Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2006-02-27, 21:55
Chriss avatar
Chris Chris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm/Vasastan
Inlägg: 182
Standard Sv: Souvenirer

1990 hittade jag en bosättningsaffär i Argostoli (Kefalonia) ett eldorado för mig som älskar konstiga saker .... Ni vet där det är "gångar" mellan hyllorna och grejer från golv till tak. Man kan knappt vända sig om för något bakom rasar. Och billigt var det dessutom!

Där inhandlade jag sex små grek-kaffe-koppar, som fick fungera som äggkoppar när vi var där. Sedan dess har de nog aldrig använts. Men jag bara älskade dom så mycket då.

Jag blev också förtjust i dessa plåtmuggar som vinet serverades ur. Orangefärgade. Egentligen tyckte jag redan då att de var asfula - men ändock inhandlades fyra stycken, för de var ju bara Grekland, i bosättningsaff'ären! 1000, 500, 200, 100 ml. Det jag tyckte var så bra var att man kunde lita på att man fick en hel liter/kilo vin! Och inte som här där en karaff kan innehålla vilken volym som helst.
Kul att ha till kommande grekkvällar ... tänkte jag. Tror ni dom har kommit till användning? Nej inte de heller.

Två stolar och ett trebent bord har jag fast mina går i blått. Och på bordet står en flaska vin och två glas (dockskåpstillbehör).

Chris
Svara med citat
  #22  
Gammal 2006-02-27, 22:11
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Souvenirer

Jag brukar köpa små Grekiska hus i keramik(tror jag).Ni vet säkert vad jag menar. Försöker hitta någon fin på varje ö


Riitta
Svara med citat
  #23  
Gammal 2006-02-27, 23:06
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Souvenirer

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta
Jag brukar köpa små Grekiska hus i keramik(tror jag).Ni vet säkert vad jag menar. Försöker hitta någon fin på varje ö
Om du tittar på min Greklandshylla i första inlägget så ser du nog ett sånt, eller hur? Det är ett duvslag - från Tinos, förstås.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2006-02-27, 23:08
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Souvenirer

Citat:
Ursprungligen postat av Chris
[SIZE=3]Jag blev också förtjust i dessa plåtmuggar som vinet serverades ur. Orangefärgade.
Jag har en enkilos och en liten - men jag har heller aldrig använt mina. Däremot blir jag glad varje gång jag ser dem
Svara med citat
  #25  
Gammal 2006-02-27, 23:11
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Souvenirer

Citat:
Ursprungligen postat av Arne
Hade ett helvete att komma igenom säkerhetskontrollen enär vakterna gav sig den på att det var dynamit!!!!


Citat:
Läs och lär; Ingen modell-lera i handbagaget!!!
Ska försöka komma ihåg det hörru!
Svara med citat
  #26  
Gammal 2006-02-28, 01:34
Charlyze Charlyze är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 5
Standard Sv: Souvenirer

Vinkannorna i blå och orangefärgad plåt är bäst! Också en uppskattad present till den som har vaktat hund, lägenhet och/eller krukväxter (överlämnas lämpligen tillsammans med en flaska lokalt vin).
Svara med citat
  #27  
Gammal 2006-02-28, 14:46
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Souvenirer

[QUOTE=yvonne]. Men eftersom jag har släktingar som är ikonmålare, så ser jag ofta till att få köpa med mig hem någon vacker ikon.
Har 2 st beställda som jag hoppas är klara när jag kommer ner i april, Agios Alexandros och Agia Eleni. Dessa ska jag ge till mina barn.


Jag är också en samlare av ikoner. Köpte några när jag nu var till Meteroa bla Ag. Georgios och Ag. Andreas då min man och ena sonen har namn från dessa helgon.

Men jag har letat efter Alexandros då mitt gudbarn heter det som mellannamn. Men vad jag kan förstå så finns ingen officiel Agios Alexandros Det"fanns" en Alexandros som dock vad jag har förstått inte var/är något oficiellt helgon. Eller har jag helt fel?? Skulle vara skoj att få veta hur det ligger till?? Har du en bild på "honom"????

Hälsningar Camilla
Svara med citat
  #28  
Gammal 2006-02-28, 16:43
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Souvenirer

Citat:
Ursprungligen postat av frappe
Men jag har letat efter Alexandros då mitt gudbarn heter det som mellannamn. Men vad jag kan förstå så finns ingen officiel Agios Alexandros Det"fanns" en Alexandros som dock vad jag har förstått inte var/är något oficiellt helgon.
Vet inte om han är officiellt helgon eller ej men via den grekortodoxa sajten i Amerika finns han i varje fall med. Här är en bild på honom: http://www.goarch.org/en/resources/c...ts&r=alexander

//Zanét
Svara med citat
  #29  
Gammal 2006-02-28, 17:09
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Souvenirer

Vid ett tillfälle köpte jag fem orangefärgade stavar med modell-lera att förära barnbarnen med vid hemkomst. Hade ett helvete att komma igenom säkerhetskontrollen enär vakterna gav sig den på att det var dynamit!!!!



Arne[/quote]

Den dynamiten skrattade jag gott åt!
Själv brukar jag köpa med mig en almanacka med greklandsbilder, och det sitter en del kylskåpsmagneter på kylen och frysen från favoritöar. Jag har en liten, vit kyrka med blå kupol från Santorini stående på fönsterbrädan. Och till sist fick jag en vinkanna i röd plåt av sonen o flickvän, när vi kommit hem förra året. En sådan har jag varit förbjuden att släpa hem vid flera tillfällen tidigare.

/Abi
Svara med citat
  #30  
Gammal 2006-02-28, 18:49
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Souvenirer

Jag är också en samlare av ikoner. Köpte några när jag nu var till Meteroa bla Ag. Georgios och Ag. Andreas då min man och ena sonen har namn från dessa helgon.

Men jag har letat efter Alexandros då mitt gudbarn heter det som mellannamn. Men vad jag kan förstå så finns ingen officiel Agios Alexandros Det"fanns" en Alexandros som dock vad jag har förstått inte var/är något oficiellt helgon. Eller har jag helt fel?? Skulle vara skoj att få veta hur det ligger till?? Har du en bild på "honom"????

Hälsningar Camilla[/quote]

Om du köpte ikoner vid Meteora, så är de kanske från en av mina släktingars ikonfabrik, kolla baksidan om det står Pefki. Där målar de både för hand och gör även tryckta ikoner. Själv köper jag bara handmålade.
Jodå Agios Alexandros är nog officiellt helgon, vi beställde en 2 m ikon med honom och skänkte till en kyrka i Trikala, där makens kusin är präst.

Yvonne
Svara med citat
  #31  
Gammal 2006-03-01, 11:45
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Souvenirer

Om du köpte ikoner vid Meteora, så är de kanske från en av mina släktingars ikonfabrik, kolla baksidan om det står Pefki. Yvonne[/QUOTE]

Nej det är en kvinna från Kalambaka som målar helt för hand och gör även Ikoner i guld och silver!

Jodå Agios Alexandros är nog officiellt helgon, Yvonne[/QUOTE]

Detta tycker jag är intressant eftersom man hör både och, helgon officielt?? inte?? Han var nån "hög" biskop i Alexandria men blev inte officielt helgon, vad jag har förstått..... Ämnet är så intressant för min del att jag ska nog "luska" lite!

Camilla
Svara med citat
  #32  
Gammal 2006-03-01, 16:29
stenake stenake är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Åkersberga
Inlägg: 67
Standard Sv: Souvenirer

Det är sällan vi köper några souvenirer. Hustrun har dock en likadan burk som Ink med snäckor o dyl. Då vädret var uselt i maj på Amorgos för några år sen köpte hustrun en blåvit jacka som det står Cruising the Aegean Sea Greece på ryggen på. Den har sen medföljt på alla resor och verkligen kommit till användning.
Ink, stenen med en röd stuga och ett fyrtorn? skulle kunna komma från Stockholms skärgård!
Sten-Åke
Svara med citat
  #33  
Gammal 2006-03-01, 17:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Souvenirer

Jag har köpt bra många konstiga saker i Grekland. Det mest "idiotiska" är damen på bilden nedan som jag köpte på Santorini för några år sedan. Den har inte ett skvatt med Grekland att göra, den var dyr och den väger mer än nio kilo (tog den som handbagage). Men jag gillar den skarpt och den har funnit sin plats i hemmet. Ett minne för livet även om den inte är grekisk .

Svara med citat
  #34  
Gammal 2006-03-01, 17:13
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Souvenirer

Jag brukar väl sällan köpa souvenirer... har inget direkt behov av ytterligare pryttlar som står och samlar damm... om det inte är elefanter, förstås... Det jag lägger ner pengar på är ju givetvis musik. Tusentals kronor har jag lagt ner på CD och DVD-skivor. Och i somras köpte jag några affischer med typiskt grekiska motiv - förmodligen från Santorini - vilka nu pryder väggarna i mitt solgula arbetsrum. En liten grekisk flagga har jag också satt upp. Men det är väl allt. Hittills...
Svara med citat
  #35  
Gammal 2006-03-01, 17:33
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro län
Inlägg: 444
Standard Sv: Souvenirer

Jag brukar ta mycket kort men även köpa fina vykort som man sedan kan klistra in när man kommer hem....Sedan har jag köpt en tavla utav samma konstnär på de tre grekiska öar jag hittils besökt (Kalymnos, Rhodos och Kreta) så nu har jag 3 tavlor av denna konstnär som jag inte riktigt ser vad signaturen är "EH MITTS" eller nåt sånt kanske. Det roliga är att jag inte letat efter dessa tavlor utan mera sprungit på dem när jag tittat. Så dessa tavlor sitter på vägget tillsammans med en tavla som jag gjort själv, motiven är vita hus såklart Mvh Ann
Svara med citat
  #36  
Gammal 2006-03-01, 18:36
Kyys avatar
Kyy Kyy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 63
Standard Sv: Souvenirer

Jag måste besöka "norske tandläkaren" på Kalymnos och införskaffa åtminstone ett par guldörhängen. Vill gärna få med mig också ikon/ikoner, endast Aios Giorgios. Favoritkeramikerns alster börjar tryta på Kalymnos, blev nog sista köpet förra året. Förstår att du Janne släpade hem den magnifika damen,sambon fick släpa hem en tung fransk bordsklocka från Irland. Helt normalt enligt gällande diagnostik för turistiskt beteende.
Börjar bli i desperat behov att kvadratmetrar för framtida fynd.
När en dröm om att flytta in på prästgården vid Ulvsunda slott, städar gärna stora ytor.

Kyy
Svara med citat
  #37  
Gammal 2006-03-01, 19:31
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: Souvenirer

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Den har inte ett skvatt med Grekland att göra, den var dyr och den väger mer än nio kilo (tog den som handbagage). Men jag gillar den skarpt och den har funnit sin plats i hemmet. Ett minne för livet även om den inte är grekisk .
Den var spesiell! Litt stygg-fin, på en måte! Forstår godt at du gillar den! (men å få den med hjem?....)
Svara med citat
  #38  
Gammal 2006-03-01, 21:29
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Souvenirer

Citat:
Ursprungligen postat av Kyy
Jag måste besöka "norske tandläkaren" på Kalymnos och införskaffa åtminstone ett par guldörhängen.
Kyy
HONOM vill jag ALDRIG besöka mer! Han grundlurade mig på en ring som jag betalade nästan 1000kr för sommaren 1996 och den höll exakt i 1 månad innan den gick i 2 delar! Men snacka kunde han!

Lissi
Svara med citat
  #39  
Gammal 2006-03-01, 22:13
Chriss avatar
Chris Chris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm/Vasastan
Inlägg: 182
Standard Sv: Souvenirer

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
JEn liten grekisk flagga har jag också satt upp.
Hittar jag en grekisk bordsflagga blir jag såld ... Då blir den köp direkt! Den ska fram på Nationaldagar & andra
grekiska fester!

Chris
Svara med citat
  #40  
Gammal 2006-03-01, 22:48
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Souvenirer

Citat:
Ursprungligen postat av stenake
Ink, stenen med en röd stuga och ett fyrtorn? skulle kunna komma från Stockholms skärgård!
Vad observant du är! Hade hoppats att ingen skulle lägga märke till den för den är den enda sak i hyllan som inte är från Grekland. Hade dock ingen annan placering för den, jag är inte så förtjust i prydnadssaker.

Men Stockholm, bah! Från västkusten förstås
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT