Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-06-24, 10:24
Tindra89 Tindra89 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 2
Standard Santorini frågor, hjälp uppskattas!

Hej! Tacksam för all svar/hjälp med mina frågor nedan

- När folk menar påpekar och nämner "hamnen" vart i Santorini menar man då? Är den väster/öster/norr/söder om ön? Har de något namn man kan söka upp i google map eller dylikt?

- Ska bo på Perissa, vad skulle en taxi ungefär hamna på från flygplatsen till Perissa? Ska bo östra delen av Peissa? Samma sak med buss, går det bussar till Perissa och vad skulle det kosta från flygplatsen?

- Någon som har bra tips på hyrbilställe? Kostnad, typ av bilar, osv?

- Undrar dessutom vad "vanlig" mat och produkter egentligen kostar i deras vanliga livsmedelsbutiker? Deras ica eller konsum om man säger så. Är det som Sverige eller någon som vet på ett ungefär?

Tack på förhand för hjälpen! Uppskattar all hjälp!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-06-24, 10:50
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Santorini frågor, hjälp uppskattas!

Hamnen heter Athinios och ligger på västkusten.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-06-24, 14:02
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 292
Standard Sv: Santorini frågor, hjälp uppskattas!

Havnen er her:
https://www.google.no/maps/@36.3972827,25.4322872,14z
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-06-24, 14:46
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Santorini frågor, hjälp uppskattas!

Hyra bil: kan rekommendera Motorinn, de var väldigt proffsiga och trevliga, rena o nya bilar (men lite buckliga, men bucklor var de tydligen på alla bilar i slutet av sesongen ): ) hyrde en corsa med en symaskinsmotor (slöaste bil jag kört någonsin men annars var den bra) för mig det kosta 26 per dag + 4 för cdw försäkring, ganska dyrt med hyrbil på santo, se även upp finns tydligen en del oseriösa bolag på ön.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-06-24, 15:34
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Santorini frågor, hjälp uppskattas!

Taxi till Perissa brukar kosta runt 20-30 Euro, lite beroende på om man tar betalt per person eller per bil o om man tar extra för väskorna! Buss finns, men INTE direktbuss till Perissa. Om Du menar buss från HAMNEN så hoppar man antingen av när man åkt serpentinvägen upp till klippranden o byter där till buss vidare mot Perissa- annars fortsätter man in till Fira o byter där. Menar Du buss från FLYGPLATSEN så tror jag nästan det enklaste är att åka till Fira o byta där, även om jag har för mig att jag någon gång bytt i Mesaria. Biluthyrare finns det många, de flesta OK, men några få är tyvärr mindre bra.
Kifisia har i äldre tråd varnat för att SPIRIDAKOS nere i hamnen försökt blåsa honom rejält! Jag är själv förtjust i Easy/Accordo vid huvudgatan i Perissa, ovanför Perivolous, dom brukar alltid vara vänliga o hjälpsamma o hålla justa priser. Pris för hyrbil brukar variera beroende på om det är högsäsong eller ej. ( I augusti går priserna alltid upp!) Motorstarka bilar o Jeepar är som regel lite dyrare, äldre småbilar billigare. Dagspriset beror också på hur många dagar man hyr -ju fler dagar desto billigare per enskild dag o ofta är priset förhandlingsbart! Jag har betalat från 15-30 Euro/dag inklusive försäkring.Vad gäller livsmedel så handlar jag i Perissa mest på BIG supermarket, eller ännu hellre på Carrefour, (närmare Emborio), som har större sortiment o manuell ost- o charkdisk. Priserna ungefär som i Sverige eller ngt billigare. Bröd köper man gärna i något av Perissas dygnetrunt-öppna bagerier, o matbröd är billigare än hemma i Sverige.

Senast redigerad av giottoni den 2015-06-24 klockan 15:52.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-06-24, 15:49
Tindra89 Tindra89 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 2
Standard Sv: Santorini frågor, hjälp uppskattas!

Jag har läst diverse forum om regler angående scooter och körkort osv. Någon som har erfarenhet om hur det går till. Räcker ett vanligt svenskt körkort (skaffat 2014) att hyra en scooter med? Måste man ha körkort? Spelar ingen roll för mig vilken klass på scootern/mopeden är för mig överhuvudtaget.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-06-24, 17:43
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Santorini frågor, hjälp uppskattas!

Jag rekommenderar också Motorinn som är ett av de äldsta och mest seriösa biluthyrarna på ön. Dom jobbar bla. annat även med Apollo och Bravo Resor (Skandinaver). Svenskt körkort kan användas att hyra scooter med (50cc).

Man kan hoppa av bussen som går från hamnen till Fira efter den kört upp för backen. Där finns ett busstop där man kan ta buss som kommer från Fira och går till Perissa. Biljetter köper man på bussen. Säg till biljettkillen så visar han er var. Här är tabellen http://tinyurl.com/nf4974x

Carrefour/Marinopulos är billigast på vissa varor och Denaxas billigare på andra. Båda finns i Emborio som ligger ganska nära Perissa.

Ingela
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-06-24, 20:55
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Santorini frågor, hjälp uppskattas!

Motomania i Perissa är väldigt bra!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-06-26, 11:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Santorini frågor, hjälp uppskattas!

Citat:
Ursprungligen postat av Tindra89 Visa inlägg
Jag har läst diverse forum om regler angående scooter och körkort osv. Någon som har erfarenhet om hur det går till. Räcker ett vanligt svenskt körkort (skaffat 2014) att hyra en scooter med? Måste man ha körkort? Spelar ingen roll för mig vilken klass på scootern/mopeden är för mig överhuvudtaget.
Ditt körkort funkar eftersom det är nytt och har AM.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT