Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-07-31, 18:14
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Stolsitsflätaren eller Är det samme man?

Alla har vi suttit på dem. Vi älskar dem och avskyr att de är så obekväma. Men OJ så grekiska!!!

De flätade stolsitsarna alltså. Men hur många har tänkt på vilket fantastiskt hantverk som ligger bakom de hårt tvinnade och flätade bastsitsarna?

Hämtat från annan tråd:

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC
Nu har jag bytt avatar! Den är tagen i Chora på Amorgos. En farbror satt och knöt nya sitsar till några stolar, och jag ville hemskt gärna ta kort på honom. Snäll som han var ställde han upp, och vi gav honom ett glas vin som tack, vilket han blev väldigt glad för. Visst är han söt?
Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Det skulle kunna vara samma man som vi träffade på Paros för sex år sedan! Tyvärr har jag inte bilden på honom digitalt, men ska fixa det och lägga in den så kan du kolla likheten. Hade han en tatuering på höger underarm?.
Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC
Det var lite svårt att se, med tanke på att han hade skjorta på sig... På originalbilden ser man bara undersidan av underarmen. Han kanske hade tatueringen på översidan, men det var inget vi la märke till i så fall.
Han kunde inte ett ord engelska utan pratade grekiska med oss och vi förstod ingenting... min grekiska är MYCKET begränsad, men med gester och diverse hummanden förstod vi att han ville att jag skulle fota honom ihop med sambon. Kortet hittar ni under "Kalimera was here". Världens goaste farbror! Nästa år när vi åker till Amorgos hoppas vi få se honom igen. Vi ska då förära honom en Kalimera-tröja!
Ska bli kul att se fotot och jämföra!
Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Oavsett om det är samme person eller ej, så har du fångat ett mycket ovanligt och utdöende motiv. Han som vi pratade med berättade att han bor i Aten och livnär sig på att under turistsäsongen resa runt på öarna och besöka tavernor för att binda om sitsarna på deras baststolar. Han sa att han redan då var en av mycket få i Grekland som fortfarande sysslar med hantverket. Bastsitsarna håller ju också sakta med säkert på att bytas ut.
Här kommer bilden på stolstitsflätaren som jag träffade!



Bilden är inte lika mörk i original, men jag lyckades inte göra den ljusare utan att den blå färgen blev helt fel. Det syns i alla fall att han har en tatuering på höger arm.

Tog mig friheten att lägga in din bild också Veronica, för att kunna jämföra enklare. Med tanke på att det är sex år mellan fotografierna så skulle det kunna vara samma man.




Fast jag tror att ”min farbror” pratade engelska. Minns iofs inte säkert, men vet inte hur jag skulle ha förstått så mycket av det han sa annars.

Jag hade för övrigt inte tänkt visa min bild förrän den dag det blir en fototävling med temat ”Ovanligaste typiska Greklands-bild” – men den dagen kommer väl aldrig…
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-07-31, 23:03
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Stolsitsflätaren eller Är det samme man?

Vilket jäkla pilljobb. Har aldrig tänkt på att det sitter nån stackare och GÖR det där jobbet

Nu skulle jag ha tagit den där bilden på Karpathos som jag aldrig tog, trots att jag redan då visste att jag skulle få användning för den....

På taverna To Feggari i Pigadia har de drivit turistanpassningen så långt att de sytt stoppade galonsitsar till stolarna! Det ser helt barockt ut! Traditionella tavernastolar med en tjock och pösig gul galonsits på

Men nåt bildbevis kan jag alltså tyvärr inte prestera.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-08-01, 06:31
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Stolsitsflätaren eller Är det samme man?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Vilket jäkla pilljobb. Har aldrig tänkt på att det sitter nån stackare och GÖR det där jobbet
Det hade inte jag heller. Men det gjorde ONT I FINGRARNA bara av att se honom göra det!!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-08-01, 07:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Stolsitsflätaren eller Är det samme man?

Såg en stolsitsflätare i Mandraki på Nisyros för många år sedan, jag frågade om jag fick ta en bild men det fick jag inte. Han blev skitarg. Första och enda gången något nekat till att bli fotograferad.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-08-01, 09:13
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Stolsitsflätaren eller Är det samme man?

Mustaschen kan ju ändra utseendet en del men jag vete 17 om det är samme farbror ändå. Han har ju haft sex år på sig så han skulle nog ha hunnit odla en på den tiden. Men jag vet inte om han är så lik ändå? Nu har ni ju min avatar i denna tråd som ni kan kika lite på också! Har en till bild på farbrorn (är med i resebrevet som inte är riktigt färdigt ännu) som jag tänkte tävla med men det är ju lite sent påtänkt nu

Senast redigerad av ENIAC den 2006-08-01 klockan 09:19.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT