Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-02-26, 23:05
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Air BnB - Privata ägare?

Jo, pyttsan. Mer än hälften av Greklands AirBnB utbud drivs av kommersiella aktörer och flest ligger i Aten.

Jag ger AirBnB-konceptet max tre år till.

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-02-27, 07:33
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 720
Standard Sv: Air BnB - Privata ägare?

Jag ger inte Air Bnb något år över huvud taget. Detta efter att ha pratat med lokalbefolkningen på många öar.

Subjektiva Birgitta, som ska utöva
mer källkritik.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-02-27, 08:22
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Air BnB - Privata ägare?

Airbnb:s framgång har i grund och botten vilat sig på att konceptet erbjuder vissa fördelar/lösningar som inte funnits i andra uthyrningsverksamheter (direkt privat uthyrning, hotellnäring, etc), och naturligtvis till lägre pris. Men i takt med att nya aktörer förädlar konceptet till nya intressanta lösningar och bättre priser, då växer konkurrensen och Airbnb förlorar mark. Jag håller med om att Airbnb imploderar inom några år, dock enbart i vissa geografiska områden, t ex i Europa. Men världen är stor och det kommer att finnas potential för Airbnb-konceptet i andra delar av världen i många år till, på gott och ont.
Vi kan i alla fall vara glada över att Airbnb tvingat marknaden att reagera och införa fördelar/lösningar som gagnar oss kunder. Och helst till lägre pris!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-02-27, 08:27
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Air BnB - Privata ägare?

Jag har inte förstått vad som inte är bra med dem. De förmedlar boenden från privata, de äger eller har kontrakt med fastighetsägare som vill hyra ut.
Är det inte som alla andra bokningsförmedlingar som finns på nätet ?
Lokalt finns det ju fastighetsmäklare som förmedlar uthyrning.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-02-27, 08:54
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Air BnB - Privata ägare?

Det som inte är så bra med Airbnb är att de har blivit för stora i vissa delar av världen, och det är aldrig bra att en aktör blir för stor och dominerar marknaden (se debatten kring Google, Facebook, etc). Dessutom har Airbnb valt att förlägga sin verksamhet i lågskatteländer och därmed skaffat sig fördelar. I övrigt har Airbnb utan tvekan varit ett bättre alternativ. Och jag har anlitat Airbnb i stora städer, och då framförallt i Atén, dock inte ute på öarna eftersom jag inte förbokar min vistelse på öarna. Men jag har sett att Airbnb-uthyrning ute på öarna ofta kontrolleras av några enstaka personer. Det finns numera många exempel på att en och samma person administrerar flera rum/lägenheter, alltså mellanhand, och som så småningom visar sig vara en lokal mäklare. Och då tror jag inte att konceptet överlever eftersom mäklare skall också ha betalt för sina tjänster. Samt att man inte får kontakt med bostadsägaren och umgås och blir mera personlig, vilket har varit en del av Airbnb-konceptet.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-02-27, 09:04
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Air BnB - Privata ägare?

Vi har för första gången bokat ett litet hus några dagar, i maj, mitt ute i ingenstans, men 10 m till havet. Vi hade aldrig hittat det utan ABnB. Ska bli spännande att se hur det fungerar. Dessutom var det väldigt billigt.
Några hus runt omkring, och 5-6 km till mataffären.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT