Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2007-08-26, 21:57
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Tyvärr verkar inte tragiken ha något slut än. Senaste rapporten från grekiska nyheter säger oss att antalet omkomna nu är uppe i 60/61 personer.

//Zanét
Svara med citat
  #82  
Gammal 2007-08-26, 22:19
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Här hos oss i Koroni området har ej varit några bränder än.
Men vi känner väl av bränderna omkring oss.Både brandrök och lukt och aska i luften .
Solen har en konstig rödorange färg av all rök.Några bilder från i dag.Disigt av rök.
http://picasaweb.google.com/anneli.h...ey=0RSWv2kJBzE


Jag har aldrig sett solen se ut så......
http://picasaweb.google.com/anneli.h...ey=m3H0-Wbzyck
Svara med citat
  #83  
Gammal 2007-08-26, 22:28
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Det här är bara så fruktansvärt. En katastrof av stora mått. Svårt att sätta sig in i hur det verkligen är på plats där nere i Grekland. Vi läser om det, ser det på TV, ser bilder och videos om det. Men verkligheten är så mycket värre. Alla personliga katastrofer. De som ser sitt livsverk brinna upp. Olivodlingar, vingårdar, alla djur som blir lågornas rov. Så kan man då börja undra. Vad händer efteråt? Får alla den hjälp de behöver då?
Och funderingar om hur olika vädret drabbar i världen. Torkan och värmen i södra europa. Översvämningar på andra håll i världen. Det känns så orättvist!!

Lite funderingar bara..
Svara med citat
  #84  
Gammal 2007-08-26, 22:31
Ringborgs avatar
Ringborg Ringborg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 32
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Du är inte ensam om att känna dig ledsen.......
Här är vi alla ledsna ....
Nej, jag förstår .. men det finns inget annat att säga just nu än att man är ledsen ... det finns inga ord

Det finns bilder på bränderna här för den som undrar om någon speciell plats är drabbad .. http://pm.paltkoma.se/public/index.j...m&blogId=22945

Monika
Svara med citat
  #85  
Gammal 2007-08-26, 22:37
Ringborgs avatar
Ringborg Ringborg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 32
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg

Jag har aldrig sett solen se ut så......
http://picasaweb.google.com/anneli.h...ey=m3H0-Wbzyck
Skrämmande ...
Svara med citat
  #86  
Gammal 2007-08-26, 23:48
ikaros ikaros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Inlägg: 26
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Heldigvis er det stille, og det virker som om det er kontroll i områdene rundt Kalamata i kveld.
Det blusset opp i området nordenfor sykehuset tidligere ikveld, men det skal nå være slukket. Luften er imidlertid full av sur røyk, -som om det har vært brann i en søppelhaug. Luften, markene som ikke er brannskadet og strendene er fulle av aske, - som etter et snøvær i fjellet i Norge i september, bare at nedfallet er sort.
Det er vindstille i området og det er kjempebra!!! Håper det varer!
Det vil lette situasjonen for hele området og gjøre det enklere å få katastrofen under kontroll.
Heltene i Hellas må være brannmennene! Mot, utholdenhet og styrke, samt en fantastisk uselviskhet! Jeg og mange andre er de evig takknemmelig for innsatsen!!!
Jeg håper inderlig at det blir igangsatt gransking etter dette, og om det finnes skyldige som ryktene antyder, må de bures inne. Det må virkelig være gale mennesker og ideer som kan utløse slike handlinger.
Er det profitt eller politikk? Det antydes også terror aksjoner, men hva har grekerene gjort som fortjener en slik vanvittig handling?
Jeg er glad for at det ser ut som om mine venner i Kalamata og omegn kan få en rolig natt, med søvn og hvile, men jeg gråter over å tenke på alle de i Hellas som fremdeles kjemper for livet, hus og hjem, og eksistensgrunnlaget sitt.
Svara med citat
  #87  
Gammal 2007-08-27, 00:21
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Mår så dåligt av att se detta. Svårt att fatta att det är verklighet och inte en stor fruktansvärd mardröm.
Svara med citat
  #88  
Gammal 2007-08-27, 07:15
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

/ \
l l l
\ /
___l___
l l Lighting an imaginary candle
l l
l l for the victims of the fires in Greece,
l l
l l their families, relatives and friends!
l_____l
Svara med citat
  #89  
Gammal 2007-08-27, 09:52
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Hej allihopa

Nyss hemkommen från Sverige i 7 veckor och sedan 1 vecka på Kreta.
När vi flög hem i lördags till Aten från Kreta blev det lite panik i planet, vi såg bränder från planet och många greker på planet bodde i området.

Igår på nyheterna visade de en karta över hela Grekland och vart bränderna härjade, det var utspridda över hela Grekiska fastlandet, även på Evia och Zakynthos samt Korfu.

Det hela är så tragiskt, innan jag reste till Sverige brann stora delar av Parnitha ner och jag kunde se elden från min balkong. Parnitha är bergskedjan norr om Aten, även kallad Atens lunga.

Även om jag inte befinner mig nära de stora bränderna är hela balkongerna fulla av aska och luften är grå, vi håller oss inne för säkerhetsskull. Usch vad vi är ledsna för alla stackars familjer som är drabbade.

I dag blåser det ganska bra så jag är rädd att eldarna sprider sig ännu mera.

Monica
Svara med citat
  #90  
Gammal 2007-08-27, 11:22
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Visst brukar det brinna i Grekland och visst är man slarvig med fimpar, glas etc men sättet det brinner på och antalet bränder som pågår just nu är något nytt.
Det är något som inte stämmer!
Våra tankar går till det grekiska folket och särskilt till de familjer som förlorat anhöriga, sina hem och sina utkomstmöjligheter i form av olivträd, vindruvsstockar etc etc.
lars
Kriti sti kardia mou

Ps Italien har utsatts för något liknande för ett antal år sedan.
Svara med citat
  #91  
Gammal 2007-08-27, 12:53
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Aktuell bild från Nasa
//PO

Svara med citat
  #92  
Gammal 2007-08-27, 16:09
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

På GP:s nätupplaga står det nu att sju av totalt tio gripna personer är anhållna för brandanstiftan.

Ytterligare ett tjugotal har gripits för andra brott i samband med bränderna, kan tänka mig att det bland annat kan röra sig om plundring och liknande.

Grekiska myndigheter har även utlovat en stor summa pengar(minns ej beloppet) till den eller de som kan ge sådana upplysningar att personer kan gripas för anläggning av bränder.

Lås in dessa sjuka individer och måtte de ha vett på att få dåligt samvete, men det är väl tyvärr inte troligt...

//Stina

Senast redigerad av Stina den 2007-08-27 klockan 16:14.
Svara med citat
  #93  
Gammal 2007-08-27, 16:39
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Belöningen är 100.000-1.000.000 € för varje skyldig enligt Kathimerini.
Gunilla
Svara med citat
  #94  
Gammal 2007-08-27, 20:59
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Periyali Visa inlägg
Är det någon som vet vilka platser som är drabbade utöver de som nämnts i media?? Funderar mest på Koroni-Methoni-Finikounda ...
Jag har varit ute och åkt idag och allt ser bra ut. Jag kunde inte se något av de bränder som skall ha härjat vid Finikounda inatt. Det ser ut som vanligt och vi har ju mest drabbats av rök och aska.
Svara med citat
  #95  
Gammal 2007-08-27, 22:44
Periyalis avatar
Periyali Periyali är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Jönköping
Inlägg: 9
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Vi sommarbor i Koroni, första gången nu i somras och så händer detta. Två allvarliga bränder under den månad vi är där, inom synhåll, och så nu detta fruktansvärda. Vi blir självklart glada att vi inte drabbas av sjäva elden, men de människor som förtvivlar över förlorade livsverk, jag lider med dem. Det är ju samma människor man mött och pratat med på gatorna isomras och som bjöd så frikostigt som nu drabbas. Jag vill åka ner om så bara för att sörja med dem jag lärt känna.

Något om förklaringarna:
- För att få byggbar masrk: Lagstifta om att återställa marken i ursprungligt skick!
- För politiska beskyllningar: Låt folket avgöra vad de lägger skulden i valet som kommer.
- Självantändningar: Jag tror och hoppas att det är den största delen, där måste grekerna närma sig europeerna när det gäller nedskräpning och rökning.
- Pyromanerna: Det finns inget annat än rejäla straff och skadestånd.
- EU: Hur kan man vara så sena? svenska räddningsverket skickar en helikopter som ska vara framme på onsdag, vertolhelikoptrarna var ttrasiga alla fyra och räddningsverket ska tillsätta en utredning. Det är så man skämns över att vara svensk ...
Svara med citat
  #96  
Gammal 2007-08-28, 03:14
ils avatar
il il är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 153
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

[- EU: Hur kan man vara så sena? svenska räddningsverket skickar en helikopter som ska vara framme på onsdag, vertolhelikoptrarna var ttrasiga alla fyra och räddningsverket ska tillsätta en utredning. Det är så man skämns över att vara svensk ...[/quote]


Jag tror inte du behöver skämmas så mycket för det. Det verkar i alla fall som hjälpen är på väg.
se länk http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=380&a=364803
Organisation mm som behövs i en sådan svår situation kanske måste tänkas över lite också.

/Ingegerd
Svara med citat
  #97  
Gammal 2007-08-28, 07:10
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Vi svenskar är väl inte kända för att vara så värst snabbtänkta. Det måste ju tillsättas en utredning först om hur man ska göra. Och bara det tar tid. Sen är väl inte vår beredskap världens bästa precis. Beredskapen som finns ligger mest hos våra ideella organisationer.
Svara med citat
  #98  
Gammal 2007-08-28, 09:23
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av MonkanS Visa inlägg
Sen är väl inte vår beredskap världens bästa precis. Beredskapen som finns ligger mest hos våra ideella organisationer.
Nu skojar du väl. Svenska räddningsverket har gjort många uppskattade insatser i världen både vid jordbävningar och andra katastrofer.
Vi ska bidra med det ett land behöver och det vi kan erbjuda men det kräver
en del förberdelser. Det är inte helt enkelt att snabbt flyga ner helikoptrar till ett område som ligger så långt bort. Kräver en del förberedelser och kordination. Svensk brandexpert finns nu på plats och han kommer göra sin bedömning.

Eva
Svara med citat
  #99  
Gammal 2007-08-28, 09:23
milla07 milla07 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 1
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Reser till Nero Kalo imorgon och skulle gärna vilja vet om vardagen fungerar i detta katastrofdrabbade område. Finns det el och vatten, kan man vistas utanför hotellområdet och fungerar buss/tågförbindelserna?
Ligger röken fortfarande tung över byn och regnar det aska?
Vi(min familj och jag) har längtat efter att se den här delen av Grekland efter att tidigare besökt större "turistiga" öar. Nu vet vi inge längre vad vi vågar hoppas på att få se och uppleva.
Vårt resebolag säger att det ända vi inte kan besöka är Olympia och att det går att besöka många andra utflyktsmål och att sola och bada går bra.
Är det någon som vet mer?
Milla07
Svara med citat
  #100  
Gammal 2007-08-28, 09:43
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Jag skäms inte ett dugg över att vara svensk! Skulle aldrig falla mig in. Hörde på nyheterna i går kväll att en av anledningarna till att vi ej kunnat få iväg någon helikopter ännu var att vi inväntat tillstånd från Grekland, kanske är det grekerna som bör se över arbetet hos sina myndighetsorganisationer?

Var bara tvungen att skriva detta, jag blir så arg varje gång det händer något i världen och man hela tiden talar om att vi i Sverige inte gör något, tack och lov är det inte omvärldens generella uppfattning.

// Helén-som lider med de drabbade och naturligtvis hoppas att man snabbt får bukt med bränderna.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT