Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-04-23, 19:24
ryggsäck ryggsäck är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 52
Standard Chora Sfakion - vardagsliv?

Hej,
Jag har varit i Sfakion ett par gånger och tycker att det är en väldigt trevlig by men det jag kan känna är lite tråkigt är att det i stort sett bara är uppbyggt kring turister. Finns det någon som bor och driver verksamhet här även på vintern, finns det något grekiskt vardagsliv utan turister?

Jag undrar även om någon vet något mysigt ställe när Sfakion att bo ett par nätter på väg mot Chania?

//Catarina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-04-23, 21:29
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Chora Sfakion - vardagsliv?

Citat:
Ursprungligen postat av ryggsäck Visa inlägg
Hej,
Jag har varit i Sfakion ett par gånger och tycker att det är en väldigt trevlig by men det jag kan känna är lite tråkigt är att det i stort sett bara är uppbyggt kring turister. Finns det någon som bor och driver verksamhet här även på vintern, finns det något grekiskt vardagsliv utan turister?

Jag undrar även om någon vet något mysigt ställe när Sfakion att bo ett par nätter på väg mot Chania?

//Catarina
Jag har aldrig varit lyckligare än när vi åkte upp till Anopoli (vid Aradenabron) för en månad sedan. Bodde där i 3 nätter. Nästa gång blir det många fler nätter.
ÅK DIT!

Birgitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-04-24, 16:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Chora Sfakion - vardagsliv?

Citat:
Ursprungligen postat av ryggsäck Visa inlägg
Jag har varit i Sfakion ett par gånger och tycker att det är en väldigt trevlig by men det jag kan känna är lite tråkigt är att det i stort sett bara är uppbyggt kring turister. Finns det någon som bor och driver verksamhet här även på vintern, finns det något grekiskt vardagsliv utan turister?
Du har helt rätt i att det mesta man ser finns där för turisternas skull. Jag har ingen aning om hur där är på vintern, om det finns något grekiskt vardagsliv. Vi åkte därifrån i slutet av oktober ett år och redan då hade flera restauranger stängt för året. Såg lite ödsligt ut.

Enligt statistik från den senaste folkräkningen (2011) bor där 211 personer, så något slags liv borde där ju vara.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-07-13, 17:17
ryggsäck ryggsäck är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 52
Standard Sv: Chora Sfakion - vardagsliv?

Hej,
tack för tipset Anopol, dit ska vi åka :-)
Det hade känts bra att försöka prioritera de som bor där året runt om det nu finns något sådant ställe i Sfakion.

Har även funderingar på om vi ska välja Zaros eller Archos för några nätter men kan inte bestämma oss för vilket. Någon som kan hjälpa oss ;-)


Mvh Catarina
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-07-13, 17:54
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Chora Sfakion - vardagsliv?

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Jag har aldrig varit lyckligare än när vi åkte upp till Anopoli (vid Aradenabron) för en månad sedan. Bodde där i 3 nätter. Nästa gång blir det många fler nätter.
ÅK DIT!
Birgitta
Det er en lykke å finne steder man liker så godt🍀
Men vi er forskjellige vi mennesker..., Aradenabroen
var fantastisk, en opplevelse👍
Og naturen hele veien til Aradena, fra Plakias og tilbake,
var vakker😍
...men å bo i Anapoli...fikk ikke vi lyst til...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-07-14, 13:20
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Chora Sfakion - vardagsliv?

Det är skönt att vi är olika, Kari. Anopoli är för oss ett underbart ställe, som vi kan stanna många dagar.

Lugnet och harmonin som vi älskar samt dom härliga människorna som bjuder på sig själv.
Den närproducerade maten som man får på dom två tavernorna i byn. Ja det finns också ett bageri med rikligt utbud och fantastiskt bröd. Det finns också en minimarket.

Fåren tas ned till byn på eftermiddagen och dom går fritt längs huvudgatan. Hästen står och mumsar på ängen och hönsen kacklar. En bländande vacker natur med många rara växter, bl.a. orkideer. Gamla olivträd och vindruvsodlingar. Invånarna håller sina trädgårdar så fina.

Det är mest vandrare/vandringsgrupper som kommer dit. Samt turister med hyrbilar som åker förbi fram och tillbaka för att besöka Aradenabron. På söndagar kommer greker, ofta i organiserad form för att äta på tavernorna.

Vi har blivit så vänligt bemött på dom två ställen vi bott på, hos bagarn och Anopoli Rooms. Därför blir vi återvändare!

Birgitta.




Aradenabron.











Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-07-15, 14:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Chora Sfakion - vardagsliv?

Citat:
Ursprungligen postat av ryggsäck Visa inlägg
Har även funderingar på om vi ska välja Zaros eller Archos för några nätter men kan inte bestämma oss för vilket. Någon som kan hjälpa oss
Zaros är min absoluta favorit bland Kretas många bergsbyar. Så jag skulle ha valt Zaros utan att blinka.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-07-15, 22:12
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Chora Sfakion - vardagsliv?

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Det är skönt att vi är olika, Kari. Anopoli är för oss ett underbart ställe, som vi kan stanna många dagar.

Lugnet och harmonin som vi älskar samt dom härliga människorna som bjuder på sig själv.
Den närproducerade maten som man får på dom två tavernorna i byn. Ja det finns också ett bageri med rikligt utbud och fantastiskt bröd. Det finns också en minimarket.

Fåren tas ned till byn på eftermiddagen och dom går fritt längs huvudgatan. Hästen står och mumsar på ängen och hönsen kacklar. En bländande vacker natur med många rara växter, bl.a. orkideer. Gamla olivträd och vindruvsodlingar. Invånarna håller sina trädgårdar så fina.

Det är mest vandrare/vandringsgrupper som kommer dit. Samt turister med hyrbilar som åker förbi fram och tillbaka för att besöka Aradenabron. På söndagar kommer greker, ofta i organiserad form för att äta på tavernorna.

Vi har blivit så vänligt bemött på dom två ställen vi bott på, hos bagarn och Anopoli Rooms. Därför blir vi
Birgitta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-08-04, 12:03
ryggsäck ryggsäck är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 52
Standard Sv: Chora Sfakion - vardagsliv?

Då har jag kvar min bokning i Zaros och tar en tur till Anopoli.
//Catarina
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT