Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-11-06, 18:34
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard hemma från kryss!

Så står man åter på svensk mark, lika förundrad som vanligt över hur fort tiden går när man är ute och reser! Vilken fantastisk kryssning vi haft, och verkligen ett besök i en surrealistisk värld. Flera av våra hamnar blev inställda pga av dålig väder (storm/orkan runt Italien och även Santorini) men vad gör det när båten (Brilliance of the seas) var så otroligt häftig! Dessutom kändes det lite stressigt med landstigningarna då man reser med barn och är i land så få timmar och också lite respektlöst mot destinationen att bara droppa av ett par timmar, fota det man ska för att sen åka vidare. Amerikanerna tyckte detta är ett ypperligt sett att upptäcka världen på men personligen föredrar jag att utforska ett land mer ingående!

Jag kan naturligtvis förstå de resenärer som blev besvikna/upprörda över att missa flera hamnar då de kommer så långtväga i från och har lagt stooooora pengar på detta men säkerheten måste få gå först. Detta kunde dock inte alla förstå utan klagade och startade stormöten där man jublande (precis som på amerikanske politiska möten vi ser på TV) hyllade advokaten som påstod sig kunna stämma företaget. Hur detta ska gå till när det tydligt står i kontraktet att reservation görs med hänsyn till vädret ska bli intressant att följa. Ser fram emot information från min gode vän som bjöd oss på resan.

Ack ja angående min vän som är staff captain (nr 2 på båten), snacka om att folk imponeras av människors rang (lite hollywoodaktigt) Det blev nästan lite skrattretande då han ju för mig trots allt är min gode gode vän från barndomen, när 100 människor står ,på kö bara för att få äta med honom på kaptensmiddagen. Och som var tvungna att fråga vad vi gjort för att förtjäna att få sitta med honom. Det var skoj att spela lite på detta och framförtallt att retas lite med honom eftersom han eg tycker att hela cirkusen är ett spel för galleriet och att han hellre äter middag på hytten.

Resan har som sagt varit toppen, vi har bubblat i bubbelbad, varit på spa, ätit fantastiska middagar med lyxiga viner uppklädda till tänderna (vilket är skoj eftersom det aldrig händer annars), vi har klättrat på klätterväggar, spelat minigolf, åkt vattenrutckana och haft tillgång till suverän barnvakt. Och så har vi flinat lite i smyg åt amerikanare som (precis som i filmen min stora grekiska semester som för övrigt visades på planet hem) villigt och gärna låter sig fotograferas med besättning utklädda till gladiatorer och grekiska gudar, köper kitchiga souvenirer och undrar när man ska vidare till nästa ställe. Roligt med en dam som undrade vad man skulle till Rom och göra, "det var ju bara gamla hus och ruiner men inga köpcenter"

Jag är i alla fall glad över en liten dos av Grekland via mykonos och Aten, då frossade vi meze och drack isande kall retsina och raki för att klara vintern lite bättre Och jag som aldrig haft någon plan på att åka till turkiet fick se den mysiga hamnstaden (men jobbig då alla sliter i dig för att sälja saker) Kusadasi och en fantastisk utflykt till Efisos den gamla antika staden med fantastiska ruiner av imponerande tempel. Ja och så Rom och Barcelona såklart!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-11-06, 19:22
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: hemma från kryss!

Vilken spännande resa på många sätt I Kusadasi hade jag nog stannat i båten och inte gått i land(Efter egna erfarenheter)

Det skadar inte lite lyxliv på en båt såhär i mörka hösten
Tack för en trevlig läsning

Riitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-11-06, 19:26
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: hemma från kryss!

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Vilken spännande resa på många sätt I Kusadasi hade jag nog stannat i båten och inte gått i land(Efter egna erfarenheter)

Riitta
Vi hade samma tanke, den såg mysigare ut från båten, men det var värt att komma till Efisos och sen hoppade vi snabbt ombord igen
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-11-06, 22:23
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: hemma från kryss!

Vilken rolig berättelsen, litentuva!

Jag har aldrig haft nån lust att åka på kryssning. Jag skulle bli galen över att inte få leva i härliga byar, sitta på fina balkonger och njuta av härliga utsikter - tillbringa semestern på en jäkla båt medan allt riktigt liv försiggår i land??

Men om jag blev medbjuden så som du blev skulle det vara jätteroligt, i rent studiesyfte. Låter som en häftig upplevelse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-11-06, 23:13
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: hemma från kryss!

Men Du vilken härlig berättelse! På Tinos i ösregnet såg vi en JÄÄÄÄTTTTESTOR kryssare åka förbi från Mykonos norrut....den 26 oktober....Var det er båt???? Jag tog kort men kan inte trots stark zoom riktigt se namnet på båten...Vad hette den???

Så underbart att få uppleva detta nästan gratis!!!

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-11-06, 23:19
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: hemma från kryss!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag tog kort men kan inte trots stark zoom riktigt se namnet på båten...Vad hette den???
Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
båten (Brilliance of the seas)

xxxxxxxxxxxxx
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-11-07, 07:19
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: hemma från kryss!

Det där lät härligt Litentuva.Välkomna hem!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-11-07, 09:34
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: hemma från kryss!

Och så här ser kryssningsfartyget ut.

http://www.kalimera.nu/forums/pictur...pictureid=2240

Arne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-11-07, 09:40
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: hemma från kryss!

Herregud vad jag skulle gå vilse ombord på ett sådant monster
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-11-07, 09:58
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: hemma från kryss!

Härligt att ni är nöjda med kryssningen, Litentuva.
Gav de ganska korta besöken mersmak, jag tänker kanske speciellt på Rom, som har fascinerat mig, fick ni lust att återvända, hur mycket hann ni se av Rom, fanns det tid att komma helt in till de centrala delarna med Peterskyrkan, Pantheon osv. eller har ni sparat detta till ett senare tillfälle?
(Man bör alltid spara något så man har anledning att återvända!)
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-11-07, 10:58
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: hemma från kryss!

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Och så här ser kryssningsfartyget ut.

http://www.kalimera.nu/forums/pictur...pictureid=2240

Arne
Något större än Scopan alltså
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-11-07, 12:07
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: hemma från kryss!

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Härligt att ni är nöjda med kryssningen, Litentuva.
Gav de ganska korta besöken mersmak, jag tänker kanske speciellt på Rom, som har fascinerat mig, fick ni lust att återvända, hur mycket hann ni se av Rom, fanns det tid att komma helt in till de centrala delarna med Peterskyrkan, Pantheon osv. eller har ni sparat detta till ett senare tillfälle?
(Man bör alltid spara något så man har anledning att återvända!)
Vi kommer absolut återvända till Rom och göra staden på riktigt, den verkar var helt fantastisk om än intensiv och hektiskt.
Men på den här resan blev Rom aningen virrigt och lite rörigt för oss, vi hann med Kolosseum, palaccio venezio (el hur det nu stavas) Ekbergs fontän och Vatikanstaten. Problemet med Rom är att båten lägger till vid hamnstaden Civitia Vecci vilken ligger ca 45 minuter med tåg från Rom och bara det gjorde att man kände sig lite stressig rent tidsmässigt. Från det att vi kom av båten tills vi klev av i Rom hade det gått 2 timmar med tanke på att vi fick köa rätt länge för att få tågbiljetter. Vi var inte den enda båten på plats så att säga. Båten erbjuder såklart fina sightseeingturer men dessa kostar bokstavligen skjortan. Vi kände dessutom att det inte var aktuellt att släpa runt barnen i 6 timmar med buss och otaliga stopp.
Rom tror jag man ska upptäcka på en mysig cityweekend för att göra den staden rättvisa. Bättre då med de hamnar där man kommer direkt till platsen och som är lite mindre såsom Mykonos. Där kände vi att vi i alla fall fick uppleva staden under våra timmar i land. I Turkiet var det också lättare att komma iland och på egen hand ta sig till den antika staden Efisos. Den upplevelsen var värd priset vill jag lova! Det tog 20 min dit med taxi, vilken också väntade på oss under vårt besök. Pris 50€ för oss fyra.
Nu missade vi Nice, Pisa, Santorini och Neapel eftersom det drog runt stormar i Medelhavet men på sätt och vis gav det oss tillfälle att bara vila och njuta av alla upplevelser ombord vilket ju var själva poängen med vår resa. tt få gå iland på nya platser såg vi som smakprov på resor som komma skall, dvs vart vi kan tänka oss att återvända till. För oss i Sverige är det ju ganska lätt att nå dessa platser till skillnad tex från de två damer vi kom att språka med, som åkt 28 timmar från Australien för att göra Europa ( om man nu kan kalla detta att göra europa)och som nu missat 50% av resan. Dock gick det ingen större nöd på dom eftersom de raskt bokade in sig på nästa tur och således ej behöver lämna båten. Nu är de på väg mot Malta och Egypten. Med pengar blir livet enkelt verkar det som...

Vi har ju turen att kunna hoppa om,bor på båten närhelst min gode vän är ombord och det finns hytter lediga och det är inta alls omöjligt att vi gör om detta äventyr när vår och sommar närmar sig Medelhavet!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-11-07, 12:14
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: hemma från kryss!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men Du vilken härlig berättelse! På Tinos i ösregnet såg vi en JÄÄÄÄTTTTESTOR kryssare åka förbi från Mykonos norrut....den 26 oktober....Var det er båt???? Jag tog kort men kan inte trots stark zoom riktigt se namnet på båten...Vad hette den???

Så underbart att få uppleva detta nästan gratis!!!

Lissi
Vi åkte med båten "Brillance of the seas" och var i Mykonos den 30e Oktober om jag inte minns helt fel. Det är en stor båt men näst minst av de som Royal Caribean kör omkring med och kan inte jämföras med monstret Oasis som nu lämnat Helsingfors för sin Jungfrufärd. Min vän tycker att Brilliance är lite liten och sliten när han jämför med andra båtar han kört. Jag vi har alla olika syn på detta, jag tyckte att den var enorm men vem vet, det kunde ju va kul att få jämföra med nåt större för att själv bilda sig en uppfattning om detta

Jag ska försöka lägga in lite bilder när jag hunnit med att sortera i mängden... Idag blir det att vårda treåringen som dras med feber och snorig näsa sen i går kväll. Juste att hon väntade tills vi kom hem
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-11-07, 13:35
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: hemma från kryss!

Det låter som att ni fått med er en hel del - och så fick ni extra god tid att upptäcka Barcelona också, om inte jag minns fel.
Och avkoppling är ju inte minst viktigt!

Tur att treåringen vänligt väntade med feber tills ni kom hem!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-11-07, 13:40
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: hemma från kryss!

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Det låter som att ni fått med er en hel del - och så fick ni extra god tid att upptäcka Barcelona också, om inte jag minns fel.
Och avkoppling är ju inte minst viktigt!

Tur att treåringen vänligt väntade med feber tills ni kom hem!
Absolut, att se Zlatan göra mål live på fullsatt arena var inte helt fel! Barcelona är också ett "måsteåkatillbakatill" ställe!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-11-07, 17:45
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: hemma från kryss!

Så häftigt. Och så bra att ni hade det så kul! Lite synd att ni hade sådan otur med vädret bara...

Jag hade inte tvekat två sekunder att göra en sådan resa. (Speciellt inte om jag blev bjuden... ) På ett sätt hade jag nog saknat att "stanna" på ett ställe och kolla, men det är svårt att jämföra med en "vanlig" resa, för det är olika sorters resor. Så jag hade "offrat" mig...

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Absolut, att se Zlatan göra mål live på fullsatt arena var inte helt fel!
Målet på frisparken? Jag tittar nästan aldrig på sport men jag lyckades se just de minutrarna den gången... Sicken rökare... Som de skrev i SydSvenskan: Målvakten hade tur som kom undan oskadad från det skottet.. Man räknade ut att bollen gjorde ca 100 Km/tim... Urrrk...

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Något större än Scopan alltså
Skopan är lite för liten för att platsa som livbåt på den båten...

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
...jag tänker kanske speciellt på Rom.... Pantheon osv.
Rom är en helt fantastisk stad. Den påminner om Athen med alla antika saker men är ändå så annorlunda. Och dubbelt så dyr... Men det är en annan sak. Så jag förstår din och Jens känsla.

Första gången jag besökte Pantheon träffade jag en Amerikan som var helt betagen. Han satt på en av marmorbänkarna som finns runt salen och bara stirrade. Och sade: Jag har så svårt att greppa att detta byggdes många, många hundra år innan ens mitt eget land blev upptäckt... Och Pantheon är imponerande...

Jag var ung då och tänkte inte så mycket på hans reflektioner. Vi gick och tog en en öl... Men det han sade har hängt med mig och jag förstod först långt senare hans "dilemma". Det måste varit en märklig känsla att se något som byggdes långt innan ens eget land ens hittats? Samtidigt sprang vi i Norden omkring iförda djurhudar och bodde i hyddor när Pantheon byggdes... Forum Romanum, Pallantinerna... När men ser det så ger det ett viss perspektiv...

Citat:
Man bör alltid spara något så man har anledning att återvända!
Så sant. Jag har avsatt de närmaste 10 åren för att utforska den nordöstra delen av Tinos. Den delen jag har sparat till äldre dar....
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-11-07, 17:56
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: hemma från kryss!

Härlig läsning litentuva, jag hade inte tvekat en sekund om man blev bjuden på en sådan resa, har tre kaptener i bekantskapskretsen, men hur kul är det på en skala att åka med containerfartyg och oljetankers jämfört med din upplevelse?
Kanske skall ge dem en puff att byta arbetsplats
// Helén
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-11-07, 19:27
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: hemma från kryss!

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
, har tre kaptener i bekantskapskretsen, men hur kul är det på en skala att åka med containerfartyg och oljetankers jämfört med din upplevelse?
Vem vet , det kanske skulle vara en riktigt häftig uplevelse om än ej så glamorös
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT