Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Chios

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-05-03, 21:27
Deepfishs avatar
Deepfish Deepfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Landskrona
Inlägg: 22
Standard Nyfiken på Chios

Hej ö-vänner.
Tänker besöka Chios under vår luff bland öarna och undrar lite hur livet är där?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-05-03, 22:31
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Nyfiken på Chios

Chios er jo ei ganske stor øy, og jeg kan ikke si jeg kjenner øya, siden jeg bare har vært der en gang i to uker, og bare har pirket litt i overflaten på den sørlige del av øya.

Men det jeg har sett, gav så absolutt mersmak. Chios er jo en øy med lite turisme, siden flyplassen er så kort at den ikke tar mot de flyene de store turoperatørene fra f.eks. England og Tyskland bruker. Da vi var der for et par år siden, landet det 7 charterfly i uka på øya, og jeg tror ikke det har endret seg mye. Det ble sagt at de aller fleste turistene på øya var grekere med en eller annen tilknytning til øya.

Chios by er en gresk by etter mitt hjerte, trafikkaos, støy, trange gater, et butikkstrøk av den gamle typen, med en endeløs rekke av bittesmå butikker, håndverkere av alle slag , og et liv av en annen verden når en lastebil skulle rundt et hjørne og halve utstillingen i en butikk måtte fjernes fra fortauet.

Ellers har øya det meste, mastik-landsbyene, med Pirgi, Mesta og Olymbi i spissen, utrolige byer med helt spesielle særpreg man ikke ser noe annet sted. Man har de svarte strendene med lavasteiin i sør, Kambos-sletten med de venezianske villaene utenfor hovedstaden, ruinbyen Anavatos med den tragiske historien..... og alt det andre. Og da snakekr vi altså bare om den sørlige delen av øya, som jeg kjenner litt til.

Gode badestrender i Karfas og Megas Limnionas, meget gode tavernaer med et prisnivå som er behagelig i forhold til mer sentrale øyer, og vennlige mennesker.

Vi skal tilbake flere ganger, to uker er som sagt altfor, altfor lite til å få selv et overfladisk inntrykk av øya!! Jeg ble Chios-fan første gang jeg var der, så den er på favorittlista mi over reisemål i Hellas!

JohnS
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-05-04, 20:01
Deepfishs avatar
Deepfish Deepfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Landskrona
Inlägg: 22
Standard Sv: Nyfiken på Chios

Hej John. Tack för svaret.

Johan
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT