Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #621  
Gammal 2020-06-01, 14:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Apollos hemsida:
Alla våra resor från Danmark ställs in till och med den 31 augusti.
Danska Utrikesdepartementet gick fredagen den 29 maj kl 14.00 ut med att de förlänger sin avrådan från alla icke nödvändiga resor till och med den 31 augusti. Det innebär att vi ställer in alla våra resor från Köpenhamn fram till dess.

Norge till 20 Augusti
Det finländska charterbolaget Aurinkomatkat skjuter upp alla resor till och med den 31 juli. Dessutom ställs alla resor till Korfu, Kos, Lefkas, Parga, Santorini och Thassos in för hela 2020.
Svara med citat
  #622  
Gammal 2020-06-01, 18:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Idag gick jag förbi stora stranden på vår lilla ö, och där var massor med folk, även på de stora gräsmattorna, och vid de fyra beachvolleybollplanerna. Nästan igen brydde sig om att hålla avstånd. Men så var det nästan bara ungdomar där, och de är ju odödliga. Jag skulle säker ha gjort likadant om jag hade varit ungdom idag.

Idag läste jag om några stränder i England där det var fullknökat med folk i lördags. Mycket ungdomar där också.

Jag undrar verkligen om den här smittspridningen någonsin ska avta när det är så många inte bryr sig. Så det blir till att hoppas på ett vaccin, och det fort.



Durdle Door beach i England i lördags.
Svara med citat
  #623  
Gammal 2020-06-02, 09:04
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 650
Standard Re: Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Men så var det nästan bara ungdomar där, och de är ju odödliga. Jag skulle säker ha gjort likadant om jag hade varit ungdom idag.
Men så var det ju. Man måste ha varit odödlig, med tanke på alla idiotiska aktiviteter som man roade sig i ungdomens dagar

/Netwolf - The Survivor
Svara med citat
  #624  
Gammal 2020-06-02, 15:03
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Man undrar ju onekligen hur tillförlitlig olika länders statistik är?? Kina har väl rapporterat runt 4000 dödsfall i Covid-19, men under samma period har 21 MILJONER mobiltelefon-abonnemang upphört i Kina... Enligt kinesiska bekanta går det nästan inte att fungera i det kinesiska samhället utan mobil, så hur kan det komma sig att så många miljoner abonnemang försvunnit under våren?
Svara med citat
  #625  
Gammal 2020-06-02, 23:25
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Vid en första anblick så låter ju 21 miljoner abonnemang jättemycket. Men .....

..... Kina har såvitt jag har kunnat utröna 1393 miljoner invånare (2018). Av dem så utgör 21 miljoner c:a 1,5%. Förvisso är en del av invånarna spädbarn eller åldringar som är för unga/gamla för att ha något mobilabonnemang, och många är för fattiga, så ..... då är den verkliga siffran förmodligen några procent högre. Men även om det är så att det rör sig om några procent mera så låter det för mig inte osannolikt att några procent av befolkningen avslutar befintligt abonnemang för att skaffa ett nytt hos någon annan operatör. Misstänker att det kan vara så i Sverige också. Men kanske finns det i Kina bara en enda statlig operatör, och då är det ju lite svårare att byta. Men om det är så eller ej??? ...... jag har ingen aning!

Masse
Svara med citat
  #626  
Gammal 2020-06-03, 07:56
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 650
Standard Re: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

21 miljoner låter ju ofantligt mycket. Bara att få fram kistor till alla, låter ju inte ens hanterbart. Massgravar?
Ja, jag vet inte. Precis som Masse skriver kanske de har liknande som i Sverige, med abonnemang som upphör efter tid. Men jag vet ju inte heller. Vad som vore intressant, är ju att jämföra med tidigare år. Hur många mobilabonnemang brukar upphöra vid denna period och sen jämföra.

Var kommer uppgifterna ifrån, Giottoni?

/Netwolf
Svara med citat
  #627  
Gammal 2020-06-03, 10:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
Man undrar ju onekligen hur tillförlitlig olika länders statistik är?? Kina har väl rapporterat runt 4000 dödsfall i Covid-19, men under samma period har 21 MILJONER mobiltelefon-abonnemang upphört i Kina... Enligt kinesiska bekanta går det nästan inte att fungera i det kinesiska samhället utan mobil, så hur kan det komma sig att så många miljoner abonnemang försvunnit under våren?
Det där skulle jag vilja se en säker källa på. Det finns som många rykten och konspirationsteorier.
Svara med citat
  #628  
Gammal 2020-06-03, 10:16
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

https://apnews.com/afs:Content:8717250566

(falskt rykte, alltså)
Svara med citat
  #629  
Gammal 2020-06-03, 13:01
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Faktum verkar kvarstå att 21 MILJONER mobiltelefon-abonnemang upphört sedan Coronapandemin tog fart. Tidigare siffror har tydligen visat en kontinuerlig ÖKNING av antalet abonnemang senaste åren. Vad som dementeras är att alla 21 miljoner avslutade abonnemang skulle bero på corona relaterade dödsfall o att förklaringen tydligen skulle vara att multipla abonnemang avslutats.
Svara med citat
  #630  
Gammal 2020-06-03, 14:17
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Jovisst. Kan ju bero på utomjordingar också.
Svara med citat
  #631  
Gammal 2020-06-03, 16:53
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Re: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

[QUOTE

Var kommer uppgifterna ifrån, Giottoni?

/Netwolf[/QUOTE]
Borde naturligtvis ha angivit källa! Det var på ledarsidan i en av våra större morgontidningar som chefredaktören spekulerade kring kinesiska rapporter. Fram till december hade tydligen antalet mobilabonnemang i Kina oavbrutet ökat, men under första månaderna 2020 hade plötsligt istället antalet abonnemang MINSKAT med 21 miljoner. Inget explicit påstående att det var dödsfall som låg bakom den stora nedgången utan bara ledarskribentens spekulationer om 100000 insjuknade o 4000 dödsfall kunde förklara 21 miljoner avslutade abonnemang.
Svara med citat
  #632  
Gammal 2020-06-03, 19:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Här har jag sammanställt en lista på vanliga frågor och svar om resor till Grekland angående coronaviruset. Detta gäller endast svenska medborgare. Jag har inte exakta svar på alla frågor, och svaren kommer säkert att ändras, för allt går så fort, och det är ibland svårt att veta vad som är förslag eller ett beslut. Men så här verkar det vara i skrivande stund, den 3 juni 2020.
Svara med citat
  #633  
Gammal 2020-06-03, 19:36
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Tack Janne.

Den informationen övertygar i alla fall mig om att vi tog rätt beslut att inte boka någon ny resa i år.

Det låter inte som att det är det Grekland som jag vill komma till. Blir mer motiverad än någonsin att se fram mot en resa nästa år.

Ulla
Svara med citat
  #634  
Gammal 2020-06-04, 09:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av UllaC Visa inlägg
Det låter inte som att det är det Grekland som jag vill komma till.
Känner samma sak, det är inte det som är mitt Grekland.
Svara med citat
  #635  
Gammal 2020-06-04, 10:33
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Tolv av 91 passagerare på ett Quatar Airlines flyg till Aten testade positivt för corona.

https://www.theguardian.com/world/20...7cSl9h6XJAZhGM

Besvärligt är det.

/ Anne
Svara med citat
  #636  
Gammal 2020-06-04, 11:00
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Tolv av 91 passagerare på ett Quatar Airlines flyg till Aten testade positivt för corona.
Och samtliga passagerare sattes direkt i karantän! De tolv som testades positivt får sitta där i två veckor. Övriga passagerare testas på nytt efter en vecka, och släpps då "fria" om de fortfarande testas negativt.

/kimmen
Svara med citat
  #637  
Gammal 2020-06-04, 13:40
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 650
Standard Re: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Ja, nu känns Greece 2020 definitivt körd...
Svara med citat
  #638  
Gammal 2020-06-04, 16:12
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Jag skulle tro att om man ger sig katten riktigt ordentligt, på att se till att resa till Grekland och gör alla förberedelser, skaffar sig 1000% mer tålamod och räknar med att allt kommer att ta MASSOR av mer tid så visst går det väl att ta sig fram till sen destination.

MEN...…...om man inte kommer längre än att man blir "tillfångatagen" i en kontroll, för hög temperatur och blir stoppad i karantän som de där från Qatar-flighten så är ju ALLT FÖRLORAT för sin egen del.

Jag finner inte att det är värt att göra detta, jag har sen länge insett att det inte blir något resande till Grekland i år, finns bara inte på kartan även om jag kommer att SAKNA f*******t mycket.

Det är för stora risker även om det som sagt kommer att gå att resa.


/ Hasse
Svara med citat
  #639  
Gammal 2020-06-05, 08:35
elca elca är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Inlägg: 48
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Slutet på juli var tanken att åka till Karpathos från Arlanda. Om nu det blir tillåtet att åka,tror ni grekland fortfarande är lika noga med karantän då ? Vill som sagt inte åka då, men om UD avråder får man ju pengar tillbaka,men troligen inte om man ej vill åka pga greklands karantän
Svara med citat
  #640  
Gammal 2020-06-05, 09:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av elca Visa inlägg
Slutet på juli var tanken att åka till Karpathos från Arlanda. Om nu det blir tillåtet att åka,tror ni grekland fortfarande är lika noga med karantän då ? Vill som sagt inte åka då, men om UD avråder får man ju pengar tillbaka,men troligen inte om man ej vill åka pga greklands karantän
Här har du några svar på dina frågor.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT