Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-05-31, 13:23
Eva Eva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 55
Standard Fickpengar 2006

Hallå!
Vi funderar lite hur en ungefärlig dagsbudget bör se ut!
Följande spenderar vi i snitt per dag.
-Köper hem egen frukost
-Vatteflaska
-Solstolar
-Lunch på stranden, typ toast eller liknande
-Någon läsk och vatten på stranden
-ev. lite frukt eller gott på väg hem från stranden
-Middag på taverna, någon rätt plus tsatsiki och en öl
-ev. en eller två öl på kvällen på ngn uteservering.

Detta är en "vanlig" dag. Vi kommer såklart att ta med pengar för mer kostsamma dagar. Men detta skulle vara bra som någon slags "mall".

Tacksam för svar, vi kommer bo i Karpathos stad.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-05-31, 14:10
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Standard Sv: Fickpengar 2006

Jag tror vi budgeterade för en reskassa förra sommaren på ett snitt på cirka 500 kronor/dag, färjor inkluderat. I bland gick det över, i bland under. Och som jag minns blev det aldrig nåt problem att hålla budget.

Vi båtluffade inom Kykladerna, vet inte om det är nån större skillnad jämfört med Karpathos, men lite beror det kanske på om man mest håller till inom turistområden. Vi var mest på småöar, men även dyrare öar som Santorini.

Lycka till!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-05-31, 14:45
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: Fickpengar 2006

Vår budget brukar också vara runt 500 kr/dag och person, men det inkluderar boende, så om man bara ska äta och dricka för pengarna räcker säkert 500 kronor för två.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-05-31, 16:40
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Fickpengar 2006

För vår del, två vuxna och två tonåringar går det drygt 1000:-/dag, men då är båtresor och boende inkluderat i det också.
Det som till stor del skiljer vår familjs från vårt resesällskap som säkert snittar på 1500/dag är att ingen i vår familj dricker drinkar (vi håller oss till öl...)
//Helén
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-05-31, 16:48
Eva Eva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 55
Standard Sv: Fickpengar 2006

Oj, glömde skriva att vi åker charter, så boendet är klart!

Men om man snittar på en 300kr per dag kanske?!
Vi är som sagt inga storätare (eller drickare). Vi kommer nog vissa kvällar "enbart" gå ut och äta. Och vissa kvällar kommer vi nog ta några öl och "festa till det" litegrand.
När vi äter ute så är det inte trerätters, utan snarare en rätt alternativt Greksallad och tsatziki.

Hur funkar det med Meze?
Brukar dom ta in all mat på en gång. Eller lite i taget, och är det dyrt?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-05-31, 17:03
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Fickpengar 2006

500 per person o dag stämmer för oss också om vi INTE räknar bilhyra o bensin.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-06-16, 16:22
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fickpengar 2006

Jag har precis kommit hem från Karpathos och har för en gångs skull räknat:

Med boende gjorde jag av med knappt 600 per dag.

Räknar jag bort boendet cirka 375.

Då ingår taxi till och från flygplatsen, fem dagars moppehyra, en båtutflykt, bussbiljetter 3-4 dagar, frukost hemma på balkongen men lagad lunch och middag ute, solstol 2 dagar, inga dyrare drinkar än metaxa.

Vad gäller din matfråga: titta efter pikilia på menyn, då får ni en tallrik med flera olika rätter, som en liten buffé alltså. Fråga om den är lagom för två - är den det är det en lagom middag.

Annars kan ni botanisera bland smårätterna och beställa in enbart av dem, sen äter ni det som plockmat. De kommer i den ordningen köket gör i ordning dem - om ni inte har några särskilda andra önskemål.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-06-16, 16:41
dimitriss avatar
dimitris dimitris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Grekland, Athens
Inlägg: 419
Standard Sv: Fickpengar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Eva
Hallå!
Vi funderar lite hur en ungefärlig dagsbudget bör se ut!
Följande spenderar vi i snitt per dag.
-Köper hem egen frukost
-Vatteflaska
-Solstolar
-Lunch på stranden, typ toast eller liknande
-Någon läsk och vatten på stranden
-ev. lite frukt eller gott på väg hem från stranden
-Middag på taverna, någon rätt plus tsatsiki och en öl
-ev. en eller två öl på kvällen på ngn uteservering.

Detta är en "vanlig" dag. Vi kommer såklart att ta med pengar för mer kostsamma dagar. Men detta skulle vara bra som någon slags "mall".

Tacksam för svar, vi kommer bo i Karpathos stad.
Bbara En eller två öl?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-06-19, 09:45
Eva Eva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 55
Standard Sv: Fickpengar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av dimitris
Bbara En eller två öl?
Vissa dagar kan det nog bli fler!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-06-19, 09:52
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Fickpengar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish

Vad gäller din matfråga: titta efter pikilia på menyn, då får ni en tallrik med flera olika rätter, som en liten buffé alltså. Fråga om den är lagom för två - är den det är det en lagom middag.

Annars kan ni botanisera bland smårätterna och beställa in enbart av dem, sen äter ni det som plockmat. De kommer i den ordningen köket gör i ordning dem - om ni inte har några särskilda andra önskemål.
Om den är lagom för två = då räcker det som middag för en?

Kommer du ihåg vad du fick ge för pikilia ungefär?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-06-19, 10:34
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: Fickpengar 2006

Vi äter sällan förrätt-huvudrätt utan brukar kombinera många smårätter med en varmrätt, eller äta enbart meze. Det är det roligaste sättet att äta, tycker jag. Middag för två med öl snittade på 25 euro vad vi än åt förra året, och smårätterna är inte dyrare än något annat. Om man tar in två meze per person plus sallad, bröd och tzatsiki räcker det gott.

På så så sätt kan man variera sin middag i det oändliga och t.ex. kombinera en souvlaki med stekt zucchini och taramosalata, eller en kyckling i citronsås med saganaki och horta.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-06-19, 12:47
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fickpengar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Om den är lagom för två = då räcker det som middag för en?

Kommer du ihåg vad du fick ge för pikilia ungefär?
Jag åt ingen pikilia den här gången. Har tidigare ätit pikilia för 3 på Orea Karpathos för 11 E om jag minns rätt - då var det pikilia utan fisk. Med fisk blir det dyrare.

Men alltså, en pikilia för 2 räcker som middag för 2. Är du ensam, fråga helt enkelt om du kan få en pikilia som är lagom för en person.

När jag åt ensam nu åt jag oftast två smårätter. Med bröd till räcker det faktiskt. En spenatpaj och en squashplättar, eller en gigantes och en saganaki. Nån gång bad jag också om en LITEN sallad till smårätterna, på bara tomat och lök.

De fixar om man bara frågar.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-06-19, 14:20
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Fickpengar 2006

Nu jag förstå! Det låter som bra pris för två personer. Jag körde samma stuk med smårätter förra året på Kreta, och det var mycket trevligt. Ofta orkar man inte så mycket i värmen...

Och så blir det billigare är förrätt + varmrätt + efterätt som man ändå inte orkar äta upp...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-06-19, 14:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fickpengar 2006

Förrätt/varmrätt/efterrätt är ju liksom feltänk i Grekland... Man "småäter" tills man är mätt och sen kanske det kommer in lite vattenmelon efteråt.

Det är synd att inte alla uppmärksammat hur gott det är att äta på det sättet. Jag såg flera par på senaste resan som beställde dubbel uppsättning av allt - 2 saganaki, 2 moussaka, 2 yoghurt med honung till efterätt osv. När det är så mycket mysigare att peta i 1 fat av varje... 1 saganaki, 1 kalamari, 1 xorta, 1 sallad osv. Sen kan man ju i det också inkludera en moussaka att peta i även om det står bland varmrätterna.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-06-19, 15:01
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Fickpengar 2006

Men nu har vi gjort reklam för detta - kanske är det någon som läser och testar?

Om man är van vid att äta ute i Norden, så kanske kör man samma stuk när man kommer ner till Grekland?

Mina barn brukade bli så stressade när de fick stora tallrikar med varmrätt framför sig, och de blev mätta bara av att se maten! När vi började med småportioner av allt, så kände de sig glada för att de orkade göra slut på en portion av något (saganaki, calamares etc). Då behöver de inte sitta o skämmas med en massa rester på tallriken när kyparen kommer och dukar av. Och vill de ha mer av något, då tar man in ett fat till!

Och så sparar man pengar...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-06-19, 15:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fickpengar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Om man är van vid att äta ute i Norden, så kanske kör man samma stuk när man kommer ner till Grekland?
Jo, så är det naturligtvis. Och därför tycker jag det är synd att servitörerna inte lite fint försöker hjälpa gästerna till rätta. Visst, kunden har alltid rätt - men jag kan tycka att de skulle kunna fråga "vill ni pröva ett sätt att äta som är väldigt vanligt här i Grekland?"

Jag var med om ett sånt "uppvaknande" under senaste resan. Människor som gick från souvlaki till souvlaki och naturligtvis rätt snabbt tröttnade på "den tråkiga grekiska maten". Men med lite förslag och övertalning testade de bordet fullt med smårätter i stället - och blev helt lyriska! Det var jättekul att se.

Det du säger med barnen är ju ursmart. Klart det är lättare med en mindre portion - och dessutom ökar ju sannolikheten att nån av rätterna på bordet ska smaka riktigt gott, även för en liten falukorvsgom
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-06-25, 22:11
Lakis Lakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 39
Standard Sv: Fickpengar 2006

Oj det var bra budgetar ni fick upp, själv så har jag en på 150 euro per dag, men ibland får man snåla en dag för att sedan slösa dubbel nästa dag,

men vill man ha kul så kostar det
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-06-25, 22:17
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Fickpengar 2006

150 € om dan ojoj
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-06-25, 22:26
Lakis Lakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 39
Standard Sv: Fickpengar 2006

Jag glömde tillägga att jag inte försökte skryta där eller något, mer att jag önskar att jag kunde leva billigare eftersom det tar på ekonomin sen när man kommer hem, och de 150 euros är ju då utan hotel o sånt..

tack ciakohler
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-06-26, 09:17
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 320
Standard Sv: Fickpengar 2006

Med knappa 2 veckor kvar av min luff ligger mitt snitt just nu pa 38,5 euro/dag inklusive allt. Detta ar lite mindre an vanligt men sa har jag inte besokt fullt lika manga oar denna gang.

bosse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT