Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Saroniska öarna > Spetses

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-04-14, 15:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Skulpturparken på Spetses




Spetses är troligen den tämligen kända ö som har minst besökare från Sverige. Varför vet jag inte. Men om någon av er mot förmodan ska resa dit får ni inte missa den märkliga skulpturparken.

Se fler bilder från skulpturparken här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-04-14, 23:38
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Skulpturparken på Spetses

Spetses. Finns det nåt som lockar där? Jag har fått för mig att de är rätt otrevliga där...

/Wolfen
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-04-15, 09:25
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Skulpturparken på Spetses

Jag var där förra året, början av oktober, 4 dagar. Mycket fin ö samt trevliga och hjälpsamma människor, som vanligt. En och annan strand var OK, övriga stränder ganska mediokra. Blygsam biltrafik när jag var där. Väldigt många fina semesterhus, det såg ut som att Spetses är en favoritö bland välmående greker.
Grannen med Spetses är ön Spetsopoula med fina och lyxiga fastigheter och som ägs av familj Niarchos, en av de rikaste i Grekland, kanske ännu rikare än Onassis, på 50-, 60- och 70-talet var Niarchos värsta konkurrenten till Onassis.
Utan att veta något om Spetsopoula och dess ägare undersökte jag möjligheten att med en mindre fiskarbåt göra en utflykt till ön: Ajabaja! sa några jag pratade med om mitt önskemål... och med ett tillägg: "du kommer att mötas av extremt arga och elaka säkerhetsvakter redan innan du stiger av på ön, lyder du inte ordern att omedelbart vända om blir du genast beskjuten, först varningsskott, sedan pang på". Ön är säkerhetsbevakad, dygnet runt.
Men det värsta av allt med att åka till Spetses är resan med "Flying Dolphins" och dyl. om man kommer från en annan ö eller från Piraeus. Från fastlandet i närheten finns det en liten färja samt taxibåtar till Spetses.
Jag avskyr att åka "Flying Dolphins", de är dödsfällor, stinker avgas inuti båten, bullriga, skakiga, gamla vrak och släpper ut massor av avgaser. Blir det ett allvarligt tillbud och sjunker så kommer de allra flesta att följa med i djupet, bara några få kommer att hinna ut genom de två mycket trånga dörrar. Det har jag skrivit om i ett annat inlägg under rubriken "Saroniska öarna".
Nej, Spetses är ingen ö jag återvänder till.

Senast redigerad av RobEri den 2019-04-15 klockan 09:35.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-04-16, 08:29
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Skulpturparken på Spetses

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Grannen med Spetses är ön Spetsopoula med fina och lyxiga fastigheter och som ägs av familj Niarchos, en av de rikaste i Grekland, kanske ännu rikare än Onassis, på 50-, 60- och 70-talet var Niarchos värsta konkurrenten till Onassis.
Och som av en händelse är det just idag 23 år sen Stavros Niarchos avled.

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-04-16, 08:54
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Skulpturparken på Spetses

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Och som av en händelse är det just idag 23 år sen Stavros Niarchos avled.
/Netwolf
Wow! Vilket sammanträffande! Märkligt!
Till skillnad mot Onassis kände jag inte ens till namnet Niarchos, eller så har jag hört namnet, någon gång, men inget som fastnade i skallen. Så, det var i samband med mitt besök på Spetses samt min korkade idé att göra en utflykt till Spetsopoula som jag lärde mig vem denne Herre och hans familj är/var.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-04-16, 09:03
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Skulpturparken på Spetses

och som en jämförelse med Onassis, så är åtkomst till Onassis tidigare ö Skorpio strängeligen förbjudet. Den nuvarande ägarinnan, en rysk oligarkdotter har beväpnade vakter, som enligt uppgift skjuter först och sen varningsskott!
Visserligen finns det ordnade badturer till en del av ön, men det är bara att räkna som ett strandhugg.

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-04-16, 13:02
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Skulpturparken på Spetses

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
och som en jämförelse med Onassis, så är åtkomst till Onassis tidigare ö Skorpio strängeligen förbjudet. Den nuvarande ägarinnan, en rysk oligarkdotter har beväpnade vakter, som enligt uppgift skjuter först och sen varningsskott!
Visserligen finns det ordnade badturer till en del av ön, men det är bara att räkna som ett strandhugg./Netwolf
Tydligen är Skorpio leasad. Hittade följande:
"In April 2013 through her trust, Ekaterina Rybolovleva, the 24 year-old daughter of Dmitry Rybolovlev, bought a group of companies from the 28 year-old Greek heiress Athina Onassis Roussel for $153 million. The assets included a long term lease to the 74 acres (300,000 m2) Greek island of Skorpios and its smaller islet, Sparti. Beginning in October 2018 and with a completion date of 2020, Rybolovleva began developing a 10,000 square metres luxury resort on Skorpios for a total investment estimated at €184 million. The island is a Natura with no more than 5% of its area to be developed."
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-04-16, 15:32
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Skulpturparken på Spetses

Ja, farsgubben hennes har nog stålar att köpa loss den om det behövs. Så det är nog inte pengar som är problemet, även fast hans mjölpåse verkar rätt smutsig...

/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-04-16, 16:06
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Skulpturparken på Spetses

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, farsgubben hennes har nog stålar att köpa loss den om det behövs. Så det är nog inte pengar som är problemet, även fast hans mjölpåse verkar rätt smutsig...
/Netwolf
Och svenska banker hjälper mer än gärna till...det känner ju alla till vid det här laget.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-04-16, 18:29
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Skulpturparken på Spetses

Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-04-16, 18:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Skulpturparken på Spetses

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Nej, Spetses är ingen ö jag återvänder till.
Inte jag heller.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT