Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-08-04, 11:12
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Taxfree-katalog…

Det är några år sedan jag senast kikade i en taxfree-katalog. Minns när vi åkte charter, hur roligt det var när katalogen damp ner i brevlådan. Igår trodde jag min man skojade när han sa att vi fått en taxfree-katalog (inte i brevlådan utan i datorn).
- Hur kan vi få den när vi bara har en flygstol med TUI frågade jag. Kan dom skickat fel …En stund senare frågar min man om jag hittat något intressant. Svarar att jag inte behöver någon ny klocka, har min älskade Musse Pigg klocka som jag köpte på flyget för cirka 25 år sedan och som jag burit sen den dagen. Parfym utan att veta hur den doftar, badkläder utan att kunna prova. Känns som att köpa många grisar i en säck.
- Ska du ha någon alkohol frågar min man (som om han inte visste svaret).
- ABSOLUT!
Sen kom det; ser att det bara gäller vid hemresa. Men som någon klok person sa: ta ut all glädje du kan i förskott. Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan. ))
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-08-04, 12:01
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 739
Standard Sv: Taxfree-katalog…

Ja visst är det snopet!! Samma för oss i juni. Fick mail att "nu kan beställa beställa taxfree för er resa". Botaniserade runt bland goda viner men nähäpp..gäller bara till hemresan🤥
Våra resekompisar åkte från Malmö och dom fick minsann beställa ner så de konkade på en xtra box med rött åt oss.
Inte för att vi blir strandsatta när det gäller viner i Grekland men jag tillhör gruppen prinsipfasta. Taxfree är starten på resan tycker jag
/ Kajja
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-08-08, 12:04
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Taxfree-katalog…

Vi beställde "köp 4, betala för 3" till hemresan och det blev ju bra literpris på det. När vi sen kliver ombord var det bara 2 flaskor. Detta då resten var slutsålt. Då försvann ju "rabatten" med, så det blev inte alls så förmånligt, så jag lämnade tillbaks dem ombord. Sista gången jag beställde i förväg, kan jag lugnt säga.

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-08-09, 12:33
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Taxfree-katalog…

Jag slutade med det där efter en grej. Hon som sköter om allt hemma skickade runt Tax-free katalogen till vänner och bekanta och så skulle det beställas jäklar anamma. Samtliga tio enlitersflaskor med sprit skulle och fick jag bära av planet plus handbagage och sedan ryggsäcken på specialbagage och sen en barnvagn på det som ska packas upp och så där. Sedan buss ut till långtidsparkeringen och in i bilen med alltihopa.
Där och då sprack alla framtida planer på att förbeställa något till hemresan. Inte en flaska jag bär och släpar på för att någon annan ska spara en hundring på systembolaget. Budskapet verkar ha nått fram.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-08-09, 22:32
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 739
Standard Sv: Taxfree-katalog…

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Vi beställde "köp 4, betala för 3" till hemresan och det blev ju bra literpris på det. När vi sen kliver ombord var det bara 2 flaskor. Detta då resten var slutsålt. Då försvann ju "rabatten" med, så det blev inte alls så förmånligt, så jag lämnade tillbaks dem ombord. Sista gången jag beställde i förväg, kan jag lugnt säga.
/Netwolf
När vi var på Kreta..på samma resa som mitt tidigare inlägg, så fick vi ett mail om att en flaska av 4 för 3 var slut. Då mailade mannen tillbaka och frågade hur det blir med pocenten..nä jag menar rabatten Till svar fick han att det fixar flygvärden på planet. Väl där i sätet kom "hen" och ville ha betalt. Mannen visade mailet.
- Eh..jahaa..vänta där..jag ska bara..! Ja var skulle vi annars vänta? Utanför planet?!
Sen hände inget mer. Vi landade och ut ur planet tågade vi med en kasse med 3 för 0
Men man vet ju aldrig..plötsligt kanske det kommer en faktura. Fast vi har övat på våra argument..."Vaddå..vilka flaskor?!"
Det blir nog inte så mycket Taxfree hem hädanefter. Möjligt vill wiskeysamlaren ha nån flarra.
Spindelväven på de andra sorterna som står i matkällaren talar sitt eget språk. Men lite gott rött på nervägen hade varit trevligt.
/ Kajja
Svara med citat
  #6  
Gammal 2022-08-09, 23:47
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 739
Standard Sv: Taxfree-katalog…

Ett tillägg. En tidigare resa hade en flaska wiskey gått sönder i deras hantering och vi skulle fylla i ett formulär. Vi skippade det..så mycket krångel.
Så nu känns det som vi är kvitt
/
Svara med citat
  #7  
Gammal 2022-08-10, 11:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Taxfree-katalog…

Brukar inte handla på taxfree, men gjorde ett undantag 2019 då jag slog till stort. Men när jag skulle flyga hem hade Thomas Cook, som jag flög med, gått i konkurs, och då fanns det bara ”påsar” till några få, och jag var inte en av dem.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2022-08-10, 11:52
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Taxfree-katalog…

Väl där i sätet kom "hen" och ville ha betalt. Mannen visade mailet.
- Eh..jahaa..vänta där..jag ska bara..! Ja var skulle vi annars vänta? Utanför planet?!




//Conny
Svara med citat
  #9  
Gammal 2022-08-10, 12:08
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Taxfree-katalog…

I år blev vi ju överflyttade från SAS till Eurowings (Vilket iofs möjliggjorde vår resa). Kaoset med flygbolaget, med start på Arlanda, tar jag upp senare.
Men det fanns ingen möjlighet alls att boka någonting. Jag är dock glad att jag kunde köpa en Bagel till frukost på planet (Avresan var redan 05.00)

För ett antal år sedan, när SAS började att flyga resenärer åt Airtours, så kunde man bara beställa på hemresan. (Detta ändrades efter några år).
Men irriterad som jag var så ringde jag upp Airtours och spelade lite dum. Jag sa att "det var något fel på min dator, då det bara gick att beställa för hemresan. Kan ni ta beställningen manuellt?" Neeeej, fick jag till svar. Detta har SAS bestämt. Men, sa jag, det är inte sprit jag vill beställa. Det är solkräm samt en badring till min 5-åring. Inget annat. Jaaa, men det kan du beställa på hemresan om du vill, -fick jag till svar. Men snälla, sa jag, vi har väl ingen nytta av detta hemma i Sverige! Det är ju i Grekland som vi behöver dessa artiklar!.
Vi kom givetvis inte längre i diskussionen.

//Conny
Svara med citat
  #10  
Gammal 2022-08-11, 15:25
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Taxfree-katalog…

Minns när besättningen på planet gick omkring och sålde Wiskey i plastflaska. Jag köpte två flaskor och väninnan tre. När hon en stund senare stod i toalettkön komma samma kille och frågade om hon skulle köpa wiskey. Hon svarade att hon redan köp tre flaskor och inte fick ta med sig mer. - Inga problem svarade killen, det här går som flygbränsle. Det blev två flaskor till. )
Svara med citat
  #11  
Gammal 2022-08-11, 16:53
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 735
Standard Sv: Taxfree-katalog…

Då var det nog Metaxa!
(gammalt skämt från min mans sida)

Birgitta.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2022-08-11, 17:38
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Taxfree-katalog…

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Minns när besättningen på planet gick omkring och sålde Wiskey i plastflaska. Jag köpte två flaskor och väninnan tre. När hon en stund senare stod i toalettkön komma samma kille och frågade om hon skulle köpa wiskey. Hon svarade att hon redan köp tre flaskor och inte fick ta med sig mer. - Inga problem svarade killen, det här går som flygbränsle. Det blev två flaskor till. )
Detta har jag oxå minnen av. Det var ganska många år sedan, men de kom ut med en typ svampkorg med Whiskey på halvbutelj och saluförde dessa för 50 kr vill jag minnas . Det fanns ingen direkt limit gällande antalet man köpte.

//Conny
Svara med citat
  #13  
Gammal 2022-08-11, 23:34
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Taxfree-katalog…

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Detta har jag oxå minnen av. Det var ganska många år sedan, men de kom ut med en typ svampkorg med Whiskey på halvbutelj och saluförde dessa för 50 kr vill jag minnas . Det fanns ingen direkt limit gällande antalet man köpte.

//Conny
Exakt så!!! Det minns jag också. Och i andra änden av korgen låg parfymflaskor som också salufördes till ett "mycket attraktivt pris"!. Och i mitten hade man skraplotter.

Sen gällde det att se upp så att det var rätt flaska man halsade. Men å andra sidan hade det kanske gjort underverk för andedräkten om man hade halsat fel.

Masse
Svara med citat
  #14  
Gammal 2022-08-12, 11:52
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Taxfree-katalog…

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Exakt så!!! Det minns jag också. Och i andra änden av korgen låg parfymflaskor som också salufördes till ett "mycket attraktivt pris"!. Och i mitten hade man skraplotter.

Sen gällde det att se upp så att det var rätt flaska man halsade. Men å andra sidan hade det kanske gjort underverk för andedräkten om man hade halsat fel.

Masse

Håller med Masse!
Jag vann en flaska rakvatten en gång på skraplotterna...... den räckte längre än starkdrickat

Man kunde ju även vinna en ny resa på dessa lotter.... På en av mina resor var det någon med matjord i fickorna som vann... Detta ropades det ut om i högtalarna

//Conny
Svara med citat
  #15  
Gammal 2022-08-13, 10:05
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Taxfree-katalog…

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Minns när besättningen på planet gick omkring och sålde Wiskey i plastflaska.
OT. Jag drar mig till minnes de tider man flög business class och det ingick gratis dryckjom som avec etc. Då fick man dessa små plastflaskor med cognac, whisky mm. Då man hade bilen på Landvetter, så smög man ner dessa flaskor i kavajfickan och lagret hemma växte.

Men en dag frågade de som vanligt om jag ville ha något till kaffet och jag tackade ja till en cognac. Men nu kom de med den upphälld i ett glas!

Det gick ju inte an, då man skulle köra från flyget, så hädanefter fick det vara.
Numera flyger jag inte längre BC, så jag vet inte hur man gör idag.

/Netwolf
Svara med citat
  #16  
Gammal 2022-08-13, 13:30
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Taxfree-katalog…

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
OT.

Men en dag frågade de som vanligt om jag ville ha något till kaffet och jag tackade ja till en cognac. Men nu kom de med den upphälld i ett glas!

/Netwolf
Svara med citat
  #17  
Gammal 2022-08-13, 13:44
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Taxfree-katalog…

Lite OT till. Dina ord om "vill ha något till kaffet" får mig att minnas en liten händelse jag upplevde för många år sedan.

Det var i samband med en konferens i jobbet där det på kvällen efter konferensen bjöds på middag på hotellet. Bland de många deltagarna satt i min närhet en äldre trygg skåning. Hans kunskaper i "restaurangfranska" var dock begränsad.

När kyparen efter maten kom runt och frågade om det önskades "avec" rynkade mannen i fråga pannan och undrade ....
- Hmmm, det här om de ska va aväck, va ä de för något?.

Kyparen förklarade tålmodigt ....
- Jo det är helt enkelt om det ska vara något till kaffet?

Efter lite betänkande svarade mannen på sin breda skånska
- Jaaa ska de va nåt te kaffet så skulle dä väl va en rejäl ostamad (ostmacka på svenska)

Masse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT