Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Småkykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-09-25, 11:04
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Ett par dagar på Koufunissi

Skopan tog oss från Schinoussa till Koufunissi med lite blåst så det gällde att ta skydd när havet skvätte in. Vi hade inte bokad boende innan och blev mycket förvånade över att det inte var någon roomsare som stod vid hamnen även den tiden verkar vara förbi. En kvinna som varit och hämtat paket i båten frågade om vi ville ha rum på Ermis och det ville vi då jag bott där förut. Var på Koufunissi-98 första gången på båtluff med döttrarna i juni det vi upplevde då var en fantastiskt fin ön, var sedan tillbaka i början av maj -08 då mycket var stängt och mycket förändrats kände då att jag vill nog inte tillbaka mer. Nu kom jag ändå tillbaka och ville visa särbon den fina lilla ö det egentligen är men oj så mycket som förändrats många många fler boenden inte minst på vägen bort till Finikas. Största förändringen var utmed ”Storgatan” genom byn flera stora barer modernt ombyggda med hög musik och många små butiker med dyra kläder mm. Det jag tänker när jag går där är hur byborna som bor vägg i vägg med barer och moderna restauranger upplever denna utveckling kontrasterna är bitvis stora. Vi gick utmed havet bort till Pori den fina lagunen och promenaden dit är fortfarande mycket vacker. De två kvällar vi var där hittade vi två familjeägda bra tavernor med god Grekisk mat. Igår tog en snabbåt oss till Amorgos/Katapola där vi nu är så fortsättning följer
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-09-25, 11:56
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Ett par dagar på Koufunissi

Härligt att få vara i småkykladerna och Amorgos i lågsäsong.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-09-26, 05:27
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Ett par dagar på Koufunissi

Intressant att få ta del av hur du uppfattar förändringarna på de olika öarna. Man får hoppas att i synnerhet de mindre öarna kan behålla sin speciella karaktär och personlighet. Den intensiva turisperioden är ju ändå ganska kort så kanske invånarna står ut.

Ha det fint på Amorgos!

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-09-26, 08:38
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Ett par dagar på Koufunissi

Ser fram emot att få läsa lite om Amorgos!

Masse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-09-26, 09:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Ett par dagar på Koufunissi

Citat:
Ursprungligen postat av perlen Visa inlägg
Igår tog en snabbåt oss till Amorgos/Katapola där vi nu är så fortsättning följer
Vi var på Koufonissi första gången 1997 och har återvänt ett flertal gånger sedan dess. Varje gång har vi märkt hur den lilla ön har förändrats. Till det sämre. När jag senast var där var det med förskräckelse. Jag tror inte att det blir fler besök på Koufonissi.

Klappa Amorgos från mig.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2022-09-26, 19:20
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 673
Standard Sv: Ett par dagar på Koufunissi

Vi var på Koufonissi första gången 2015 och återvände nu i år, men jag kände också att det blir nog inte nåt mera besök där. Tyvärr, för det är en helt fantastiskt fin ö om man gillar att sola och bada. Jag fick nästan känslan att det kommer att bli ett nytt mini-Mykonos eller Santorini

Maria
Svara med citat
  #7  
Gammal 2022-10-03, 13:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Ett par dagar på Koufunissi

Citat:
Ursprungligen postat av MariaJ Visa inlägg
Jag fick nästan känslan att det kommer att bli ett nytt mini-Mykonos eller Santorini
Tyvärr är det ett antal öar som är på väg åt det hållet.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT