Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Yannas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2010-11-23, 18:53
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Vardag i Rethymno

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men Marianne! BOKA DIREKT EN VECKA!!!!!

Lissi
Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Du tog orden ur mun på mig, Lissi! Marianne vad väntar du på?
Ja, det är ju hur lockande som helst!!!
Kollade lite på priserna.... inga lågpriser just nu precis...

Sedan kan man ju hitta hur många dåliga ursäkter/förklaringar som helst på varför man inte bara sticker iväg...

Får njuta mina 24 grader (framför värmeugnen) tills jag kommer på bättre tankar.
Svara med citat
  #82  
Gammal 2010-11-23, 19:07
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Vardag i Rethymno

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Får njuta mina 24 grader (framför värmeugnen) tills jag kommer på bättre tankar.
Japp...hjälper nog till lite om du blundar samtidigt! ..och drömmer dig bort!
Svara med citat
  #83  
Gammal 2010-11-23, 23:30
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Vardag i Rethymno

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg

Medans du väntar på rapporter härifrån kan du kanske fundera på lämpligt namn till katten jag tagit hand om. Inget namn duger visst åt den lilla damen. Hon liksom glor på mig o tycks undra vad jag pratar om eller så skakar hon på huvet..

--------------------------------------------


Ha de gott du med...inomhus antar jag..

Brorsan döpte du ju till Ouzo och det tycker jag var häftigt, så vad kan passa bättre än att syrran då får heta Retsina. Det är mitt förslag. Du ska se att hon bergis kommer att gilla det.

--------------------------------------------

"... inomhus antar jag.." Jo här i Skåne har vi kunnat avnjuta regn non stop de senaste två dygnen, så det har varit mestadels inomhus som gällt. Och det lär förmodligen fortsätta att gälla för nu har vi snöslask på väg in. Och som vanligt kommer halkan som en total överraskning så här års, så många som valt utomhus i bil har hamnat i gropen.

Hälsa så gott till lilla Retsina från gudfar här uppe i kalla Norden.
Mats
Svara med citat
  #84  
Gammal 2010-11-26, 20:19
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Vardag i Rethymno

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Brorsan döpte du ju till Ouzo och det tycker jag var häftigt, så vad kan passa bättre än att syrran då får heta Retsina.
Mats, jag har redan sagt att det inte blir fler spritnamn på katter här Grekerna tittar så konstigt på en när man skriker Ouzo...tror dom glor lika mycket om jag skriker Retsina med...fast i bästa fall kommer kanske handlarn med en pava ...är ju bara 10 meter till affär'n!

Yanna
Svara med citat
  #85  
Gammal 2010-11-26, 23:44
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Vardag i Rethymno

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Mats, jag har redan sagt att det inte blir fler spritnamn på katter här Grekerna tittar så konstigt på en när man skriker Ouzo...tror dom glor lika mycket om jag skriker Retsina med...fast i bästa fall kommer kanske handlarn med en pava ...är ju bara 10 meter till affär'n!

Yanna
........... eller så kommer grannarna och tror att det är fest på gång.

Mats
Svara med citat
  #86  
Gammal 2010-12-04, 18:40
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Vardag i Rethymno

4 dec 2010

December för mig har betytt snö, kyla, dis och usch!!!!
December här är underbart, mellan 20-25 grader varje dag. Fast imorgon ska det visst bli lite kallare pga nordliga vindar, men jag kommer att stå ut med några dagars sånt väder också.
De senaste 2 veckorna har det väl inte hänt några större grejer. Jag och Git har gjort en del promenader som avslutats med lunch någonstans, mest på Bistro 22 där Cissi (från Sveas) jobbar. En dag tog vi bussen till Lidl och shoppade billigt...fast med bussbiljetter och lunch vet jag inte om det blev så värst mycket billigare, men det är kul...och kul vill jag ha när tillfälle ges.
I lördags var vi på basaren som "Friend of animals" hade arrangerat. Vi hittade inget särskilt att köpa...utom en sak...men det berättar jag om en annan dag!
I veckan som var gick jag också ut o åt middag på kvällen för första gången sedan Gunilla o Pia åkte hem. Vad jag åt? Ja jag var sugen på Pizza, så vi gick till Haris och åt den. Det blev en trevlig kväll med vännerna Git o Calle, samt deras kompis Spiros som även är en spelkompis till Calle.
Annars är jag hemma på kvällarna och mestadels sitter jag vid datorn, läser, lagar mat och gosar med katten som nu fattat mina rutiner.
Morgonkaffe på altanen, så hon kommer in den vägen på morgonen numera. När jag ska gå ut sätter jag fortfarande ut henne utanför dörren vilket hon godtar med högdragen min. Ibland kommer hon tillbaka flera timmar efter att jag är tillbaka, men oftare och oftare kommer hon efter nån halvtimme/timme. Hon rantar efter mig hela tiden hemma. Går jag upp så går hon upp, när jag går ner så går hon ner. När jag går ut och röker följer hon med och sitter bredvid mig, när jag rökt klart och stänger burken med fimpar, skuttar hon in genom dörren igen. Hon har fortfarande inget namn, men arbetsnamnet är Rantamaja...fattar ni varför?

Idag, lördag den 4 december, har jag haft en underbart trevlig dag! Den svenska prästen från Aten skulle komma. Han har föregående dagar varit i Heraklio och Chania, så idag var det alltså¨dax för Rethymno. I Sverige går jag aldrig i kyrkan, jag gick t.o.m. ur svenska kyrkan innan jag flyttade hit för varför ska jag betala för den när jag ska bo resten av livet i Grekland?
Förra året var det bara prästen och Git, så jag sa till Git att, självklart kommer jag med så du slipper sitta ensam i kyrkan den här gången. Dessutom är det lite taskigt för prästen att ta sig ända hit från Aten och så dyker bara en enda person upp. Jag tänkte att det kan bli en upplevesle att gå till en grekisk kyrka. Visst har jag sett grekiska kyrkor invändigt, men aldrig varit med på någon slags mässa eller så. Den kyrkan vi skulle till är iof sig en katolsk kyrka men nånstans ska man ju börja.
Kl 12 idag skulle det börja. Jag blev glatt överraskad av allt folk som stod och väntade, vi var minst 12 personer plus några barn. Så kom då prästen med sin fru som är kantor...mycket praktiskt att va gift med prästen...eller gift med kantorn...eller hur?
Detta prästpar började sina tjänster i Svenska kyrkan i Aten nu i år, närmare bestämt i augusti. De heter Gunnar och Christina Lidén och har t.o.m. en blogg. Om ni googlar på "Lidén i Aten" så hittar ni deras blogg.


Katolska kyrkan i Rethymno

Kyrkan är jättefin, fräsch utan krusiduller och blingbling...och har en härlig akustik.
"Programmet" var mycket lättsamt och prästparet sjöng mycket bra...så bra att jag fick en sån där förarglig klump i halsen som man får när man blir rörd! Den finaste sången hette "Julen är här", som faktiskt är skriven av ...hör o häpna...Billy Butt!!! Det var just den sången som jag blev så rörd av. Inte bara för sången i sig utan mest för hur den framfördes! Wow!


Svenska prästen Gunnar Lidén och hans fru, tillika kantor Christina.

Prästen berättade om sitt arbete här i Grekland, bland annat att han kommer till Rhodos och Kreta vid åtminstone 4 tillfällen under året, förutom i december. De 4 tillfällena är i maj o juni, samt augusti och september (tror jag) och att han får viga folk, så har ni planer på att gifta er i Aten, Kreta eller Rhodos så hör av er till dem, men gör det i mycket god tid. Ev kommer de till påsk också...eller till Amorgos som de har på sin önskelista. Det skulle ju vara helt fantastiskt att få träffa dem på Amorgos till påsken! Men vad det blir får vi se, inget är bestämt utom att JAG ska till Amorgos i påsk!
Efter kyrkan gick vi alla ut och åt på restaurang. Jag tror att den som beställde var utsvulten för det var så mycket mat så...åtminstone jag...blev mätt innan alla rätterna burits in. Vi fick även dessert..4 olika...och till det Raki och det trevliga prästparet klämde i med en fin snapsvisa. Lunchen var mycket trevlig...vad annars...jag byggde också på mitt kontaktnät här på Kreta och ser fram mot en del trevliga träffar med nyfunna vänner.

Imorgon blir det fler äventyr, men det tar vi sen!
Cina i BoCina kommer ner imorgon och även där ser jag fram mot trevliga träffar med henne.
Livet leker!! Ett uttryck ni hör då och då här på Kalimera...eller hur?

Yanna - passionär
Svara med citat
  #87  
Gammal 2010-12-05, 17:42
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro län
Inlägg: 444
Standard Sv: Vardag i Rethymno

Trevligt att höra om din vardag
Den katolska kyrkan besökte vi som hastigast när vi var i Rethymno förra året, dock har jag aldrig varit på en gudstjänst i Grekland än men gillar att besöka kyrkor och tänder ofta ett ljus.
Mvh Ann
Svara med citat
  #88  
Gammal 2010-12-05, 23:34
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Vardag i Rethymno

Låter ju trevligt med lite prästbesök i byn. Intressant det du berättar om kyrkobesöket och , om jag förstått det rätt, att en präst från Svenska Kyrkan som är protestantisk således kan få "låna" en katolsk kyrka och hålla en liten mässa i. Det var ju positivt. Vi gör gärna små snabbvisiter i kyrkan på orter utomlands som vi besöker. Dock är det oftast ingen verksamhet som pågår när vi är där. Men mycket vackert får man se.

Kul att höra att du tänker fira påsk på Amorgos. Det ska bli intressant att få en rapport från det så småningom.

Var snäll och hälsa till lilla Maja. Det du beskriver om hennes förflyttningar i huset tycker jag tyder på att hon följer efter någon som hon gillar som "rantar" omkring i huset framför henne.

Ha det gott.
Mats
Svara med citat
  #89  
Gammal 2010-12-06, 08:54
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vardag i Rethymno

Trevligt med nya bekantskaper och detta prästpar har jag hört mycket gott om, läser deras bloggar också.

Jag har ett gäng personer från olika länder som jag kan träffa när jag vill. Det är fint att kunna diskutera olika problem eller få hjälpa någon med översättning eller i stort bara vara en kontakt för någon som ännu söker integrera sig här. Alla som kommer hit är inte helt nöjda med sin situation, många blir besvikna när det visar sig att Grekland inte motsvarar den bild man har gjort sig ( som turist...).

Sen kan man fördjupa bekantskapen eller hålla den ytlig, efter önskan. Ha det bra Yanna!
Svara med citat
  #90  
Gammal 2010-12-06, 12:37
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 761
Standard Sv: Vardag i Rethymno

Det er utrolig viktig for oss som deltidsinnbyggere et sted, for oss på Kalymnos, å ha fastboende som vi kan sprørre til råds og få informasjon. Så her er du veldig viktig Monica.
Svara med citat
  #91  
Gammal 2010-12-07, 08:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Vardag i Rethymno

Tack för att du delar med dig Yanna! Dina texter och bilder skänker lite ljus här i kalla Sverige.
Svara med citat
  #92  
Gammal 2011-01-06, 23:57
NilsHåkans avatar
NilsHåkan NilsHåkan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Norrköping
Inlägg: 32
Standard Sv: Vardag i Rethymno

Hej där!

Nyfiken att hur det är att övervintra i Rethymnon. Berätta gärna mer för oss (gissar att det är fler som följer Din blogg).

Väder, katter, människor, mat, Julen, svårigheter, eventuell hemlängtan.... ja allt som hör livet till.

Nyfikna Rethymnonaspiranter......

Carina och Håkan
Svara med citat
  #93  
Gammal 2011-01-07, 12:05
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Vardag i Rethymno

Citat:
Ursprungligen postat av NilsHåkan Visa inlägg
Hej där!

Nyfiken att hur det är att övervintra i Rethymnon. Berätta gärna mer för oss (gissar att det är fler som följer Din blogg).

Väder, katter, människor, mat, Julen, svårigheter, eventuell hemlängtan.... ja allt som hör livet till.

Nyfikna Rethymnonaspiranter......

Carina och Håkan
Hej på er Carina och Håkan!

Jag håller just på och "filar" på "decembernumret"

Yanna
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT