Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Folegandros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-07-02, 21:24
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Obokat till Folegandros?

Jag har läst flertalet av de gamla trådarna om ev. rumsbrist och boende på Foelgandros.
Men de allra flesta är erfarenheter från 2007, finns det någon här med färskare uppgifter?
Vågar man öht åka obokat första/andra veckan i juli, eller riskerar man att få sova på strandmadrass?

Eva L och Siri och Kimmen- har jag förstått det rätt om era boende där ni trivts så bra ligger i Chora, kanske dum fråga, men det är lätt att blanda ihop när man läser tråd efter tråd
Har ni desssutom tel nr till era respektive boende så skulle jag bli jätteglad.

// Helén- som skyller min okoncentration på att jag i kombination med packning inmundigar vin för att fira semeserstart
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-07-02, 21:46
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Obokat till Folegandros?

Ageon där jag bodde ligger tre minuters promenad från torgen i Chora. Familjen har ett boende till nära busstorget som hustrun till mannen basar över. Ageon är väldigt välskött och gulligt. Jag hade en fin uteplats med ett olivträd och vackra växter runt om. Rent och snyggt. Mitt rum var inte så stort men hade kylskåp och fint modernt badrum.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-07-02, 22:01
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Obokat till Folegandros?

Vi kom till Folegandros pingsthelgen 2008 och hade väldigt tungt att hitta rum men till slut fick vi tag på ett ställe vid Angali beach med hjälp av en turistbyrå.
I år kom i vanlig ordning obokade till Folegandros i lördags, vi skulle ha en natt nere vid hamnen och första rundan visade på många fulla boenden och 60-70 euro för de som fanns. Till slut fick jag tag på en studio hos Eleni för 20 euro, kanske inte det fräschaste vi haft men dög gott för en natt. Nu var det för övrigt ett bröllop med 400 gäster på ön så det var därför det fanns så mycket folk där.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-07-02, 22:27
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Obokat till Folegandros?

Hoppla- en studio för 20 €, när städades den senast tro?
Hur länge stannar ni för att lyckas få ett sådant pris, eller är ni duktiga prutare?
// Helén
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-07-03, 00:08
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 475
Standard Sv: Obokat till Folegandros?

Ska man åka till Folegandros, så gör det i början av september, när greker, Italienare och annat har slut på semestern. Det var inte mycket folk på ön, då jag var där i fjol. En del av hotellen och restaurangerna nere vid hamnen hade så smått börjat stänga.

Barbro
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-07-03, 11:02
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Obokat till Folegandros?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Eva L och Siri och Kimmen- har jag förstått det rätt om era boende där ni trivts så bra ligger i Chora, kanske dum fråga, men det är lätt att blanda ihop när man läser tråd efter tråd
Har ni desssutom tel nr till era respektive boende så skulle jag bli jätteglad.
Rooms-to-let Artemis, där vi i mitten av juli 2006 bodde för 60€/natt, ligger precis vid busstorget i Chora.
Men något telefonnummer har jag tyvärr inte...

/kimmen
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-07-03, 23:25
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Obokat till Folegandros?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Hoppla- en studio för 20 €, när städades den senast tro?
Hur länge stannar ni för att lyckas få ett sådant pris, eller är ni duktiga prutare?
// Helén
Jag brukar lite skämtsamt prata om "every year cleaning" då det gäller billiga rum men här verkade nog städas åtminstone för varje ny gäst Vi stannade en natt och prutade inte en endaste cent vilket jag annars brukar kunna göra. Det var helt enkelt ordinarie pris, i juli och augusti kostade det 40 euro.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-07-06, 17:24
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Obokat till Folegandros?

Helén! Lyd nu tre otroligt goda råd.

1.) Åk till Folegandros
2.) Åk för guds skull inte obokad om du vill bo i Chora. Hotel Meltemi som jag gillar har egen hemsida och är mycket prisvärt för standard och läge.
3.) Missa inte Nikos "Pasta Matsata". ÅH! Det vattnas i munnen bara jag tänker på den. Är du Pasta-freek, som jag, kommer du svimma.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-07-07, 10:55
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Obokat till Folegandros?

Det finns en annan taverna om har ännu godare hemlagad matsata än Nikos. För visst är det han med den stora serveringen och alla böcker och andra lite roliga prylar du menar. Den jag tänker på är den som delar torg med en annan taverna. Få se nu det måste vara torg nr 2 och där toaletten har en pyttelien dörr som ingång. Familjeägt ställe där både dottern och sonen serverar gästerna. Tror att dottern också arbetar inom kommunen.

Min andra favorit på detta underbara ställe med många tavernor med mycket bra mat är den som ligger vid busstorget och har ett par bord mot gatan samt en mysig trädgård på insidan. Frun i huset kommer från Danmark och säljer även lite egentillverkad keramik. Härliga svartvita jazzfoton pryder väggarna.

Hellen du får gärna ge oss lite direktrapporter från Folegandros för visst åker du dit eller är ni redan där?

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-07-07, 12:52
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Obokat till Folegandros?

Det som är så trevligt med Folegandros är att öns myndighet (eller vad det nu heter) har bestämt att det inte får finnas plastbord/stolar utan alla serveringar ska ha sina möbler i trä. Parasoller ska gå i blått eller vitt. Det ska vara enhetligt och med lite stil. Alla matsedlar utanför restaurangerna ska vara handskrivna. Det får inte förekomma reklamskyltar/flaggor överallt på tex CocaCola.
I Chora så blir detta tydligt när man går runt bland torgen.

Vi fick veta detta av Stavros på Stavros café vid Dounavi torget. Nu sa han att han inte heter Stavros utan att det var ett feltryck i Willmaguiden men jag kommer inte ihåg vad han sa att han heter. (Jag tror ibland att jag har namndyslexi för jag har otroligt svårt med namn) Han kan lite svenska för han arbetade med Club 33 på 80 talet.
Han var mycket trevlig och berättade många intressanta saker om Folegandros.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-07-07, 13:01
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Obokat till Folegandros?

De här reglerna har funnits länge och bidrar till att göra Folegandros till den pärla som ön är. Killen som äger Polikandia och även har ett café eller jobbar på ett har jobbat för Club 33. Antar att det är honom du menar. Vi bodde på hans hotell första gången jag besökte Folegandros. Då reste jag och dottern med Vings small world som hade hans hotell. Andra gången jag besökte ön var för två år sedan och då ö-luffade jag och stannade 9 dygn på ön. Är min absoluta favoritö trots att det är ganska mycket turister.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-07-07, 13:06
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Obokat till Folegandros?

Jag kan tipsa om att de serverar mycket god mat på tavernan mitt emot bageriet. Det ligger lite off men vi fick tipset just av "Stavros" som menade att det var en av få tavernor drivna av året runt Folegandrosinnevånare. Vi testade och blev mer än nöjda.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-07-07, 13:12
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Obokat till Folegandros?

Den tavernan var också bra men inte bäst. Egentligen var det bara ett ställe som jag inte var nästan 100% nöjd med. Det var det populäraste med trappor upp och massor av turister. Maten var ok men severingen usel och jag fick fel vin, någon annans mat innan jag äntligen efter lång väntan fick in det jag beställt. Dit gick jag bara en gång.

Första gången jag besökte Chora fanns det en fantastisk vinbar i huset där det nu är turistbyrå. Den drevs av en belgiska och serverade grekiska kvalitetsviner med underbart tilltugg i den fantastiska mijön i valvet in till Kastro.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-07-07, 14:09
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Obokat till Folegandros?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det finns en annan taverna om har ännu godare hemlagad matsata än Nikos.
Ojdå! Då kommer jag nog både svimma och ramla av stolen nästa gång.
Citat:
För visst är det han med den stora serveringen och alla böcker och andra lite roliga prylar du menar. Den jag tänker på är den som delar torg med en annan taverna.
Ja, vi pratar om samma. Heter den tavernan du pratar om möjligtvis Folegandros och ligger på andra torget? Det var målat i en mörkare grön nyans och rosa bouganvillea växte utanför.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-07-07, 23:03
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Obokat till Folegandros?

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Ojdå! Då kommer jag nog både svimma och ramla av stolen nästa gång. Ja, vi pratar om samma. Heter den tavernan du pratar om möjligtvis Folegandros och ligger på andra torget? Det var målat i en mörkare grön nyans och rosa bouganvillea växte utanför.
Ibland är jag helt hoplös på att komma ihåg detaljer. Ligger vid en av kyrkorna i varjefall. Jag har en bild av granntavernan som de delar torg med. Tog bilden när de smyckat tavernan för barndop. En liten tjej så allt var smyckat i rosa och rött. Förberedelserna pågick i timmar. Tavernan jag menar har blå bord med vita skivor. Tror skivan är av sten. Toadörren är grön och serveringen inomhus är mycket liten.

Den tavernan jag gillade mindre bra har grönt staket runt sin servering och dit är det trappsteg upp.

Ja då vet du vad du har att se fram emot. Du får välja tillbehör till matsatan. Den serveras med både lamm, nöt eller grönsaker.

Jag får skicka bilden till dig. Har inte bilderna på någon hemsida så jag kan inte lägga in i forumet.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-07-07, 23:17
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Obokat till Folegandros?

""""Toadörren är grön och serveringen inomhus är mycket liten."""



Är det den toan som ligger vid torget, man går ner en trappa och håller på att få slag när lampan tänds ?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-07-07, 23:21
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Obokat till Folegandros?

Minns ingen trappa bara att dörröppningen är väldigt smal. Ser lite ut som ett svenskt utedass från utsidan.

Eva
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-07-25, 12:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Obokat till Folegandros?

Hellen och andra som varit där kan ni inte berätta lite för oss som inte åker dit i år och alla andra som vill läsa om nuläget på ön. Folegandros är den ö jag ofta längtar till. Lugnet i början av juni och utsikten uppifrån kyrkan strax innan solen går ner som kan få en stressad själ att varva ner och bara njuta. Sen det som kanske är det allra bästa med Chora den goda maten, fina bevarade miljön, de bilfria torgen och de vackra gamla husen.

Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-07-25, 14:12
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Obokat till Folegandros?

Vi åkte obokat tilll Folegandros, och reste mycket uppvilade där ifrån fyra dagar senare.
Att finna boende var inte svårt, det fanns inga rumsuthyrare i hamnen, vi tog bussen från hamnen till Chora och fick napp på första stället, Artemis- men hon ville ha 65€ för studio med havsutsikt och städning varje dag. För dyrt för oss och hon sa när vi tackade nej mer eller mindre att det var fullt på ön, vilket inte stämde.
Nästa på tur var Meltemi, där bodde vi utan havsutsikt, med daglig städning för 45€
Kommunikationerna med Naxos som var vår nästa anhalt var få, två eller tre gånger per vecka gick det båtar.

Vi åt gott nästan överallt, favorittavernan blev O Kritikos, flera partier backgammon hos Jannis som har caféet med de vitorange parasollerna på första torget blev det också.
Folegandros är den ö av dem jag besökt som inte känns tillrättalagd för turister, siestan gör ön så gott som stängd mellan tre och sex, själv försökte jag hitta en öppen affär utan framgång.
Endast några caféer och ett fåtal tavernor håller öppet.
Det var lugnt på Folegandros, jag tror inte det var många svenskar på ön, men vi är ju tysta och försynta så vi kanske smög runt varandra


Vi hyrde moped och åkte runt och utforskade stränderna- det är vårt intresse - vi åker än så länge på nästan renodlade bad och solsemestrar.
Ständerna på Foleganddros är enligt vår smak inte mycket att hurra för, vi kommer definitivt att sikta på att ta oss till Folegandros igen.
En resa md endast favoritöar gror i bakhuvudet.
Flyg till Santo och sedan Amorgos- Folegandros- Ios och Antiparos- det blir en favoritresa- det känner jag redan nu.

Svårt att beskriva "vad som hänt på ön" när vi inte varit där tidigare, jag svarar gärna på frågor om jag kan, om det är något speciellt ni vill ha reda på
// Helén
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-07-25, 16:47
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Obokat till Folegandros?

Vad bra att det var så lätt att få boende. När jag skrev att ni borde förboka hade jag i bakhuvudet att du skrivit att ni skulle åka i slutet på juli/början på augusti. Men det stämde ju inte alls. Läste slarvigt. Du hade ju redan åkt när jag svarade

När vi var där var det många rumsuthyrare i hamnen, men knepigt att hitta rum i Chora. Artemis frågade vi också på, men det var fullt för två veckor framöver. Efter två timmar hittade vi Meltemi. Dubbelrum fanns det fler av och på ett hotell behövde vi bara betala för ett dubbelrum och få ett singelrum "på köpet" med det blev dyrt ändå. Detta var i slutet på juni.
Jag skulle uppskatta att cirkus 70 procent av alla borden på tavernorna var upptagna. På en del var det helt fullt. Vi åkte ju ungefär samma tid, ni åkte lite senare. Hur mycket folk skulle du säga att det var om du jämför med min "tavernastatistik"?

Kan tänka mig att öar som Folegandros drabbas ganska fort av uteblivna turistströmmar då priserna ligger något högre än på vissa andra öar. Å andra sidan kanske det var fler som bodde i hamnen där det är billigare med boende.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT