Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-10-11, 18:52
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Fra Peloponnes til Egina.....

Jeg planlegger en tur neste sommer for datteren m/familie og har tenkt på Peloponnes, Nafplio/Tolo + en uke, evt på Egina.

Admirala har jo så mye flott info på sin side - også bussruter, der fant jeg Napflio - Galatas(Methana).

Fra Methana går det båter til Egina, så kanskje det er ei ok rute?

M e n, jeg har lest veldig mye negativt om Egina, eller rettere sagt Agia Marina nå, så... - kanskje det får bli et annet alternativ, ønsker gjerne svar på forbindelsen fra Methana likevel

Min erfaring med Egina er kun en hyggelig utflukt fra Athen til Egina by en lørdag i mars for noen år siden

Senast redigerad av kari den 2011-10-11 klockan 19:02.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-10-12, 08:58
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Fra Peloponnes til Egina.....

Så hyggelig, Kari

Jeg har også bare dagsutfluktserfaring med Egina, og det var en trivelig dagsutflukt, men jeg vet ikke akkurat om jeg ville vært der en uke - men så er jeg ganske rastløs av meg, strandliv står ikke på toppen av ønskelista. Methana er jo også en fin halvøy, det går jo an å tilbringe et par dager der, leie bil og utforske det unike vulkanske landskapet.
Søker du på gtp.gr får du opp forbindelsene mellom Methana og Egina, sommerrutene ligger fremdeles ute. Har ikke reist denne strekningen selv, min Egina-utflukt var fra Pireus.

Kanskje Poros også er verd å tenke på? Hovedstaden er iallfall veldig fin, synes jeg. Til Poros kommer man seg med buss Nafplio - Galatas, og det går båter over det smale sundet til Poros hele tiden.

Vil også nevne at Pegasus Cruises har jevnlige dagsutflukter fra Tolo til Hydra, Spetses og Poros, og man kan avtale med dem å bare dra én vei, eller reise ut en dag og hjem en annen dag. Sier dette fordi det er mange muligheter å få seg et øyopphold fra Nafplio-området, kommer jo an på hva slags ferie/opplevelser datteren din + familen ønsker seg.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-10-12, 16:51
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Fra Peloponnes til Egina.....

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Så hyggelig, Kari

Jeg har også bare dagsutfluktserfaring med Egina, og det var en trivelig dagsutflukt, men jeg vet ikke akkurat om jeg ville vært der en uke - men så er jeg ganske rastløs av meg, strandliv står ikke på toppen av ønskelista. Methana er jo også en fin halvøy, det går jo an å tilbringe et par dager der, leie bil og utforske det unike vulkanske landskapet.
Søker du på gtp.gr får du opp forbindelsene mellom Methana og Egina, sommerrutene ligger fremdeles ute. Har ikke reist denne strekningen selv, min Egina-utflukt var fra Pireus.

Kanskje Poros også er verd å tenke på? Hovedstaden er iallfall veldig fin, synes jeg. Til Poros kommer man seg med buss Nafplio - Galatas, og det går båter over det smale sundet til Poros hele tiden.

Vil også nevne at Pegasus Cruises har jevnlige dagsutflukter fra Tolo til Hydra, Spetses og Poros, og man kan avtale med dem å bare dra én vei, eller reise ut en dag og hjem en annen dag. Sier dette fordi det er mange muligheter å få seg et øyopphold fra Nafplio-området, kommer jo an på hva slags ferie/opplevelser datteren din + familen ønsker seg.
Takk for fyldig svar/fin info, Admirala

- for å ta det siste først så er det nettopp å velge noe som passer d e m, og ikke nødvendigvis meg , som er viktig
- selvsagt finnes det mange plasser som passer oss alle, men vi skal være hjemme og være hundepassere denne ferien
D e vil nok like seg på et typisk "chartersted", men å bestille en chartertur er uaktuelt, jeg fikk "hakaslepp" da jeg så prisene for neste sommer
- derimot er flybilletter til 8750 kr for dem alle fem i beg av juli, med veldig fine flytider (Brussel Airways), et godt utgangspunkt
- men selvsagt med mye større risiko for å bli rammet av streiker!
- og d e t er de fullt klar over.
Siden de helst ikke vil ha f o r lange båt/bussreiser foreslo jeg Nafplio/Tolo, og tenkte på å kombinere med en øy, feks Egina, men Poros kan sikkert være et godt alternativ.

Et annet sted på Peloponnes og, det må ikke være en øy.

D e ønsker helst ikke så lang reise fra/til Athen, og j e g tenker at det ifht evt streiker som kan ramme dem er fint å være på steder med hyppige forbindelser både mellom stedene de velger og Athen

Det som også er en utfordring er å finne bosteder som passer, så det kan også være med å avgjøre valg.
Det skal være med basseng, det må være leilighet, og det skal være plass til 5 ( ofte er det plass til 4 og ingen ekstraseng).
- trivelig skal det selvsagt være, men ikke luksus.
Jeg bruker booking.com, er veldig fornøyd med det generellt, og for ikke å risikere større tap enn flybillettene, er det fint å kunne booke av ganske nær avreise om noe "skjærer seg"

Har du, eller andre, noe forslag til "sted to" på Peloponnes så er det fint, det bør være ei bra strand der
Jeg er glad i Kardamili og Stoupa, men det er litt langt ned dit
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-10-13, 09:45
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Fra Peloponnes til Egina.....

Hvis "sted to" på Peloponnes også skal være nær Athen, kan du jo sjekke ut Archea/Palia Epidavros, en liten by med strand og noen tavernaer etc på østkysten av Argolida. Har fått mange gode tilbakemeldinger fra folk som har bodd der.

Paralio Astros, som ligger i Arkadia, er også en koselig liten by med fantastisk sandstrand, hvor jeg liker meg veldig godt. Men jeg er ikke sikker på transporten dit fra Nafplio. Det går en buss Leonidio - Paralio Astros - Athen/retur, og jeg tror denne også passerer Nafplio, men det må du/de evt sjekke. Bussrute her: http://www.ktelarkadias.gr/index.php...d=74&Itemid=89

Ellers ser jeg du har lagt ut spørsmål om Poros og de andre Argo-Saroniske øyene, som sagt er det ikke vanskelig å komme seg til dem heller. Det er i det hele tatt ikke vanskelig å sy sammen en fin feriepakke i området, det er nesten for mye å velge i
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-10-13, 18:55
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Fra Peloponnes til Egina.....

Takk, igjen - og :
Både Archea/Palia Epidavros og Paralio Astros er steder som passer for m e g, og de andre og, de ser virkelig idylliske ut
Men bosted etter deres behov, leil for 5pers og- basseng () er det vel naturlig at jeg ikke finner?
Poros k a n være et godt alternativ
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT