Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-08-24, 08:19
bessoni bessoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 52
Standard Vilken ö passar bäst i september?

Vill resa till grekiska ö-världen i slutet av september, vet bara inte vilken ö vi ska välja. Har tänkt mig Kefalonia, Korfu, Skiathos eller Samos. Dock tycker jag att det är svårt att hitta rätt vad gäller boende, närhet till åtminstone en fin strand och hamnpromenad med tavernor. Min önskan är att bo mysigt, gärna på en höjd, gångavstånd till tavernor på en ort som inte är alltför turistisk. Jag vill också kunna ta mig till åtminstone en vacker strand till fots, ett par tre kilometer är inte för långt att gå för oss. Vill gärna slippa hyra bil eller moppe. Det får gärna vara lugnt men inte kännas helt avsides förstås. Är tacksam för råd om den rätta byn på den rätta ön. Kan givetvis tänka mig att åka till andra öar än ovan nämnda. Tack på förhand för era tips
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-08-24, 08:48
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Vilken ö passar bäst i september?

Karpathos !!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-08-24, 09:30
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 733
Standard Sv: Vilken ö passar bäst i september?

Tänker genast på Skiathos och byn Megali Ammos där vi har bott och trivits!
Hotell Galini/Airtours eller Galini Suites/Apollo om du åker charter.
Läge, avstånd, strand och hög mysfaktor bland gränderna i gamla delen av lilla staden stämmer kanske bra med dina önskemål. Turistiskt däremot är svårt att undvika då vi som reser är just..turister Säsongen är ju lite avgörande om mängd av turister. Första veckan i juni var perfekt..kanske september är lite lugnare åxå Lycka till med valet!
/ Kajja
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-08-25, 08:24
bessoni bessoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 52
Standard Sv: Vilken ö passar bäst i september?

Tack snälla för tipset! Ska kolla upp detta snarast.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-08-25, 21:12
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 673
Standard Sv: Vilken ö passar bäst i september?

Pythagorion på Samos borde passa utmärkt! Mysig hamnpromenad med flera tavernor, finns även många, kanske ännu bättre tavernor i gränderna bakom. Vi har bott på Remezzo studios som ligger nere på hamnpromenaden, ett stenkast från Rematakistranden. Remezzo studios finns inte med charter, dit får man boka själv via mejlkontakt. Samma ägare har även Remezzo hotel som ligger en bit högre upp i byn, det finns att boka via Tui.

Den längre stranden Potokaki börjar i utkanten av byn och sträcker sig några kilometer ut, så där kan man med fördel promenera.

Samos i slutet av september borde också vara ett ganska säkert kort rent vädermässigt


Maria
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-08-26, 09:57
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Vilken ö passar bäst i september?

Pythagorion passar in på det du önskar tycker även jag

Ios i september är också ganska lugnt och här kan du nå några fina stränder på gångavstånd, det finns även en hamnpromenad och man kan bo på en höjd. Det går en buss ganska ofta mellan Gialos (hamnen), Chora (som klättrar på höjden) och Mylopotas (stora stranden med en del hotell/pensionat och tavernor) men man kan lika gärna gå mellan dessa
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-08-26, 15:10
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Vilken ö passar bäst i september?

Parga kan också passa in på dina önskemål men det är ju ingen Ö, dock får man sådan känsla
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-08-29, 08:12
bessoni bessoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 52
Standard Sv: Vilken ö passar bäst i september?

Tackar så mycket för alla fina svar! Samos och Parga är faktiskt resmålen som jag tänkt på tillsammans med Kefalonia.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-08-29, 08:27
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Vilken ö passar bäst i september?

Har flera gånger besökt Samos i månadsskiftet september/oktober, o bodde då i mysiga Kokkari. Var väldigt nöjd med dessa semestrar! Trevliga stränder inom gångavstånd, bl a Limonakia o Tsamadou. Provade även Pythagorion, men tyckte det var för varmt o lite jobbigt med lågsniffande flygplan... Det fläktar lite mer på nordsidan, men sedan vet man ju aldrig när ev höstoväder slår till i Grekland så sent på säsongen!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-08-29, 13:09
bessoni bessoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 52
Standard Sv: Vilken ö passar bäst i september?

Kokkari låter bra. Är det långt till fina stränder?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-08-29, 15:09
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Vilken ö passar bäst i september?

Tror Skiathos kan vara lite osäkert vädermässigt.Var själv till Kefalonia i fjol runt 19 september var varmt men molnigt lite regn.Tror Samos har bäst väder av öarna.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-08-29, 16:11
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Vilken ö passar bäst i september?

Kefalonia har ingen strand promenad i Lassi där flest turister bor, har en huvudgata istället. Parga skulle jag föreslå. Eller Lefkas
Skiathos har ev höst turlista på bussarna och då går de sällan bort till de bästa stränderna, finns en stadsstrand som är helt OK


Vädermässigt så kan det vara hur som helst. Åk sista v i september till Grekland sen 2010.
2010 Lefkas, fint i 6 dar med sol och plus 25, en dag hejdlöst åskoväder
2011 Kos var sol och plus 28
2012 Parga. Ett åskoväder en kväll, annars sol och 27 plus
2013 var det Samos, kom ryss kyla norrifrån +17 grader o blåst. Kallare än på julafton. Frös utan mössa jacka o handskar under middagarna
2014 Rhodos, blåsigt 2 dar men runt 25 plus
2015 Kreta, regn 2,5 dar varav en del Åska. Sen sol o uppehåll, 25 grader
2016 Lefkas var + 25 och sol hela veckan, dock kyligt på kvällen så en tröja behövdes.
2007 var jag i Parga i juni, samma plan ner som Janne o Camilla har det visat sig. 3 dar regn och + 18. Hemma i Stockholm var det 30 plus..
Svara med citat
  #13  
Gammal 2017-08-29, 19:12
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Vilken ö passar bäst i september?

Citat:
Ursprungligen postat av bessoni Visa inlägg
Kokkari låter bra. Är det långt till fina stränder?
Det finns flera OK stränder i själva Kokkari, men till de fina stränderna Limonakia och Tsamadou är det 1,5-2 km.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT