Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-02-11, 13:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Boken ”År - Historiker berättar” och boken ”Morea” av Staffan stolpe.

Jag har precis börjat läsa den nyutkomna boken ”År - Historiker berättar”. Det är en antologi där 21 historiker gör 21 olika nedslag bland människor och händelser under en period av 700 år. Det börjar med år 1250 och slutar med 1983. De skriver om ett år var, ett betydelsefullt år som sällan nämns i historieböckerna, och troligen inte alls i skolan.

Jag kastade mig direkt över år 1796 då det handlar om Grekland. Kapitlet heter ”En resa till antikens Grekland” och är skriven av Leos Müller. Kapitlet handlar om Per Olof von Asp som var svensk diplomat i Konstantinopel. Han skrev dagbok därifrån, och från sin långa resa hem till Sverige efter slutfört uppdrag.

Per Olof von Asp besökte bland annat Lesbos, Chios, Naxos, Paros, Pireus och Aten. Han reste även runt på Peloponnesos, som på den tiden hette Morea, som var turkarnas namn på Peloponnesos. Stora delar av Grekland tillhörde då det Osmanska (dåvarande Turkiet) riket. Från Patras på Peloponnesos fortsatte han till de Joniska öarna Kefalonia, Zakynthos och Korfu. De Joniska öarna tillhörde inte det Osmanska riket utan republiken Venedig.



Jag har bara läst detta kapitel så jag kan inte skriva någon recension. (Ni får Googla.) Men det kan jag göra om boken ”Morea” av ”Staffan Stolpe”. Den utkom 2002 och är tyvärr svår att hitta idag, men den finns troligen på Bokbörsen. Morea handlar som ni förstår om Peloponnesos och min korta recension lyder: helt fantastiskt bra! Som alla Staffan Stolpes böcker.



I ett av husen (i Kardamili på Peloponnesos) till höger skrev Staffan Stolpe en av sina böcker.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-02-13, 05:28
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Boken ”År - Historiker berättar” och boken ”Morea” av Staffan stolpe.

Det är säkert intressant att läsa om von Asps resa! Och Staffan Stolpes "Morea" den skulle jag köpa direkt om jag bara skulle få tag på den.

/ Anne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-02-14, 16:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Boken ”År - Historiker berättar” och boken ”Morea” av Staffan stolpe.

Som av en händelse så är detta veckans bild.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT