Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Norden

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-03-14, 10:57
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Önskas Stockholmstips

Sista veckan i mars ska jag gå en kurs i Stockholm och befinner mig där må-fre. Tar gärna emot tips på aktiviteter med Greklandsanknytning som föredrag, film och dansuppvisningar etc. Har kvällarna lediga och kommer att bo på Söders höjder.

Eva
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-03-14, 14:23
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Önskas Stockholmstips

Cosmonova på Naturhistoriska museet visar två filmer som kanske vore något för dig, nämligen:

- Amazonas
- Grekland: Antikens hemligheter

Sök på Cosmonova...

Sen tycker jag att om du är intresserad av Olivoljor etc goda ting OCH bor på Söder, så kunde du göra ett besök i en härlig affär med tvålar, balsamvinäger av alla prisklasser och oljor från Italien, Spanien och självklart Grekland! Man får smakprover... affären heter "Olja och Oliv".

Och på Söder finns min favoritaffär - Chokladfabriken. Inte så Grekiskt, men galet gott! Särskilt deras "stänger", tex Fransk kola och Lakrits.

Sen går du väl ut på Grekisk restaurang, kanske testar du en Gyros på Gyrella, det ligger på Götgatan.

Mer tips?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-03-14, 15:03
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Önskas Stockholmstips

* Kajsa Varg...jätte mysig butik, allt är eko. odlat. Ligger på renstiernasgatan, en bit upp i backen om du kommer från Tjärhovsplan och choklandfab. (iof inte bara greklandsprodukter men några finns.. )

* Gillar du te?? Sveriges el. iaf Stockholm bästa te finner du på "hornsgats puckeln" närmare bestämmt "Stockholm The Center" ur häftig butik som man inte får missa...

Kommer inte på något mer just nu men jag återkommer..

Var på trevliga söder ska du bo då??

Nu blev det ju inte några tips om "Greklandssaker" men väl så bra andra tips...
Janne har säkert fler tips som har med grekland att göra och desutom så bor han ju på SÖDER så där får du nog riktigt bra tips....

Ha nu en jätte trevlig vistelse i vår underbara huvudstad!!

Siri

Senast redigerad av inkfish den 2007-03-15 klockan 22:49. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-03-14, 15:05
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Önskas Stockholmstips

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Sen tycker jag att om du är intresserad av Olivoljor etc goda ting OCH bor på Söder, så kunde du göra ett besök i en härlig affär med tvålar, balsamvinäger av alla prisklasser och oljor från Italien, Spanien och självklart Grekland! Man får smakprover... affären heter "Olja och Oliv".
Gita, var ligger denna butik??
Verkar va nåt för mig...

Siri
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-03-14, 15:08
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Önskas Stockholmstips

Tack så mycket för fina tips. Cosmonova hade jag inte tänkt på. Ska leta mig fram till affärerna ni tipsat om. Faros lär även få besök av mig och en gyros kan säkert slinka ner på gyrosstället.

Känner till Söder ganska bra sen tidigare besök men många affärer har jag naturligtvis inte hunnit med.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2007-03-14 klockan 15:13.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-03-14, 15:33
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Önskas Stockholmstips

Olja och Oliv ligger på Bondegatan 59. De har också oljeprovningar på kvällstid. Vill man inte gå på provning, så kan man få en minigenomgång av oljorna (och balsamvinäger!), man får smaka och jämföra, och så får man höra varifrån oljan kommer. De har bara oljor från gårdar som de själva har besökt och kan kontrollera kvaliten på. Och be att få smaka på olika sorters balsamvinäger... mmm...

De har hudvårdsprodukter, också från Grekland. Och delikatesser som vitlöksgele, Champagnesylt, rosmarin Crostini (favorit!), keramik, textil... Och det är inte dyrt, som man skulle kunna tro.

Sök på "Olja och Oliv" på Google.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-03-14, 15:47
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Önskas Stockholmstips

TACK Gita...
Siri
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-03-14, 15:55
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Önskas Stockholmstips

Jag tackar också Gita för Oliv&Olja,ska besökas och till Eva,Faros får Du inte missa.Välkommen till Stockholm.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-03-14, 18:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Önskas Stockholmstips

Finns Sonjas Grek kvar?? Låg på Söder! Där var trevligt...OCH GOTT

Lissi - född och uppvuxen på Södermalm
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-03-14, 19:50
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Önskas Stockholmstips

Jodå, Sonjas Grek finns kvar...

En annan bra restaurang som ligger presic mittemot (Sonjas Grek) är Dionysos som ligger på Bondegatan 56...nära "olja och oliv"...två flugor i en smäll, eller hur???
"Greken på Hörnet" som det står om här på Kalimera under "tavernor, Sverige, Stockholm"
(där finns även karta) är en annan mycket bra restaurang!!

Både när vi varit på Faros och Sonjas Grek så har den antingen varit dålig mat el. otrevlig personal. MEN, har vänner som också varit där som varit JÄTTE NÖJDA, så det som vi var med om var säkert bara en tillfällighet..

Lycka till!!

Senast redigerad av inkfish den 2007-03-15 klockan 22:49. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-03-14, 21:39
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Önskas Stockholmstips

..och jag kanske blandar ihop Sonjas grek med Greken på hörnet..för restaurangen ligger på hörnet...Det är nog den jag menar..
Det är ju så väldigt svårt med minnet i den här åldern

Lissi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-03-14, 21:46
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Önskas Stockholmstips

Vi ska till Stockholm till helgen. På lördagkväll styr vi våra hungriga magar till Esperia, där det tidigare i alla fall varit gott och trevligt. En grekisk restaurang med god mat och levande musik.Ligger på St. Paulsgatan 17, ett stenkast från Mariatorget. F.ö. ska vi ha det mysigt, bo i Gamla stan, shoppa, en tur till etnografiska museet på Djurgården, Kvarteret Skatan ska vi kolla på. Blir en helg i inför den stora längtan till sommaren och årets grekresa.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-03-15, 08:11
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Önskas Stockholmstips

Men Lissi, Sonjas Grek ligger också "på hörnet"
Blev det lättare att minnas??

Siri

Senast redigerad av inkfish den 2007-03-15 klockan 22:50. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-03-15, 08:23
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Önskas Stockholmstips

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Blev det lättare att minnas??

Siri
Mitt liv är sådant nu..... Jag har varit där med Janne och Camilla och 2 Kalimeror till för många år sen undrar DE minns Så har jag varit på samma en gång senare...HUR eller hur låt oss inte spåra ur, men där vi nu än var så var maten god! Södermalm har MÅNGA goda Grektavernor vad jag förstått. Det är bara att prova på.

Lissi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-03-15, 08:37
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Önskas Stockholmstips

Håller med, många finns det

Siri

Senast redigerad av inkfish den 2007-03-15 klockan 22:50. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-03-15, 10:34
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Önskas Stockholmstips

Det finns många trevliga små ställen på Söder som inte är grekiska. Ibland är det för mycket olja i den grekiska maten. Jag brukar ofta gå till ett ställe som har jättegoda förrätter och lite italienskt stuk. Minns ej namnet men hittar dit.
Ska lägga namnet på minnet efter nästa besök.

Har prövat Kouzina på Östermalm vid ett par tillfällen efter tips från Anoula och det är också ett bra ställe. God mat och supertrevlig personal.

Annat jag gillar är laxpuddingen på den lilla fiskeserveringen i Hötorgshallen.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-03-15, 11:13
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Önskas Stockholmstips

Eva, om du vill äta italienskt FÅR DU INTE MISSA Fantozzi...Rutgerfuksg. 6(stavning??) Jag ser restaurangen från alla våra fönster ut mot Ringvägen... Om du står vid korsningen Östgötag. - Ringvägen så ligger det om du går mot motsatta sidan av Åhlens och Ringen...det blev lite krångligt... Kort sagt mot öster... håll på höger sida, du går förbi en djuraffär, cafe VERO, och en restaurang som heter MERHABA (usel mat.. ) När du gått förbi merhaba så svänger du höger där ligger det, på andra sidan gatan..., restaurangen har blå markiser...
Detta är den bästa restaurangen i hela Sthlm med "normal" prisklass...


Helt underbar mat, prova deras "pasta frutti de mari" om du tycker om skaldjur!! De har stängt på mån. Jag kan skicka en bild till din e-post om du vill...

lycka till!!

Siri

Senast redigerad av Siri A den 2007-03-15 klockan 11:15.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-03-15, 21:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Önskas Stockholmstips

Tack så mycket för tipset. Skicka gärna en bild till mig. Skickar min gmail till din inbox.


Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-03-16, 19:01
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro län
Inlägg: 444
Standard Sv: Önskas Stockholmstips

Medelhavsmuseet kan vara ett tips (men det ligger ju i centrala Stockholm och inte på söder) kan vara mysigt att gå runt och titta lite där. Du kan ju gå in och läsa mer på deras hemsida. Ha en trevlig resa. Mvh Ann
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-03-16, 19:05
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Önskas Stockholmstips

ÄLSKAR det museét...
Där kan man ju kolla på mumier också... samt romnerska och grekiska föremål så klart.

Siri

Senast redigerad av inkfish den 2007-03-16 klockan 22:00. Anledning: långt citat
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT