Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-01-26, 22:42
nimbus nimbus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Inlägg: 19
Standard All inclusive

När man åker till Grekland tycker ni då att man ska boka hotell med
all inclusive? och i så fall är det värt det?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-01-27, 00:38
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: All inclusive

Det här är som att svära i kyrkan i detta forum... Jag säger som så att om du åker med barn och vill ha koll på dina kostnade eller om du har någon annan anledning till att välja AI så ok...men annars NEJ! Jag skulle tex aldrig välja AI på mitt favoritresemål Kreta...men däremot har vi åkt stora sällskap med barn och tyckt att det varit helt ok...

Malin
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-01-27, 08:22
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: All inclusive

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Det här är som att svära i kyrkan i detta forum...
Typ

Själv åker jag alltid AE - All Exklusive. Det ABSOLUT bästa med att resa är ju att hitta lokala underbart mysiga tavernor med fantastisk mat och i en tilltalande miljö!

OM jag mot förmodan skulle välja AI, så är Grekland det sista valet. AI skulle jag bara välja om:
1) Det inte fanns något annat matställe på resmålet
2) Det vore förenat med livsfara att bege sig utanför hotelområdet, pga kriminalitet etc

Fast å andra sidan. Till ett sådant resmål hade jag aldrig styrt kosan!

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-01-27, 09:14
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: All inclusive

På mange AI-annlegg er eierne internasjonale foretag, ansatte er ofte sesongarbeidere fra "tredje land" (billigere og blir fort kvitt dem uten å se dem igjen) og overskuddet tas ut av Hellas så med tanke på å understøtte gresk økonomi og ikke minst de mange små lokale entreprenører så er mitt svar et klart NEI.

En annen ting er at man da spiser alle sine måltider på samme sted, sitter i samme stol ved samme bord og har samme kelner som for noen er viktig. For meg er noe av vitsen med å reise å oppleve og se, jo mere jo bedre, men har også forståelse for at en del synes dette er en trygg og lettvint måte å reise på.

Så mitt klare svar et et klart og tydelig NEI!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-01-27, 09:42
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: All inclusive

Om man har barn o tonåringar .och vill ha koll på kostnader så är det bra. Finns ju inget som hindrar att man rör sig utanför hotellet.Har provat på Kos med barn o barnbarn ,jättebra .
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-01-27, 11:17
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: All inclusive

Jag är helt moståndare till AI och skulle aldrig boka det vid någon resa. Mina skäl är både ideologiska och personliga. Finns massor skrivet i ämnet för den som vill fördjupa sig.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-01-27, 11:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: All inclusive

Jag själv skulle aldrig välja detta alternativ för någon slags resa, men har faktiskt förståelse för om t ex barnfamiljer väljer detta,där det är en förutsättning för resan att ha stenkoll på utgifterna. Åker man iväg med fyra barn t ex och bara ska UMGÅS, VILA,BADA och inte alls är på resan för att åka runt och upptäcka platsen så kan visst AI ha ett värde. Jag lägger det största MORALISKA ansvaret på resebolagen som säljer dessa resor inte på de som väljer detta för de personerna gör sitt val utifrån familjens resurser och önskemål och det utbud som redan finns. Hade jag NU haft 4 barn i åldrar 1-16 år och med begränsad ekonomi så hade det kanske varit skillnaden på att komma iväg alls om jag inte valt AI. (Jag känner personer som nu är i den situationen därav just detta exempel)
ALLA som väljer AI är säkert medvetna om för- och nackdelar med detta och denna fråga dyker ständigt upp på Kalimera.

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-01-27, 12:19
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: All inclusive

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
ALLA som väljer AI är säkert medvetna om för- och nackdelar med detta och denna fråga dyker ständigt upp på Kalimera.

Lissi
Tror jag inte alls då skulle väl inte frågan ställas.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-01-27, 12:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: All inclusive

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Tror jag inte alls då skulle väl inte frågan ställas.

Eva
De som frågar har vad jag förstått inte bestämt sig än.....
Jag menar att när de väl bestämt sig för AI så är de nog väl medvetna om för-och nackdelar efter alla svar de får här

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-01-27, 13:13
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Holland
Inlägg: 369
Standard Sv: All inclusive

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
De som frågar har vad jag förstått inte bestämt sig än.....
Jag menar att när de väl bestämt sig för AI så är de nog väl medvetna om för-och nackdelar efter alla svar de får här

Lissi
Du ar en klok tjej Lissi


/Lucky som tvivlar mellan AI och Hp och tillhor kategorin "barnfamiljer"
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-01-27, 13:19
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: All inclusive

Et s t o r t NEI fra meg og om man ø n s k e r å støtte de l o k a l e som driver Tavernaer, Kafeer og butikk på de stedene man besøker!

Også for sin egen trivsel ( synes jeg) bør man u n n g å A I, om man ønsker å o p p l e v e stedet /byen man tilbringer ferien.


Likevel k a n jeg forstå at noen kan velge AI, feks om man reiser med barn og/eller det er den første ferien i Hellas og budsjettet samtidig er slik at man trenger å v i t e hva ferien vil koste.
- men at man går glipp av mye er sikkert

Selv skjemmes jeg litt over 4 dgr m/halvpensjon i fjor
- men har fhv god samvittighet fordi det var 4 dager av 12 uker

Senast redigerad av kari den 2012-01-27 klockan 13:28.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-01-27, 13:48
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 735
Standard Sv: All inclusive

Till Grekland skulle vi aldrig välja A.I. Som vi flackar mellan öarna.

Men det kan finnas anledning till att man väljer denna typ av resa, så man skall inte fördöma den:
- Om man är en barnfamilj med begränsad ekonomi, som man vill ha koll på.
- Om man är handikappad och ändå vill åka utomlands.
- Om man hittar ett kanonpris. Man kan ju alltid ta egna initiativ och finna annat på plats.
- Andra anledningar.

Men kolla hotellet! Vi hörde talas om ett hotell på Rhodos som hade israeliska ägare. Man hade bara israelisk personal. Dessutom tog man all mat från Israel. Då gynnar man inte grekiska folket.

Om några dagar åker vi till Egypten. All Inclucive! Och detta berodde på att denna resa var billig. vad vi tycker kommer ni att få veta på forumet.

Birgitta.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-01-27, 14:03
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: All inclusive

Har full respekt att folk gör olika val på sin semester. Själv skulle jag aldrig resa AI, av samma skäl som många andra redan radat upp. En sak jag dock frågar mig är om det verkligen blir billigare för en barnfamilj med AI? Jag har vänner som åkt AI en vecka till Mallis, och då betalat lika mycket som vi spenderar två veckor i Grekland (båda resorna under lågsäsong...) Men som sagt, jag har inte ens kollat upp den typer av resor, så det kanske stämmer med den ekonomiska faktorn?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-01-27, 14:10
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Holland
Inlägg: 369
Standard Sv: All inclusive

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Men det kan finnas anledning till att man väljer denna typ av resa, så man skall inte fördöma den:
- Om man är en barnfamilj med begränsad ekonomi, som man vill ha koll på.
- Om man är handikappad och ändå vill åka utomlands.
- Om man hittar ett kanonpris. Man kan ju alltid ta egna initiativ och finna annat på plats.
- Andra anledningar.

Om några dagar åker vi till Egypten. All Inclucive! Och detta berodde på att denna resa var billig. vad vi tycker kommer ni att få veta på forumet.
Birgitta.
barnfamilj med begränsad ekonomi
hmm....jag ser det mer sa att mitt barn kan hamta dricka, glass och annat nar hon vill, utan att springa runt med en planbok nar hon ar pa barnklubben ( vilken underbar trad detta blev )

handikappad och ändå vill åka utomlands.
ehuu vad menar du nu...???

man hittar ett kanonpris
haller med dig 100%

Andra anledningar
ja

Om några dagar åker vi till Egypten
ser fram emot en rapport

/Lucky
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-01-27, 15:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: All inclusive

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg

Selv skjemmes jeg litt over 4 dgr m/halvpensjon i fjor
- men har fhv god samvittighet fordi det var 4 dager av 12 uker
Men då gynnade ni väl den grekiske hotellägaren så det är väl inget att skämmas för??


Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Om några dagar åker vi till Egypten. All Inclucive! Och detta berodde på att denna resa var billig. vad vi tycker kommer ni att få veta på forumet.
Birgitta.
P g a att så många drabbas av salmonella på resor till Egypten så kanske AI är säkrare. Många VÅGAR inte gå utanför hotellområdet på grund av stöldrisk etc efter vad jag hört....och de allra flesta åker bara dit för att slappa. sola och snorkla. Vad jag förstår så blir fler och fler resor till Egypten AI, så efterfrågan verkar vara stor för detta koncept. Men det ska bli roligt att få era läsa era erfarenheter!

Lissi -som aldrig lockats av Egypten trots att man kan flyga direkt från Kalmar t o m
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-01-27, 16:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: All inclusive

Citat:
Ursprungligen postat av nimbus Visa inlägg
När man åker till Grekland tycker ni då att man ska boka hotell med all inclusive? och i så fall är det värt det?
Om man vill ha koll på kostnaderna så kan det absolut vara värt det, och jag förstår alla som väljer AI, men jag skulle själv inte göra det eftersom jag tycker om att upptäcka vad som finns i matväg i omgivningarna.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-01-27, 17:04
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: All inclusive

En barnfamilj i släkten åkte till AI på Kreta,men det tänker dom inte göra om Dom tyckte att det fanns inget Grekiskt på det stället. Varken personal eller mat. Lite fel skrev jag, för Grekisk mat fick dom en gång

Föräldrarna har varit i Grekland många gånger och skulle testa detta just för barnens skull, men det blev ingen hit för dom

Riitta
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-01-27, 17:46
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: All inclusive

Jag har haft AI 2 ggr på Rhodos. Vi var väldigt nöjda då maten var jättegod. Kockar som grillade och fyllde på nygrillat hela tiden. Grekisk mat i alla de former varje lunch och "temamiddagar" på kvällen. Vi gillade luncherna bäst. På detta hotell jobbade endast grekisk personal. Nu i maj ska vi till Rhodos och ha AI igen , denna gång i Kolymbia. Enligt Fritidsresor så är all mat på detta hotell närproducerat...
Anledningen till att vi väljer ett sånt här koncept denna resa är bla att vi har en rullstolsbunden med oss. En slapparresa där vi ska ta det lugnt och umgås. Sen måste man ju inte sitta på hotellet hela tiden för det...

Malin - som först ska till Kreta utan AI om 69 dagar
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-01-27, 18:50
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: All inclusive

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Om man har barn o tonåringar .och vill ha koll på kostnader så är det bra. Finns ju inget som hindrar att man rör sig utanför hotellet.Har provat på Kos med barn o barnbarn ,jättebra .
Min definisjon på å ha "koll på kostnader" er ikke å første betale for all maten ved å kjøpe AI, og deretter gå ut og spise?
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-01-27, 19:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: All inclusive

Jo Mouche....med flera barn som har olika önskemål om mat, glass , dricka och alla vill ha det vid olika tillfällen på dagen så kan det visst vara bra.....vill du äta massor och hela tiden, gör det, vill Du äta lite gör det, vill du inte äta alls , låt bli, vill barnen bara ha "skräpmat" så kan de få det, eftersom allt redan är betalt så för en STOR familj blir det oftast billigare med AI och familjen vet redan innan avresa vad maten kommer att kosta!
Det ÄR faktiskt inte alla som är lika priviligierade som kanske Du och jag är som kan unna oss det vi vill....

...och det är säkert många som inte alls är lika intresserade av att "flänga runt " på semestern och se allt som finns på resmålet och att äta på olika ställen varje dag.
Själv skulle jag aldrig välja AI för jag är alldeles för intresserad av det jag nämnde ovan, men för den skull har jag full förståelse för de som vill ha AI!

Lissi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT