Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-08-21, 22:24
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Semester i norra Grekland

Nyligen hemkommen från Grekland gör jag "come back" på forumet med en liten reserapport.

Vi (jag och hustrun) hade i år bara en vecka till förfogande för resa till favoritlandet och därför är det en fördel att kunna resa utan flygbyten. Vi åker helst inte charter om det går att undvika, vi söker andra resmål än de som charterbolagen kan erbjuda. Från Landvetter är det dåligt med reguljära direktflyg till Grekland men Ryan har startat en linje till Thessaloniki så det blev vårt val.

Flyget landade sent på kvällen och efter snabb utkvittering av hyrbil tog vi oss till förbokat hotell nån dryg km från flygplatsen.

Även våra två andra boenden var förbokade. Egentligen föredrar vi att åka runt och ta nattkvarter där det faller oss in men vi reste mitt i högsäsong och i en, för oss, tämligen okänd del av landet så förbokning kändes tryggast. Det visade sig vara en lyckoträff. Vårt första hotell var i en liten by, Vrastama, i Chalkidiki. Ett unikt boende på många sätt. Den som vill uppleva det totala lugnet hos trevliga värdar ska genast resa hit!

Andra halvan av vår resa bodde vi i en liten stad, Litochoro, som ligger vid foten av Greklands högsta berg Olympus. Här hade vi hittat ett boende med suveränt läge vid "bytorget" men också med utsikt över berg och natur. Även här fick vi förmånen att bo hos en kanontrevlig värdfamilj.

Vill någon ha tips på de här boendena går det fint att kontakta mig.

Jag har varit en gång förut i norra Grekland, men då i början av maj. Det som förvånade mig var att naturen, även nu mitt i högsommaren, var så grön. Gräs och andra växter var grönt och frodigt även i obevattnade områden. Inte alls som hemma i det uttorkade Sverige. Jag kan också tillägga att prisläget generellt är behagligt, speciellt om man kommer lite utanför turiststråken.

Chalkidiki var fantastiskt vackert. Oliv- och vinodlingar blandades med mer orörd natur. Slätter, kullar och höga berg avlöser varandra i kombination med en vacker kustlinje. Områdets södra del består som bekant av de tre halvöarna varav den östra, Athos, är den "avspärrade" munkrepubliken. Den västra heter Kassandra och ska vara den mest turistinfluerade.
Vi besökte den mittersta, Sitonia, som ska vara mer orörd enligt reselitteraturen. Vår hotellvärd hade gett oss tips om de finaste stränderna. MEN även Sitonia visade sig fullständigt överbefolkad i högsäsong. Besök här avrådes i augusti. Däremot hittade vi fina stränder och bad utmed kustlinjen som inte hör till de stora uddarna i söder.
Vi tog också en båttur för att beskåda de stora klostren på munkrepublikens västra strand, en klart intressant upplevelse.
Chalkidiki skiljer sig från öarna i söder så tillvida att absoluta majoriteten av turister kommer från östeuropa. Här möter man Bulgarer, Rumäner, Serber, Ukrainare, Moldaver och Ryssar. Inte en skandinav träffade vi och västeuropeer var fåtaliga.

Litochoro och Mount Olympus var annorlunda. Här är turismen mer blandad. Franska, tyska och engelska hördes i större utsträckning. Här råder en inriktning på ekoturism, vandring och klättring. Staden, eller om vi ska kalla den stor by, är supertrevlig. Vi hade gärna bott kvar här längre än de tre nätter vi fick.
Från Litochoro går det att nå Meteora vilket vi avsatte en dag till. Meteora måste vara en av Greklands mest spektakulära upplevelser. Besök anbefalles.

Om nu någon har orkat läsa ända hit vill jag slutligen rekommendera en resa till Thessaloniki-området i norra Grekland, framförallt om man vill vidga sina vyer utanför de vanlig "ö-resmålen"

Staden Thessaloniki då? Vi skippade storstaden i sommartid. Den tänker vi oss att bese nån långhelg framöver.

/Lars

Senast redigerad av laero den 2018-08-21 klockan 23:23.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-08-21, 23:35
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Semester i norra Grekland

Tack för berättelsen om väldigt intressant tur. Vi har rest ungefär till samma ställen, fem i en VW-buss och med tält, det var en spännande sommar...skulle gärna åka dit igen.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-08-22, 05:30
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Semester i norra Grekland

Alltså. Nu har ni gjort den resan som står högt på vår lista. Vi brukar resa med våra kära vänner och mannen där påstår att han inte kommer mera till Grekland om vi inte far till Halkidiki. Typiskt honom, men det är inget problem eftersom resmålet är så intressant. Tyvärr har vi inget direktflyg från Finland till Thessaloniki, men kanske kan man leva med en mellanlandning.

Hur som helst, tusen tack för rapporten. Och härligt med din "comeback". Nu får du se till att hållas med här bara.

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-08-22, 10:14
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Semester i norra Grekland

Tack för intressant läsning Lars!
Kul att du är tillbaka!

Masse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-08-22, 13:56
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Semester i norra Grekland

Kul och intressant! I stort sett hela fastlandet är ju en vit fläck för mej.
PS. Inget roligt att komma hem till Borås Arena nuförtiden, eller hur? DS.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-08-22, 15:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Semester i norra Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Om nu någon har orkat läsa ända hit vill jag slutligen rekommendera en resa till Thessaloniki-området i norra Grekland, framförallt om man vill vidga sina vyer utanför de vanlig "ö-resmålen"
Tack för rapport Lars!

Denna del av Grekland är även för mig en vit fläck (förutom Meteora då) och jag skulle så gärna vilja åka dit och resa runt och bo lite varstans. Ni var ju "bara" borta en vecka, och ändå hann ni med så mycket, så man måste ju inte planera för en långresa. Är även nyfiken på Thessaloniki, fast då under en annan årstid, precis som du skriver.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-08-23, 22:32
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Semester i norra Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Kul och intressant! I stort sett hela fastlandet är ju en vit fläck för mej.
PS. Inget roligt att komma hem till Borås Arena nuförtiden, eller hur? DS.
Njaeee...det här med fotboll är ju mest en pina efter det att VM tog slut.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-08-24, 02:45
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Semester i norra Grekland

Tack för en vidgande berättelse!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-09-10, 12:51
Annwi Annwi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Västkusten
Inlägg: 193
Standard Sv: Semester i norra Grekland

Mycket intressant att läsa, har tänkt flera gånger att åka med Ryan till Thessaloniki men det har inte blivit av. Meteora står högt på listan över platser jag vill besöka, men även Mount Olympus finns med, alltsedan vi en gång kom i samspråk med några greker som pratade mycket varmt om berget och byarna runtikring och om väldigt fina vandringar. Tack Lars!

Anne
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-09-10, 16:32
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Semester i norra Grekland

Tack för en trevlig rapport, från lite udda resmål. Har varit en del i området och instämmer i att prisläget är klart lägre än i övärlden. En hel del östeuropeer och ALLA har bilen med sig. Så det blir lätt lite crowdy i högsäsong.

Trevligt att du är tillbaka på forumet med!

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT