Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-02-14, 13:25
reslusts avatar
reslust reslust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 135
Standard Bästa utgångspunkten för äventyr???

Hejsan,
jag har rest på många platser i Grekland men aldrig på Kreta. Vill nu ta med mina båda grabbar (10, 13) för att om möjligt ge dem samma känsla av upptäckarglädje som jag själv hade på alla mina luffningar.
Står i valet o kvalet mellan att flyga till Chania eller Heraklion och sedan åka vidare - endera med hyrd bil eller buss - i två veckor. Tycker att sydkusten verkar spännade. Gärna små byar där grekerna själva bor så att allt inte är uppbyggt på tursim. Paleochora?
Har nån rest i trakterna av Ierpetra? Hur är den staden förresten?
Är det knepigt att köra runt med hyrbil?
Tar tacksamt emot alla resetips. Vill visa grabbarna det genuina, men samtidigt får det väl bli några dagar med pool och så...
Nån som har lite grepp om vad man hinner på två veckor utan att sitta i bilen hela tiden?
Och nån som vet vad man gör om planet landar i Chania 02.20 på natten? Finns det dygnet-runt-öppna hotell?
Eva
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-02-14, 14:38
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Bästa utgångspunkten för äventyr???

Citat:
Ursprungligen postat av reslust Visa inlägg
Gärna små byar där grekerna själva bor så att allt inte är uppbyggt på tursim.
Da bør du dra til østkysten, som er generelt mindre utbygd enn vestsiden. Sitia er en fin by, og palmestranden Vai ligger i nærheten. Søker du i forumet på Sitia, finner du mer informasjon.
"Innlandet" er også velsignet fri for masseturismens ødeleggelser, besøk for eksempel Araxova og Anogia.

Citat:
Ursprungligen postat av reslust Visa inlägg
Har nån rest i trakterna av Ierpetra? Hur är den staden förresten?
Jeg var der for 11 år siden eller noe sånn, og da bar den sterkt preg av å ha vært en populær turistby som var forlatt til fordel fra andre steder. Men det kan ha forandret seg nå, selvsagt.

Citat:
Ursprungligen postat av reslust Visa inlägg
Är det knepigt att köra runt med hyrbil?
Kommer litt an på hvem du spør Min husbond var sjåfør i juni, og synes det var helt utmerket å kjøre. Problemet for oss var dårlig skilting, men så skulle vi inn i det fleste avkroker også...

Citat:
Ursprungligen postat av reslust Visa inlägg
Och nån som vet vad man gör om planet landar i Chania 02.20 på natten?
Ikke noe problem. Men fortell at dere kommer så sent når dere bestiller, og gi gjerne beskjed igjen dagen før dere kommer.

OG, siden du er ny på forumet, vil jeg tipse om reisebrevene. Gå inn under "Resebrev" i venstre spalte. I 2006 var flere av forumets medlemmer på Kreta, og skrev om det!

Senast redigerad av Admirala den 2007-02-14 klockan 14:41.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-02-14, 15:38
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Sv: Bästa utgångspunkten för äventyr???

Att köra bil på kreta är inga problem förutom att det kan vara dåligt skyltat och ön är stor så man kan hamna ganska långt bort från stället man hade tänkt åka till...
Paleochora är väl relativt förskonat från massturism och en ganska mysig by.
Om du har tänkt att bo på ett ställe och ha som utgångspunkt så tycker jag att rethymnon har ett bra utgångsläge, nära till chania, Iraklion och sydkusten.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-02-14, 15:55
reslusts avatar
reslust reslust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 135
Standard Sv: Bästa utgångspunkten för äventyr???

Tack för tipsen! Det där med inlandet lät ju spännande. OK att hitta boende där? Jag hade väl inte direkt tänkt att bo på¨ett ställe och ha som utgångspunkt utan mera resa runt och på några dagar här och där. kanske ett par dagar först i närheten av flygplatsen för att "landa", men sen iväg... D'äremot tvekar jag mellan flygstol till Chania O Heraklion. Det sistnämnda blir 2500 kr billigare, så det räcker ju till hyrbil en vecka...
Vad tycker ni här på forumet. Är det bättre att hyra en bil än att kajka runt med buss? För och nackdelar?
Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-02-14, 16:11
bjorn bjorn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bollnäs
Inlägg: 121
Standard Sv: Bästa utgångspunkten för äventyr???

I sept förra året bilade vi runt Kreta,började i Heraklion och åkte österut,Agios
Nicolaos,Sitia,Ierapetra sedan sydkusten västerut.Vi hittade ett litet familje-
ägt hotell Sarikampos Beach väster om Ierapetra med pool och mkt gästvänligt
värdpar.Vi fortsatte längs kusten så långt det gick sedan upp till Chania och ner till Paleochora som vi tycker är trevligare än Ierapetra, vi flög hem från Chania.Hade inga problem med bilkörningen.bjorn
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-02-14, 16:40
reslusts avatar
reslust reslust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 135
Standard Sv: Bästa utgångspunkten för äventyr???

Hej, tack för svar. Hur lång tid tog denna runda? Och hur mkt bilkörning blev det? Vi flyger från samma ställe som vi åker hem ifrån. Det blir endera Chania eller heraklion. Måste man åka över berget mot chania och sedan tillbaka för att komma till Paleochora? Hur är bergsvägarna?
mvh
Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-02-14, 17:45
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Bästa utgångspunkten för äventyr???

Citat:
Ursprungligen postat av reslust Visa inlägg
Tack för tipsen! Det där med inlandet lät ju spännande. OK att hitta boende där?
Det er ikke på langt så mange hotell i innlandet som på kysten, men det finnes selvsagt i de fleste byer av en viss størrelse. I Anogia for eksempel, som i følge en venn fra Kreta er "det siste stedet som ble sivilisert på Kreta" finnes flere. Imidlertid er det ikke mange rommene, og vi ble tvunget å flytte til nabobyen for én natt fordi det var bryllup i Anogia, med mange tilreisende gjester...
Så enten må du ta det på sparket, og kanskje ikke få bo nøyaktig i den byen du hadde tenkt, eller bestille på forhånd.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-02-14, 19:16
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Bästa utgångspunkten för äventyr???

Citat:
Ursprungligen postat av reslust Visa inlägg
Det blir endera Chania eller heraklion. Eva
Det är sannerligen dags för Kreta för er. Grattis!
I ert ställe skulle jag välja Heraklion, för där hyrbilen nästan betalt/mer än betald. I så fall beställ bil hemifrån, har jag gjort, levererades till parkering utanför ankomsthallen; en man med mitt namn på en skylt väntade där inne.
Antagligen kan uthyraren ordna ett bra rum första natten och ledsaga er dit. Skulle börja med att ordna boende i Rethymnon de första nätterna för smidiga färder till Chora Sfakia och Anapoliplatån med Aradianravinen. Våga bara inte missa detta! Enkelt också att fara genom Amaridalen till Spili och Ag Galania, eller ner till Plakia och tvenne raviner med gamar och annat astrevligt.
Skaffa en bra karta och lusläs den tillsammans med en bra Kretabok. Jag märker att du behöver det.
Det är ett problem att använda två veckor på Kreta, särskilt om man inte varit där tidigare; det finns så satans mycket att se!
Lefteris
planerar just nu två resor till Kreta; höst och våra, eller tvärtom.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-02-14, 20:23
bjorn bjorn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bollnäs
Inlägg: 121
Standard Sv: Bästa utgångspunkten för äventyr???

Vi var på Kreta 19 dagar.Man behöver inte börja och sluta resan på samma plats.Det går inte att nå Paleochora längs sydkusten.Men det är inga högre berg att passera på väg till Pal,vägen dit var under ombyggnad i höstas.Du håller den hastighet du tycker är lämpligast.No problem.Kreta är en stor ö,och
har så mkt att erbjuda både Dig och Dina grabbar.Lycka till.
bjorn
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-02-14, 22:14
reslusts avatar
reslust reslust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 135
Standard Sv: Bästa utgångspunkten för äventyr???

aradianravinen?? Vandrar man där, eller menar du att vägen passerar. Har hört om Imbros och tyckte det lät vettig för mig o grabbarna. Gillar ju verkligen att vandra själv, men jag vet inte om de skulle gilla timme efter timme. Ja, jag ska lyda ditt råd o köpa karta. Har just bokat biljetter till heraklion och det där med att beställa bil låter ju vettigt. Men blir det inte dyrare?
Hur är det med "farligheter" om man är på mera obebodda ställen? Har aldrig bekymrat mig för detta förr under otaliga vandringar till avlägsna ständer, men nu med killarna kännsd et lite annorlunda...Nåt man ska se upp för?
Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-02-15, 01:26
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Sv: Bästa utgångspunkten för äventyr???

Citat:
Ursprungligen postat av reslust Visa inlägg
och det där med att beställa bil låter ju vettigt. Men blir det inte dyrare?
Dom flesta lokala uthyrare ger rabatt på bokning via internet ibland upp till 20%.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-02-15, 06:28
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Bästa utgångspunkten för äventyr???

QUOTE]aradianravinen?? Vandrar man där, eller menar du att vägen passerar.[/QUOTE]

Visst kan man vandra men lite svårt att börja och avsluta... Annars äter man glass på andra sidan bron mens man ser på Tornfalken och Klippsvalor och imponeras av att stå vid foten av Lefka Ori. Avslutar denna tripp i Anapoli och äter lammkottletter vid den taverna i byn som ligger i en y-korsning mitt emot läkarstationen.

Citat:
Har hört om Imbros och tyckte det lät vettig för mig o grabbarna.
Bra lagom vandring på ca tre timmar, sedan lifta ni upp till bilen i byn Imbros.

Citat:
Men blir det inte dyrare?
Vi betalade 90 euro för en Fabia för en veckas hyrning.

Citat:
Hur är det med "farligheter" om man är på mera obebodda ställen?
Kreta är inte "farligt", bara mäktigt.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-02-24, 18:14
amanda amanda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 35
Standard Sv: Bästa utgångspunkten för äventyr???

Var hyr man en Fabia för 90 euro?
Låter jättebilligt!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-03-23, 18:21
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Bästa utgångspunkten för äventyr???

Hej

Kreta är ofarligt och ärligt. Jag har glömt min börs några gånger i Xania stad. Den har alltid kommit tillbaka, antingen med turistpolisen eller någon annan. Om du vill visa dina grabbar det genuina Kreta är Tsotsouris långt ner på sydsidan perfekt. Om jag vill ha vila för att skriva tar jag bilen dit och kopplar av. Det är absolut tyst förutom tuppen som går fel. Han startar 03.30 på morronen. På den lilla tavernan nere vid hamnen kan få absolut färsk fisk. Vad sägs om grillad svärdfisk alldeles nyfångad.

Uffe kretabo
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT