Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-07-08, 12:38
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 286
Standard Hemma från Karpathos

Ja då är man hemma igen. Har haft 2 härliga veckor på Karpathos. Första veckan så var det kanske lite väl varmt. Värmeböljan pågick då, men vi tillbringade tiden i vattnet, under parasoll och så hade vi AC på rummet så det gick bra...Hade tänkt att åka på utflykter första veckan. Kom till Spoa och Agios Nikolaos som ligger nedanför, såg endel vackra vyer. Annars så orkade vi faktiskt inte, det var jobbigt att bara röra sig i värmen. Någon större aptit hade vi inte heller så det blev mest glass och grekisk sallad första veckan. Veckan efter när det blev lite svalare så orkade vi prova lite varm, god mat.

Träffade många trevliga människor. Folket verkar milda och vänliga. Svär och gormar inte så mycket som på Kalymnos. Kvällarna tillbringade vi på La Corte i hamnen och på Pelagos.

Trivdes mycket bra på Karpathos och ska definitivt tillbaks!!

Mia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-07-08, 12:47
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Hemma från Karpathos

Kul att läsa! Vi åker om dit om ett par veckor och positiva vibbar är alltid skönt att få.

/Ofelia
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-07-08, 12:50
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hemma från Karpathos

Välkomna tillbaka till det regniga Sverige
Härligt att läsa att ni hade det bra.
Hoppas det fina vädret letar sig till västkusten snart.
// Helén
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-07-08, 12:56
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Hemma från Karpathos

Välkommen hem!
Förstår precis vad du menar med hur "orkeslös" man blir i värmen...vi var på Kreta samma vecka och gjorde absolut ingenting annat än badade och satt under parasollet och läste böcker

Malin
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-07-08, 13:29
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hemma från Karpathos

Kul att ni trivdes - och hoppas att du fick höra din musik

En fråga bara: vad är La Corte?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-07-08, 17:45
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: Hemma från Karpathos

La Corte er cafèen som ligger ved siden av Kafeneion, den gata som du unngår, vet du! Den het Aquarel før, forresten, og eides av familien som driver Four Seasons i Amopi.
Den ligger nærmest vannfontenen. Godt å høre at folk liker seg der, de åpnet ifjor og slet veldig med å få folk. For de aller fleste skulle enten på Acropolis eller Kafeneion (meg selv iberegnet...). Men jeg unner dem virkelig at det går bedre, for det er trivelige folk som driver stedet.

Senast redigerad av Nora den 2007-07-08 klockan 17:48.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-07-08, 18:14
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hemma från Karpathos

Jag undviker den nog inte, snarare gör jag den på en tid som hade kvalat in mig till OS på 100 m

Tack! Det stället såg jag. Och det förklarar en annan sak: det där första stället på andra sidan fontänen där jag brukade sitta förra året - hade för mig när jag skrev det inlägget att det hette El Centro/To kendro.

Men så blev jag osäker för det nya stället på andra sidan fontänen hade ett liknande namn... Då var det alltså La Corte
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-07-08, 20:00
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: Hemma från Karpathos

[quote=inkfish;97150]Jag undviker den nog inte, snarare gör jag den på en tid som hade kvalat in mig till OS på 100 m

OK! Syns jeg ser det for meg...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-07-08, 22:55
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hemma från Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av Nora Visa inlägg
OK! Syns jeg ser det for meg...
Det är därför fontänen är torrlagd. Jag klarar inte vattenhinder
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-07-09, 07:35
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 286
Standard Sv: Hemma från Karpathos

Det blev en sport att ta sig förbi inkastarna på de 2 ställena före La corte. på Acropolis så körde de stenhårt med att prata svenska och försöka charma in oss..Stället brevid vädjade nästan med tårar i ögonen att vi skulla prova deras ställe: DE ÄR FAKTISKT BRA!! sa de. Vi hamnade på La Corte första kvällen och det var trevligt, lärde känna några i personalen bra, så vi blev stammisar.

Var en gång på Boulevard of broken dreams. Det var trevligt, bra musik, men lite litet. Barnet tyckte det var för högt ljud.

Vi bodde på Mediterrenean, jättebra hotell, pool och nära till stranden. Nackdelen var att det låg 2 km från hamnen så det var svettigt som tusan att gå första veckan. Men det gick det med..

Mia
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-07-09, 08:14
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hemma från Karpathos

Trist med dessa inkastare. Samma stuk tydligen som när vi var där för några år sedan. De tilltalade oss redan då på svenska och trots att dottern svarade på grekiska fortsatte showen varje gång vi gick förbi. Till slut började en av killarna prata grekiska med henne men det tog nästan tre veckor innan han gav upp svenskan. Vi satt ofta lite längre bort på ett mycket trevligt ställe som jag inte minns namnet på.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-07-09, 19:26
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: Hemma från Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av MIAS Visa inlägg
Det blev en sport att ta sig förbi inkastarna på de 2 ställena före La corte. på Acropolis så körde de stenhårt med att prata svenska och försöka charma in oss..Stället brevid vädjade nästan med tårar i ögonen att vi skulla prova deras ställe: DE ÄR FAKTISKT BRA!! sa de
Ja, men de ER faktisk bra... Kafeneion heter det stedet, og Yannis og Stavros, som de to killarna heter, de var på besøk hos oss i vinter! De er veldig hyggelige, selv om de kanskje virker litt masete for å få inn folk. Men dersom dere går der, gi dem en sjanse og sett dere ned. Hils fra Margrethe fra Norge!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-07-11, 10:42
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Hemma från Karpathos

Vi har aldrig några problem med att ta oss förbi några inkastare. Vi stannar och hälsar, pratar några ord och går vidare, svårare än så är det inte...

Har aldrig upplevt någon som uppträtt otrevligt eller påträngande, förutom just på Kafeneion, vilket jag skrivit om under Hälsningar... annars är det helt okej att välja att INTE gå in på det aktuella stället just nu.

Karin
med ett leende kommer man långt...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-07-11, 17:23
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Sv: Hemma från Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Vi har aldrig några problem med att ta oss förbi några inkastare. Vi stannar och hälsar, pratar några ord och går vidare, svårare än så är det inte...

Har aldrig upplevt någon som uppträtt otrevligt eller påträngande, förutom just på Kafeneion, vilket jag skrivit om under Hälsningar... annars är det helt okej att välja att INTE gå in på det aktuella stället just nu.

Karin
med ett leende kommer man långt...
Hej!
Vart ligger Kafeneion? Det enda ställe som vi mötte en otrevlig inkastare på var stället bredvid Acropolis, men jag vet inte vad det heter, alltså stället i hörnet mitt emot Acropolis.
Killen som jobbade där började gapa åt oss när vi gick förbi och inte valde att gå in där, mycket otrevlig.

mvh
Elisabethk
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-07-11, 19:23
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Hemma från Karpathos

Dubbelpostad, av någon anledning, kan nån snäll moderator ta bort detta?

Senast redigerad av karinafp den 2007-07-11 klockan 19:26.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-07-11, 19:24
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Hemma från Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av elisabeth
stället i hörnet mitt emot Acropolis.
DET är just Kafeneion.....
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-07-13, 14:45
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 286
Standard Sv: Hemma från Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
DET är just Kafeneion.....
Det var där de vädjade med tårar i ögonen att vi skulle komma in...
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-08-03, 06:18
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 286
Standard Sv: Hemma från Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av Nora Visa inlägg
Ja, men de ER faktisk bra... Kafeneion heter det stedet, og Yannis og Stavros, som de to killarna heter, de var på besøk hos oss i vinter! De er veldig hyggelige, selv om de kanskje virker litt masete for å få inn folk. Men dersom dere går der, gi dem en sjanse og sett dere ned. Hils fra Margrethe fra Norge!
Ja, jag tror säkert att det var trevligt och bra där. Det är väl det bara att de ligger precis granne med La Corte, så det skulle kännas lite dumt att plötsligt sätta oss där när vi blev stammisar på La Corte. Killarna på L.C brukade titta roat när vi var på väg till dem och de andra försökte locka in oss. I och med att jag hade med mig mitt barn så blev det ju inte så långa timmar vi kunde tillbringa på olika barer, så då blev det ju som det blev. Vi fick välja ett ställe...Och vi gillade L.C och personalen. I september åker jag ju själv så då kan jag kanske försöka slinka in både Acropolis och Kafeneion. Vi kanske ses där Margrethe! Tyckte inga var otrevliga på något sätt, bara väldigt ihärdiga!

Mia
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-08-03, 16:52
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: Hemma från Karpathos

Det var jo hyggelig å høre! Det er ofte bare sånn det blir, man finner et sted, også blir man der, spesielt hvis man begynner å bli kjent. Det er litt annerledes enn med restauranter, syns jeg, for jeg liker ihvertfall å gå på forskjellige steder å spise, for å prøve noe nytt. Selv om man selvfølgelig får sine favoritter der også. På favoritten går jeg kanskje et par ganger i løpet av ei uke. Så på andre steder de andre dagene.
Ja, vi ses nok i september! Nå gikk det plutselig opp for meg hvem du er! Det tok litt tid....
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-08-04, 14:30
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 286
Standard Sv: Hemma från Karpathos

Ja vi träffades ju som hastigast på Pelagos sist. Ses i September
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT