Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-07-07, 21:25
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Snålhet?

Vid våra senaste resor har jag börjat fundera över om större delen av Sveriges befolkning är pinsamt snåla eller om det är så att just jag råkar möta dessa människor Efter att vi i någon tråd här diskuterat dricks så kollade jag lite bland de som satt närmast när vi var ute och åt vad folk lämnade...och det är inte mycket kan jag säga Ofta var det bara de allra minsta mynten som låg kvar, kanske några kronor efter en stor måltid.
Men värst av allt... som vi dessutom kom i diskussion om med flera svenskar under veckan, är att de klagar på serveringsavgiften Vi fick erfara hur svenskar ropade till sig servitören och frågade vad det var för avgift. När de förklarade att det var kuvertavgift dvs bröd o smör, så protesterade de ljudligt och sa att de minnsan inte ätit allt det Servitörerna strök då snällt denna avgift...
Så fruktansvärt pinsamt... Vi pratade med några svenskar som då beklagade sig över hur dyrt det var och att man inte skulle betala mer än vad man behövde. Jag undrar också om alla dessa som beklagar sig över prisnivån någonsin äter ute i Sverige
Tidigare i mitt yrkesliv har jag jobbat inom restaurangbranschen och vet hur snacket går om kunderna beter sig på detta vis och inte lämnar dricks...det är faktiskt det som gör att man överlever ekonomiskt som servitris, och ännu värre lär det ju vara i grekland med deras löner...

Skulle vara roligt att höra om svenskar uppfattas som snålare än andra nationaliteter eller om jag helt enkelt haft oturen att stöta på dessa onormalt snåla människor på mina resor

Malin
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-07-07, 21:38
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Snålhet?

Tag gärne en weekendresa till julmarknad i Tyskland. ibland skäms man för att vara svenska. Här är man inte främmad för att stroppa handväskan och fickorna fulla från frukostbordet. Detta för att spara in lunchen. Man försöker spar några % av vad resan kostat på bekostnad av dåligt uppförande.
Har ofta upplevet att man kan äta för 20 EUR och lämnar då några cent som dricks. Serveringsavgiften ingår ju i priset och varförska man vara generös. nej det gäller att snåla när man är ute och reser. Att spändera ca 200 kronor kanske i dricj då resan kostat över 10.000 kan man väl inte göra, eller.....
Ibland skäms man för att vara Svensk.
Hälsningar "Halvdansken" Chras
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-07-07, 22:10
Sharons avatar
Sharon Sharon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 22
Standard Sv: Snålhet?

Ja, Nilam jag håller faktiskt med dig! Svenskarna är kanske snålare än andra. Kanske inte ska generalisera men för några år sedan besökte vi en grekisk ö och hade med oss femton vänner. När notan kom in så tyckte alla utom något par att vi skulle dela på notan rakt av. De som protesterade gjorde precis som du sa. Ställde till ett jäkla liv för brödavgiften, de hade inte ätit brödet och då skulle de hellre inte betala för det.Vi som var stammgäster där skämmdes rejält.Man beter sig inte så! Undrar också om dessa snåla människor klagar på priset för utsläppsrätten på flygresan ner till grekland. Jag ger alltid rejält med driks och tänker på de stackarn som sliter hela säsongen för en inte allt för fet lön.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-07-07, 22:13
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 325
Standard Sv: Snålhet?

Tyvärr tror jag det är rätt vanligt... hur ofta ser du någon i sverige lämna dricks på hemmaplan... typ ALDRIG. Varför göra det utomlands då... det ingår ju serveringsavgift i notan

Vi lämnar ALLTID minst 10% av priset i dricks. Såvida det är bra mat och servisen är god. och det är den ju nästan alltid...

Har vi ätit något EXTRA dyrt/ EXTRA gott /EXTRA festligt får dom naturligvis MER än 10 %.

Jag ser det som en självklarhet...

Och, ja, städerskorna får också dricks när vi åker! OM dom har städat bra!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-07-07, 22:29
KristinaEs avatar
KristinaE KristinaE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 113
Standard Sv: Snålhet?

Vi ger alltid dricks, både här hemma i Sverige och utomlands. Genom mitt arbete så bor jag mycket på hotell här i Sverige, fenomenet att svenskar plockar med sig från frukostbordet syns även här.
Vi har aldrig blivit dåligt bemöta av någon service personal i Grekland, tvärtom skulle jag vilja säga. Självklart att städerskan får 5- 10 Euro/vecka.
Däremot har vi flera gånger upplevt att grekerna själva, när de semestrar i sitt eget land, är både krävande och påstridiga mot personalen.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-07-07, 22:58
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Snålhet?

[quote][=KristinaE;97005] Genom mitt arbete så bor jag mycket på hotell här i Sverige, fenomenet att svenskar plockar med sig från frukostbordet syns även här. .../quote]

Fenomenet med å plukke med seg fra frokostbordet på jobbreiser er også noe man ser ganske ofte i Norge. Selv om man får betalt lunch..

Kun en gang har jeg latt være å gi driks i Hellas, da var både maten og servicen og personalet under pari. Jeg ble forvandlet til en riktig irritert og sur turist, det føltes ikke bra. At grekerne selv kan være snåle i fht. tips, det har forundret meg. Nylig etter et utrolig godt meze-måltid, det aller beste. Å diskret legge igjen litt ekstra på bordet (fordi grekeren kun ville gi et par av de aller minste myntene) ble tydeligvis oppfattet som uhøflig.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-07-07, 23:15
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snålhet?

nilam - det låter helt enkelt som om du är på ställen där många förstagångsresenärer äter.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-07-08, 00:35
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Snålhet?

Har inga erfarenheter av detta som tur är. Hade ifall situationen dykt upp, haft svårt att hålla tyst.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-07-08, 00:44
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Snålhet?

Jag ger 10% när jag är nöjd, annars exakt.
Men helst skulle jag se att systemet med dricks skrotades, det är en lika förlegad idé som tiggeri på gatorna. Varför skall folk i serviceyrken behöva fjäska och skrapa med foten för att få ihop till maten? Inte f-n behöver snickaren eller bibliotekarien dricks för att klara sig.

//PO
-servitörer, förenen eder!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-07-08, 02:48
Themiss avatar
Themis Themis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 174
Standard Sv: Snålhet?

Jag har rest mycket på internationella idrottstävlingar och upplever att många andra nationaliteter plockar på sig bra mycket mer från frukostbuffén än vad vi svenskar gör.
Vi har snarare skämts som kollektiv när vi sett vad andra brett på, svept i servetter och stoppat i fickorna. Flera gånger har det hänt att det kommit upp skyltar efter någon dag som förklarar att buffén inte är avsedd att täcka in lunchen, och jag kan garantera att inga svenskar har legat bakom uppkomsten av dessa.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-07-08, 19:15
pao pao är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Inlägg: 50
Standard Sv: Snålhet?

Det jag har sett och även hört när vi har rest runt i Grekland är faktiskt att svenska turister är snåla med både vad de beställer och dricksen de lämnar.
Jag har själv en släkting som har arbetat inom resebranschen och som själv fick uppleva att många svenska turister är rätt snåla.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-07-08, 19:36
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Snålhet?

Citat:
Ursprungligen postat av pao Visa inlägg
Det jag har sett och även hört när vi har rest runt i Grekland är faktiskt att svenska turister är snåla med både vad de beställer och dricksen de lämnar.
Det här är vad jag hört från Greker om Italienare, de beställer in en drink som fyra personer sitter och smuttar på.

// Helén- som alltid lämnar dricks om jag är nöjd, annars inte.

Edit: Om de sedan lämnar dricks eller inte, det framgick inte, troligtvis inte eftersom de nämndes i diskussion om snåla turister.

Senast redigerad av Hellen den 2007-07-08 klockan 19:49.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-07-08, 20:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Snålhet?

Dessutom åker svenskar oftare på semester utomlands. Många jag känner åker till fjällen på våren, Medelhavet på sommaren och Asien, Australien eller Sydamerika på vintern. Många greker har aldrig varit utomlands eller ens besökt särskilt många öar i sitt eget land. Vi prioriterar fler resor istället för en lyxvariant där årets semesterbudget förbrukas. Själv snålar jag aldrig men beställer inte in mer mat än jag äter upp. När jag var barn sa mina föräldrar eller andra släktingar att allt på tallriken skulle ätas upp och att jag skulle tänka på Afrikas svältande barn som ingen mat fick. Det tankesättet har för alltid påverkat mitt förhållande till mat.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-07-08, 20:27
pao pao är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Inlägg: 50
Standard Sv: Snålhet?

Jag tror inte att det är en prioriteringsfråga,eftersom jag ser samma mönster när vi går ut här i Sverige,då grekerna i sällskapet beställer in generöst med mat, men svenskar för det mesta inte gör det.
Det är bara att jämföra med turister från vissa andra länder som är mycket mer generösare,jag menar att alla personer som vi har träffat under årens gång och säger samma sak angående turister från Sverige, kan ju inte ha fel.
Jag har själv upplevt den här snålheten vid ett flertal tillfällen.
Det handlar helt enkelt om man är generös eller inte.
Att svenskar skulle spendera mer på inredning har jag inte sett,de flesta svenska hem är möblerade med billiga IKEA-möbler.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-07-08, 20:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Snålhet?

Citat:
Ursprungligen postat av pao Visa inlägg
Att svenskar skulle spendera mer på inredning har jag inte sett,de flesta svenska hem är möblerade med billiga IKEA-möbler.
Nu skojar du väl så mycket Carl Malmsten och annan spännande nordisk design som finns i svenska hem.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-07-08, 20:35
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Snålhet?

Citat:
Ursprungligen postat av pao Visa inlägg
jag menar att alla personer som vi har träffat under årens gång och säger samma sak angående turister från Sverige, kan ju inte ha fel.
Det är väl klart att de kan.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-07-08, 20:39
pao pao är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Inlägg: 50
Standard Sv: Snålhet?

Carl Malmsten eller Bruno Mathsson finns nog inte i samma omfattning som IKEA-möblemang.

Senast redigerad av pao den 2007-07-08 klockan 20:44.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-07-08, 20:42
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Snålhet?

Jag har absolut inga synpunkter på att människor äter billigt och prioriterar annat... jag reser själv flera gånger per år och har ingen "lyxbudget". Snål kanske inte är rätt uttryck för vad jag egentligen ville säga...ogin, sniken kanskeOavsett om det är som turist eller om man äter på hemmaplan så tycker jag att det hör till allmänt hyfs att ge dricks om man fått bra service och är nöjd...och diskutera med servitörer om Kuvertavgift på 0,3-1 euro skulle aldrig falla mig in...DÅ tycker jag man får omprioritera...har man inte råd att betala 1 euro per måltid så kanske man borde stanna hemma, eller laga maten själv i lägenheten. Budgetvarianter finns många men man ska inte snåla på andras bekostnad

Malin
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-07-08, 20:45
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Snålhet?

Vad är snålhet/generositet?

Jag lägger 10.000:- på kameror men sover gärna i bilen.
En gång på semestern äter jag hummer annars sallad, osv.
Så länge det inte drabbar någon annan tycker jag prioritering är den resandes ensak.

//PO
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-07-08, 20:46
Paulinas avatar
Paulina Paulina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Mölndal
Inlägg: 188
Standard Sv: Snålhet?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Det är väl klart att de kan.
Tänkte just säga detsamma.

I själva verket är det ju vanligt att många har fel ihop.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT