Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-09-26, 00:06
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 573
Standard Hanioti på Halkidiki

Planet skulle lyfta 16.15 vid bokningen men när SAS slutade strejka flyttades det fram 2 h. Driva flygbolag är ju statens kärnverksamhet ihop med inre o yttre säkerhet, sjukvård och utbildning så man fick ju bita ihop. På flygplatsen står en grek o pratar engelska o visar oss till bussen. Finns inga svenskspråkiga guider för Airtours i Halkidiki. Info lappen var på engelska 😳. Men då måste ju nån jobba o översätta o ge service. Hemsk tanke! Vi är framme vid hotellet 01,15. Checkar in, solstolar kostar 8 E frukost 08 till 11;30. En öde mörk by, frågar om nåt är öppet, pekar åt höger. Hittar baren Kelfos, är ni öppna. Kom just, får en kall Mythos. Skakar hand, frågar var vi bor, hur länge?. Hem o sova. Frukost ingår på hotellet, suverän. Sen ska vi hitta strand o lunchhak. Går 30 min men smal strand o inga tavernor. Hittar två stora stängda till slut. Airtours kunde ju skrivit mycket stängt i september, men just ju nån måste ju jobba då! Vi går tillbaka till hotellet. 8;€ för solstolar. Har prisvärt Frappe. Varmt i havet sen god lunch med ök ouzo pasta o förrätt. Blåser upp så balkongen lockar. Poolen stänger 19 så ett dopp halv sju, stängt! Går bra hoppa i, stängde pga middag? Kort på balkongen sen är det liv på torget inkl fyrverkerier. Dansgrupp från Balkan . Vi hittar en restaurang på tvärgata med saganaki Giovetstsi o Hot Biffteki! 😀. Sen förbi Kelfos för Öl o Jack D. Airtours har mycket att lära gällande arbetsvilja! Vi känns igen och hälsas välkomna. Lite kyligt så långbyxor tröja o jacka. Såg det regnar på Lefkas. Möte 10.30 med. Resebyrå representanter från Airtours samarbetspartner i morgon. Sugen på båtutflykt o Thessaloniki. Hoppas på det bästa . Kallinichta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-09-26, 00:38
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 189
Standard Sv: Hanioti på Halkidiki

Tack, Carle!
Ser fram emot fler rapporter från Halkidiki, ett område som verkar intressant! Måste fråga, Hanioti, ligger det på Kassandra-halvön?
Catlady, som är sugen på att få läsa mer......
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-09-26, 05:18
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 890
Standard Sv: Hanioti på Halkidiki

Tackar Carle! Önskar er en fin fortsatt semester sen när ni kommer igång på riktigt.

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-09-26, 08:43
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Hanioti på Halkidiki

Halkidiki är för mig helt okänt. Därför kul att läsa dina rapporter!

Masse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-09-26, 09:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Hanioti på Halkidiki

Tack Carle! Konstigt att så mycket är stängt! Hoppas att ni kommer iväg till Thessaloniki som sägs vara en mycket trevlig stad.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2022-09-26, 10:26
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: Hanioti på Halkidiki

Kul att läsa om er dag Carle.
Det skall bli spännande att få ta del av er fortsatta tid i byn

//Conny
Svara med citat
  #7  
Gammal 2022-09-26, 18:49
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 573
Standard Sv: Hanioti på Halkidiki

Dag två avklarad. Lite kyligt på natten så filten är på. Förstklassig frukostbuffé med allt du önskar. Vid solstol halv 11, Frappe to go bara 2,5 E. Vid stranden står en man o fiskar bland alla solstolar vem vill bada med en krok? Men han kastar på. Halv 11 är det välkomstmöte. En grek i jeans o 4 svenskar. Vi är på det vänstra fingret, det längst till höger är bara kloster o munkar. Hade underlättat om vi på bussen fått en karta samt stencil med utflykter, vilken dag samt vilket pris samt kort eller kontanter. Men icke. 3 olika båttur o dag men inget pris. Två bussturer till Thessaloniki en inkl guide o en utan. Skiljer 16 E pp, den utan guide är 10€ dyrare än lokal buss en stannar centralt. Tar utan guide på onsdag och tar hop on hop of i Thessaloniki. Med hörlurar, går 2 ggr i timmen. Lunch på nån asiatiska restaurang o sen arkeologiska museet. Går redan 07 och hemma 17. 6 h på egen hand. Heter shopping! Det vi köper är kylskåpsmagneter samt såklart vykort till Janne. Frukosten öppnar 08. Guiden tror det löser sig. Men hallå detta händer varje vecka? Rutiner! Vi gick till receptionen o sa buss 07, rumsnummer? Hämta två frukost boxar i morgon 20:30 här. Borde guiden veta? Sen en kul sak för oss Kalimerianer, En kvinna frågar vad yammas betyder? Googlade som sylt Jamas!!

Åter till solstolen, inget fiske längre. Lite stenigt att gå i men varmt i vattnet.simmar mina 200 m. Sen lunch 20 cl ouzo 7 E o Mythos 4 E en stor korvtallrik med 3 tjocka korvar slinker ner. Stor nog dela så vi gör så ihop med en förrätt senare under veckan. Lite blåst idag och lite regn i morgon fm , men osäkert. På onsdag kommer det bli över 25 och så till vi åker. Tog promenad innan middagen, tog ut pengar, köpte upp kioskens förråd av Ginger ale, Horseneck på balkongen. Bourbon o Ginger ale Det är vad tigrar tycker om. Hittat många trevlig restauranger för middagar. Igår hade jag långbyxor tröja o jacka. Inte ensam o vill inte bli förkyld. På stranden har jag min nyinköpta T-shirt. DIF fotboll qualified Europa conference league . Bokat Molde borta i oktober. Knappast shorts. Nu dusch o aktersun då vi fått färg. Nog en pasta sen Kelfos. Jo guidens svar på stängda tavernor var att de stänger vid midnatt o öppnar kl13 vi var tidiga! Jaha tänkte jag, tar man alla bord stolar o parasoll? Skriver med efter busstur o storstaden
Svara med citat
  #8  
Gammal 2022-09-28, 15:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Hanioti på Halkidiki

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Sen en kul sak för oss Kalimerianer, En kvinna frågar vad yammas betyder? Googlade som sylt Jamas!!
Tack för den!

Fortsätt njut och lev.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2022-09-29, 18:01
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 573
Standard Sv: Hanioti på Halkidiki

Bussen gick 07.15 och vi kom fram 09:45. Fick vänta i 20 min på en flock engelsmän som fick hämtas på nåt hotell. Gjorde flera stopp längs vägen. Stannade mitt i centrala stan, 6,5 h på oss.. vi tog hop on hopp of för 16 E pp och hörlurar med engelska. Tog 70 min, väldigt fina murar högst upp runt slottet och fin utsikt. Visste inte staden var uppkallad efter Alexander den stores halvsyster. Efter det är det lunch. Hittar en indisk restaurang på en bakgata eller återvändsgränd. Jätte gott o kryddstark. Fick ta en öl innan de öppnade. Sen arkeologiska museet för 8 E pp. Väldigt fint, mycket guld och föremål från gravar. Sen alla dessa vaser o statyer.vi och vakterna hade munskydd. Vid ont om tid välj bussen endast. Sen kördes vi hem på 90 min. Slog mig att det låg stora nattklubbar, diskotek ute på landsbygden. Aldrig sett i Grekland, sen flera gångbroar över körbanan på 3 ställen. Kul se sträckan i dagsljus. I vår by finns otaliga spelhallar med shuffleboard, basket, kör bil mm som inte finns på andra ställen. Ok med 1 men inte 5- 6 st. Pratade med folk som tog lokalbuss, stannade utanför stan sen en buss till centrum. Lite billigare men krångligt och tar tid. Sen var just den bussen varm pga ingen ac o elementen på efter kylan tidigare i veckan

Vi äter middag o jag får citron potatis till köttbullarna, sen måste nån sponsra ouzon. Alla resturanger tar ca 7 E för 20 cl ouzo. Olika sorter, här provas det friskt! Fick höra att byn bildas för 100 år se då 6 familjer kom från Chania och var fiskare. Tack de lämnar Raki hemma

Sen skall vi köpa vykort. Posten i Karlskrona måste. Jobba lite, frimärken köper ni i grannbyn! Säger damen i en affär. Vi frågar servitör på stambaren, Old fashion säger han. Stänger förresten 15 oktober, många restauranger redan stängda. Nåja han frågar några personer och tipsar om en butik nära. Japp klart jag har frimärken svarar ägaren idag, vilka vill ni ha. Vet ni var brevlådan ligger. Jannes kort postat.

Vi äter lunch på restaurang Stork. Ser sunkig ur med förstklassig. Tänkte på sällskapsresan. Vi heter inte Stork utan Storch Tjekisk öl Kozel på fat för 2E, fanns gyros i Metaxasås, till förrätt tog vi fisksoppa på buljong bas. Prisvärt o gott.

Två soldagar kvar, verkar som vi kan behålla rummet hela lördagen. Vi har blivit oerhört väl bemötta överallt under veckan. I kväll går vi tillbaka till Giovetsi resturang inandning det blir Mythos o Jack D på stambaren
Svara med citat
  #10  
Gammal 2022-09-29, 22:05
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Hanioti på Halkidiki

Ni tycks ha haft en fullmatad utflyktsdag. Trevligt!

Masse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2022-09-30, 05:20
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 890
Standard Sv: Hanioti på Halkidiki

Thessaloniki är säkert en fin stad. Bra att få en glimt åtminstone, kan ni tänka er att ta en längre resa dit?

Det är så fint att ni alltid kommer ihåg vykorten!

Njut av den sista solen.

/ Anne
Svara med citat
  #12  
Gammal 2022-09-30, 14:59
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: Hanioti på Halkidiki

[QUOTE=Vid stranden står en man o fiskar bland alla solstolar vem vill bada med en krok? Men han kastar på.

**********
Vi var med om samma sak när vi var där 2:a svängen. Mitt i juli och fullt på stranden. Många barn som badar osv. Undrar hur tankarna går?

//Conny
Svara med citat
  #13  
Gammal 2022-10-03, 14:15
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 573
Standard Sv: Hanioti på Halkidiki

Vi gick till receptionen och frågade om att behålla rummet. Då var det kö? Varför sa ni inte det igår? Sen fick vi boka duschrum? Tur det fanns tid efter kl 17!! . Fick sen inget rum för vi var längst ner i kön....

Åt goda måltider och god dryck. Fick med oss Ouzo glas hem men tyvärr gick ett sönder under hemresan.


Kom hem i söndags natt. Kösverige
Ont om taxi bilar så lång lång kö, tågen gå såklart inte fast det kommer plan och buss 1 hel gång i timmen.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2022-10-03, 14:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Hanioti på Halkidiki

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Sen skall vi köpa vykort. Posten i Karlskrona måste. Jobba lite, frimärken köper ni i grannbyn! Säger damen i en affär. Vi frågar servitör på stambaren, Old fashion säger han. Stänger förresten 15 oktober, många restauranger redan stängda. Nåja han frågar några personer och tipsar om en butik nära. Japp klart jag har frimärken svarar ägaren idag, vilka vill ni ha. Vet ni var brevlådan ligger. Jannes kort postat.
Tack snälla! Jag hoppas att den grekiska posten också är duktig.

Tack för rapport!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT