Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-06-14, 17:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Att öppna pensionat och tavernor eller inte, det är frågan




Jag har skrivit till ett tiotal vänner i Grekland som har familjeägda pensionat och tavernor. Jag frågade hur läget är och om de tror att de komma att öppna. Att det är just familjeägda pensionat och tavernor betyder att hela familjer lever på inkomsten som kommer in under sommaren, och som de ska leva på under vintern. Det är alltså många som drabbas. Hyror, lån och räkningar ska ändå betalas, och staten hjälper inte till tillräckligt skrev några.

Svaren jag fick var ganska entydiga, ingen av dem har öppnat ännu, men hoppas kunna göra det i juli. Någon skrev att de kanske inte öppnar alls, men kanske gör det när de ser vad som händer när Grekland öppnar sina gränser. Några skrev att de hoppas på september månad, och kanske oktober. En restaurang skrev att de troligen öppnar i augusti och hoppas på den inhemska turismen.

Alla skrev att det är svårt med de nya restriktionerna (för exempelvis städning), och alla skrev att de fått massor med avbokningar, och bokningarna längre fram är ytterst få. Alla har en mycket tuff tid framför sig.

Johan som har Kristinas Rooms på Rhodos avslutade sitt mejl med:

”Du anar inte hur mycket jag längtar tills flyg kommer igen, flygplatsen får liv och ön återigen blir som den var. Det verkar som en dröm just nu, allt är öde här.”

(Bilden är gammal och har hängt med ända sedan Kalimera föddes. Den är från Fourni.)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-06-16, 14:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Att öppna pensionat och tavernor eller inte, det är frågan

Det här tiotalet pensionat och restauranger kanske sysselsätter 50 personer. Jag läste att det normalt arbetar cirka 700 000 personer inom turistindustrin i Grekland, och att turismen normalt betyder 18-20 % av landets inkomster. Förra året besökte cirka 33 miljoner turister Grekland, och i år räknar man med mellan 6-10 miljoner besökare från utlandet.

Jag undrar verkligen hur det här ska gå?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-06-18, 06:51
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Att öppna pensionat och tavernor eller inte, det är frågan

Det är verkligen en svår situation. Allting är säkert ännu lite rörigt så hoppas fortsättningen kan bli positivare. Här är en artikel om de problem hotellen kan ha:

https://www.ekathimerini.com/253762/...over-protocols

Alltså att man måste samarbeta med en läkare. Kan vara mycket besvärligt för ett mindre hotell eller pensionat. Finns tydligen inga klara regler för det, åtminstone tillsvidare.

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-06-18, 14:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Att öppna pensionat och tavernor eller inte, det är frågan

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Alltså att man måste samarbeta med en läkare. Kan vara mycket besvärligt för ett mindre hotell eller pensionat.
Och det kommer att bli dyrt för hotellen.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-06-23, 07:39
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Att öppna pensionat och tavernor eller inte, det är frågan

Igår hade jag kontakt med Giannis på pension Porto Katapola på Amorgos.
Han hade tidigare meddelat mig att han skulle öppna sitt pensionat den 15 juni.

Idag får han sina första gäster för säsongen. Jag fick också en hälsning från Nikos på Corner Taverna om Giannis skulle ha någon kontakt med mig. Så glad jag blir att dom tänker på mig. Corner är mitt stamlokus i Katapola och det var Nikos hustru som tröstade mig när jag fick en gråtattack i juni förra året.

Så Amorgos börjar leva upp en aning. Giannis tanke är att ha öppet fram till november.




Utsikt från Giannis pensionat. Kan man ha bättre utsikt än Express Skopelitis på väg ut på sin tur till Naxos.

Birgitta.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-06-23, 14:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Att öppna pensionat och tavernor eller inte, det är frågan

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Utsikt från Giannis pensionat. Kan man ha bättre utsikt än Express Skopelitis på väg ut på sin tur till Naxos.
Nej, knappast!

Kul att han öppnar upp!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT