Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2007-04-20, 20:51
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Kommotini på fastlandet, Urk

Camilla
Svara med citat
  #42  
Gammal 2007-04-20, 22:50
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Måste hålla med om att jag tror att det Din/min sinnesstämning som styr...vi är alla olika men eftersom vi är på det här Forumet så har Vi alla ett gemensamt mål...Grekland!!
Svara med citat
  #43  
Gammal 2007-04-21, 00:40
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
När folk säger att de inte gillar Rhodos, så brukar de ofta mena just Rhodos stad .
Jeg liker nok resten av øya også, har vært rundt den noen ganger.. .

Vi liker å bo i Rhodos by, selv om vi bruker mye tid utenom det mest utpregede turistområdet, som f.eks. i Rodini-parken, Zefyros-stranden og byen sør-vest for gamlebyen, fra området der gatemarkedet er og videre sørover. Men også inne i Gamlebyen finnes det en verden utenfor Sokratesgaten og Riddergaten, man skal ikke så langt inn i bakgatene før grekerne lever sitt eget liv, og de gamle sitter på sin stol utenfor og betrakter de få turistene som rusler forbi, barna som leker i gaten og livet i sin alminnelighet. Det bor faktisk 8000 mennesker innenfor murene, hvis ikke tallet har gått ned de aller siste årene!
Svara med citat
  #44  
Gammal 2007-04-21, 09:14
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Det bor faktisk 8000 mennesker innenfor murene, hvis ikke tallet har gått ned de aller siste årene!
Rhodos gamla stad är världens bäst bevarade medeltida stad! De allra flesta sådana finns ju överhuvudtaget inte kvar, är ruiner eller är delvis bevarade. Rhodos stad dock är nästan oförändrad sedan den tiden och desstom har det aldrig upphört att bo människor i husen.

Jag kände mig beklämd över de yttre förändringar som turistkommersen medfört på några ställen i staden, men när jag gick där tittade jag uppåt hela tiden och såg vackra balkonger, underbara fönsterluckor och fantastiska tak istället för tingeltanglet på gatan!

I de övriga delarna av den gamla staden villade jag bort mig i timmar i gränderna och bland de små torgen. Gick där och föreställde mig att varenda sten berättade en historia om alla de människor som gått där före mig under århundradena!

För att knyta ihop detta så det passar in lite i tråden, så kände jag inte att de nyare delarna av staden hade något speciellt att tillföra mig. Jag var inte där så många dagar, men umgicks med personer som bor där, och var både i moderna bostadsområden och i bergsbyar söder om staden.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2007-04-28, 00:36
zeus zeus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Upplands Väsby
Inlägg: 76
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Jag har svårt att hitta något sämsta ställe i Grekland även om man stundtals har haft dåliga möten eller hyrt något uselt rum.Jag tycker ändå att jag får med mig något positivt från varje ställe.Däremot valde jag bort Grekland ett år till förmån för Bulgarien och det gör jag aldrig mer om så jag har ett sämsta ställe men som sagt var inte i Grekland.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2007-05-24, 23:00
glenn_fs avatar
glenn_f glenn_f är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Grundvik Piteå
Inlägg: 104
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Citat:
Den fulaste platsen i Grekland måste vara Heraklion på Kreta
Nu förstår jag varför Planen från Luleå till Heraklion blev inställda i sommar
Citat:
Däremot valde jag bort Grekland ett år till förmån för Bulgarien och det gör jag aldrig mer om
Tänk det gjorde vi också men oj vad vi blev besvikna. Inte på Hotellet eller semestern men vi hade borta något från vår semester svårt att ta på det, men jag tror det var Grekland

Själv har jag bara blivit besviken en gång. Det var på !!!"vågar jag säga var" jo det var på Paros Där blev vi för enda gången riktigt blåsta på boendet, lite ovan var vi, men dyrt skitigt och en otrevlig hyresvärd som tog betalt i förskott så vi var tvungna att genomlida 3 nätter där. Usch
Tyvärr för Paros har jag aldrig varit där sedan och det var 9 år sedan.

Hälsningar från en Långsint Glenn

Senast redigerad av glenn_f den 2007-05-24 klockan 23:09. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #47  
Gammal 2007-05-26, 16:36
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Syros huvudstad Ermoupolis tillhörde under många år ett av mina hatobjekt i Grekland. Utan att jag ens hade varit där! Varje gång jag kom med färjan till hamnen frågade jag mig – hur kan någon frivilligt gå av här?
Jeg gjorde det, gikk av frivillig. Midt i august for mange år siden. Hvilken tabbe! Det ble mitt antiparadis. - Kanskje var tidspunktet feil, det var ekstremt vanskelig å få hotell. Av den grunn fikk vi i løpet av en uke erfaring med mange ulike hotell av høyst ulik standard på ulike deler av øya (alle til svært høy pris). En annen sak var at menneskene var lite imøtekommende, nesten uvennlige. Jeg sier som Admirala i et innlegg om et annet sted; vi følte oss som om vi hadde kommet ubedt til et familieselskap. Selv på turistkontoret var stemningen slik. Men Ermoupolis var vakker.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2007-06-14, 20:46
spagetti spagetti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 81
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
Den fulaste platsen i Grekland måste vara Heraklion på Kreta...
Är inte Aten den mest avskyvärda platsen i hela Grekland så vet inte jag... ni semesterfirare kanske inte varit i Aten, ni har inte missat nåt med säkerhet.

Har nu bott 7 år i Aten och det är en fröjd att kunna ge sig ut på Aigina på helgerna.

Michael
Svara med citat
  #49  
Gammal 2007-06-14, 22:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Citat:
Ursprungligen postat av spagetti Visa inlägg
Är inte Aten den mest avskyvärda platsen i hela Grekland så vet inte jag... Michael

..säg inte så Aten är en alldeles underbar stad i mina ögon....Kanske inte mitt i sommaren, men då p g a värmen...inte på själva Aten...Jag har sett Aten i december, i februari, i juli, i oktober ..så dess skiftningar och olika ansikten har jag sett....Jag bor ju inte där så visst ser jag med "turistögon"..MEN JAG ÄLSKAR ATEN!!!!
I februari såg vi verkligen en helt annan sida av Aten under våra heldagspromenader utanför själva city..och kärleken växte......
Så tyvärr, jag håller inte med!!!

Lissi
Svara med citat
  #50  
Gammal 2007-06-14, 22:45
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
..säg inte så Aten är en alldeles underbar stad i mina ögon....Kanske inte mitt i sommaren, men då p g a värmen...inte på själva Aten...Jag har sett Aten i december, i februari, i juli, i oktober ..så dess skiftningar och olika ansikten har jag sett....Jag bor ju inte där så visst ser jag med "turistögon"..MEN JAG ÄLSKAR ATEN!!!!
I februari såg vi verkligen en helt annan sida av Aten under våra heldagspromenader utanför själva city..och kärleken växte......
Så tyvärr, jag håller inte med!!!

Lissi
Visst känns det som om man bara _måste_ försvara sina "egna" ställen, när någon knasboll gör tummen ner för dito?!

Lena*.
Svara med citat
  #51  
Gammal 2007-06-14, 23:30
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Citat:
Ursprungligen postat av Lena* Visa inlägg
Visst känns det som om man bara _måste_ försvara sina "egna" ställen, när någon knasboll gör tummen ner för dito?!

Lena*.
Både- och..för samtidigt är man ju så glad att inte alla tycker lika..så trångt det då skulle bli på just MINA favvo-ställen då!!
Men vsst vill man ju förklara vad man själv ser hos det som andra tycker är "värstastället"..... Men som sagt...om jag BODDE i Aten jämt så kanske det inte var så härligt!

Lissi - 6 dagar från Spanien
Svara med citat
  #52  
Gammal 2007-06-14, 23:55
pia-mariannes avatar
pia-marianne pia-marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Tanumshede
Inlägg: 46
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Citat:
Ursprungligen postat av spagetti Visa inlägg
Är inte Aten den mest avskyvärda platsen i hela Grekland så vet inte jag... ni semesterfirare kanske inte varit i Aten, ni har inte missat nåt med säkerhet.

Har nu bott 7 år i Aten och det är en fröjd att kunna ge sig ut på Aigina på helgerna.

Michael
Jag instämmer,Aten är inte trevlig.Jag reser aldrig mer dit.Vilken miljö ,
min man som har astma höll på att kvävas.Vilken trafik,höll på att få hälsenorna avklippta.Allt myller med alla människor.Det var som en fabrik med löpande band i alla riktningar.Människor som satt och låg överallt påverkade av både det ena och det andra.Inte kändes det tryggt att vistas i Aten.Säkrast var att ha ögon i nacken,och ett öga över varje axel.
Det kallar jag inte semester.

pia-marianne
Svara med citat
  #53  
Gammal 2007-06-15, 02:47
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Kommotini på fastlandet, Urk

Camilla
Blev inte nyfiken på att åka dit, men undrar var i Grekland det ligger? I norr?
Svara med citat
  #54  
Gammal 2007-06-15, 09:01
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Citat:
Ursprungligen postat av spagetti Visa inlägg
Är inte Aten den mest avskyvärda platsen i hela Grekland så vet inte jag... ni semesterfirare kanske inte varit i Aten, ni har inte missat nåt med säkerhet.

Har nu bott 7 år i Aten och det är en fröjd att kunna ge sig ut på Aigina på helgerna.
Jag är ju ingen semesterfirare i Grekland utan har bott 11 år på Rhodos. Jag kan bara säga att jag är glad att jag INTE bor i en grekisk storstad.

...

Även om jag gillar att besöka Aten då och då
Svara med citat
  #55  
Gammal 2007-06-15, 09:34
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Var och en vet ju, att Aten är något som man antingen älskar eller avskyr. Stan lämnar ingen människa nonchalant såsom vi se här på forumet och därför är den så intressant! Det beror mycket på årstiden, verkligen. Fast den nya metron har inverkat bra på trafikkaos, är staden åtminstone på sommaren säkert inget passande ställe för astmatiker.
Jag blev förälskad i stan redan vid första påseendet för tjugo år sen och VILL ÄLSKA EVIGT, men ville nog inte bo där permanent!!

Eija
Svara med citat
  #56  
Gammal 2007-06-15, 09:43
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Citat:
Ursprungligen postat av eija Visa inlägg
Jag blev förälskad i stan redan vid första påseendet för tjugo år sen och VILL ÄLSKA EVIGT, men ville nog inte bo där permanent!!
Där fick du till det bra, Eija! Min pojkvän har familj i Aten och därför reser vi dit då och då. Jag kan gilla anonymiteten och det varierande utbudet i en storstad, men att vara permanent bosatt i Aten --- ALDRIG!
Svara med citat
  #57  
Gammal 2007-06-15, 10:53
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Med all säkerhet måste det vara ATEN!

Det kanske är kul att åka till Aten på besök och stanna några dagar men att bo där är inte samma sak! Jag befinner mej i Sverige för tillfället och det är en fröjd att vila från Aten!!! Puh!!!
Svara med citat
  #58  
Gammal 2007-06-15, 12:01
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Jo så är det självklart att det är en himla skillnad att BO och TURISTA och det gäller oavsett på vilken plats.... Jag tolkar tråden som att det kanske är "Sämsta semesterstället" i Grekland som avses..vi är ju inte så många på forumet som bor permanent...

Lissi
Svara med citat
  #59  
Gammal 2007-06-15, 12:48
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Här igen !
Jag tänker envist att Aten är inte ens sämsta semesterstället i Grekland. Jag har firat härliga semesterdagar I april och september med mycket KULTUR, SJUNGANDE i en viss klubb tillsammans med atenabor, trevliga vandringar i olika stadsdelar och när man tittar på staden på Lykavittos på kvällen, ... Inget sådant kan man uppleva annanstans i Grekland. Jag har säkert BLÅA GLASÖGON!
Men ett vänpar firade på vintern en månad i Aten och ville absolut fara på nytt!?

Alltså DET VERKLIGEN BEROR...

Eija
Svara med citat
  #60  
Gammal 2007-06-15, 17:35
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Citat:
Ursprungligen postat av martinifk Visa inlägg
Blev inte nyfiken på att åka dit, men undrar var i Grekland det ligger? I norr?
Jepp Norra Grekland efter Kavalla!

Camilla
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT