Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-08-03, 14:05
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Hotell i Kamari

Citat:
Ursprungligen postat av Disse76 Visa inlägg

Jag gillar att se gamla byar, kloster och liknande.
Älskar öl i alla dess former så vi kommer åka förbi något av bryggerierna.

Hur är det att hyra bil & köra på ön, Hört rykten om att trafiken är lite sisådär...

/Mange
Jag brukar alltid hyra bil 10-12 dagar när jag besöker Santorini i augusti-september. Visst kan trafiken vara lite stökig, fr a i Fira, men i september har det ändå lugnat sig avsevärt! Man måste bara vara lite uppmärksam på att alla trafikanter kanske inte precis följer svenska trafikregler...
I september brukar den stora centrala bilparkeringen i Fira räcka till!
Trafiken runt Oia är oftast inte så besvärlig UTOM just timmarna runt solnedgången då massor av folk vallfärdar dit! Dagtid är det dock rätt lugnt i september! Man bör kanske undvika att köra till Oia just den dag alla researrangörer har sin utfärd till Oia, för då blir det VÄLDIGT många bussar på vägarna... (Minns ej säkert om det är onsdagar som dom har sin tur till Oia, men det kan man ju kolla med researrangörerna!)
Santorini har inte så mycket att erbjuda vad det gäller kloster! Profitis Elias är tyvärr nästan aldrig öppet för besökare, men den nya kyrkan man byggt intill klostret går bra att besöka o utsikten är ju hänförande från bergstoppen! Jag tycker att den lilla bysantinska kyrkan Panaghia Episkopi från sent 1000-tal, strax utanför Kamari, är värd ett besök! Kan lätt kombineras med en utflykt till bl a Mesa Gonia/Exo Gonia, Prof Elias, Pirgos o Donkey Brewery som jag tidigare tipsat Dig om!
Även på bad-dagarna kan det vara bra med ett fordon! Är själv inte särskilt förtjust i Kamaristranden, men tycker annars att Santorinis stränder är bättre än ryktet påstår! Fr a kan det vara så att vågorna gör det omöjligt att bada vid en strand, men då kör man ganska snabbt över till andra sidan ön o kan finna totalt lä där! Finns faktiskt rätt gott om OK stränder, bl a Perissa/Perivolous/Ag Giorgios/Exomitis, Vlychada med sina spektakulära klippor, Baxedes, Paradisos, Koloumbo, Pori, Monolithos m fl o Caldera Beach "inne" i kratern för att nämna några.
Hoppas Ni får en kanonsemester!!!

Senast redigerad av giottoni den 2015-08-03 klockan 15:02.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2015-08-03, 17:14
Disse76s avatar
Disse76 Disse76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Bålsta
Inlägg: 297
Standard Sv: Hotell i Kamari

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
Jag tycker att den lilla bysantinska kyrkan Panaghia Episkopi från sent 1000-tal, strax utanför Kamari, är värd ett besök! Kan lätt kombineras med en utflykt till bl a Mesa Gonia/Exo Gonia, Prof Elias, Pirgos o Donkey Brewery som jag tidigare tipsat Dig om!

Hoppas Ni får en kanonsemester!!!

Låter som en perfekt utflykt!

Tack, klart vi får en bra semester det är ju till Grekland vi ska
Svara med citat
  #23  
Gammal 2015-08-04, 17:33
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Hotell i Kamari

Jag tycker att Kamari är mycket mer "charterturistinfluerat" än Perissa som är mer charmigt och där ni har hela Perivolos stranden ända bort till Agios Georgos stranden att välja tavernor på. Jag röstar på Perissa!

Och gör som Giottoni säger, hy bil och se ön! Läs igenom min sida på Tripadvisor http://www.tripadvisor.com/GoListDet...rip_Ideas.html .

Missa bara inte ART SPACE som ligger i Mesa Gonia och ett annat måste är att besöka La Ponta i Akrotiri, antingen visningen av instrument kl 18.00 eller kvällskonserten.
http://www.laponta.gr/tours-concerts

Om ni inte gillar historisk musik, ta åtminstone en kväll på http://www.whitedoorsantorini.com/

Ingela
Svara med citat
  #24  
Gammal 2015-08-04, 21:03
Birgitta o Johan Birgitta o Johan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2015
Inlägg: 3
Standard Sv: Hotell i Kamari

Hej!


Hotell Andreas i Kamari är ett mycket trivsamt och fräscht hotell. Ägarparet tar väl hand om sina gäster och att sitta en stund på kvällen i den underbara trädgården är helt ljuvligt. Poolen är inte så stor men fin om man vill ta ett dopp där och de knappa 5 minuternas promenad till havet känns helt ok! Vi kan varmt rekommendera en vecka på detta hotell
Svara med citat
  #25  
Gammal 2015-08-19, 16:52
hayess avatar
hayes hayes är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 55
Standard Sv: Hotell i Kamari

Har bott på Polydefkis ett par ggr. Kommer bo där igen.
Nära stranden, enkelt att ta sig överallt på ön från Kamari.
Mysigt hotell, poolbar, lägenhetsrummen helt okay.
Kan rekommendera både rum 7 & 8. Rum 8 är ovanför poolbaren med stor terrass. Rum 7 oxå en trappa upp och minst lika bra med två balkonger. Rätt privat då det bara är dom två rummen på det planet.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2015-08-19, 19:32
Disse76s avatar
Disse76 Disse76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Bålsta
Inlägg: 297
Standard Sv: Hotell i Kamari

Citat:
Ursprungligen postat av hayes Visa inlägg
Har bott på Polydefkis ett par ggr. Kommer bo där igen.
Kanon, Är 16dagar kvar tills vi sitter är där!

Ska bli så *piiip* skönt
Svara med citat
  #27  
Gammal 2015-08-19, 20:24
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Hotell i Kamari

Tycker att Kamari är ett bra val och det är lätt att med bussen därifrån ta sig in till Fira. Gick upp på berget via "Antika Thira" en gång (kan rekommenderas) ner på andra sidan och hamnade i Perissa men varken byn eller stranden kändes särskilt tilltalande. Tog ganska snabbt båten runt klippan tillbaka till Kamari igen... glad över att bo där!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT