Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-12-01, 13:19
araval araval är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 13
Standard Grekisk medborgare som flyttar till Sverige

Hej, jag har nu bott ungefär 2 år med min grekiska flickvän i Aten, men vi har bestämt oss för att vi ska flytta till Sverige då hon gärna vill studera IT och hon är över 25 så hon kan inte studera här i Grekland.

Problemet är dock att hon har varit arbetslös i ett år, så hon kan endast få europeiskt hälsoförsäkringskort fram till februari. Så vitt jag vet behöver man en heltäckande sjukförsäkring vid både anställning och för att få personnummer. Tror ni att 2 månaders sjukförsäkring är tillräcklig för att kunna registrera uppehåll? Eller behöver de ett helt års försäkring? Och vilka andra försäkringsalternativ finns det i Grekland.
Har någon av er erfarenheter av någon från ett europeiskt land som flyttat till Sverige?
Tack på förhand
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-12-02, 09:33
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Grekisk medborgare som flyttar till Sverige

Jag tycker att du ska ta kontakt med CSN eller Försäkringskassan i Sverige.

Jag flyttade från Aten till Sverige med min dotter i somras som nu studerar på gymnasiet i Stockholm. Vi hade ingen IKA när vi kom hit, skriv in dig på skatteverket så att du blir folkbokförd så fort som möjligt och ta med din flickvän, för du har ju svenskt personnummer och hör även vad som gäller för din flickvän när ni är där.

Blanketter för olika ändamål finns oftast att ladda ner från olika myndigheter.

Jag har adresser och telefonnummer om du behöver till olika myndigheter.

Du kan även ta kontakt med Svenska Ambassaden i Aten de kan säkert hjälpa dig med olika frågor.

Monica
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-12-02, 10:24
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Grekisk medborgare som flyttar till Sverige

Hej!

Du kan även med fördel ta kontakt med Arbetsförmedlingens Euresadvisers via http://ec.europa.eu/eures/home.jsp?lang=sv

Lycka till!

/Magnus
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-03-14, 17:44
araval araval är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 13
Standard Sv: Grekisk medborgare som flyttar till Sverige

Idag fick min flickvän besked om att hon har fått uppehållstillstånd i två år. Vi blev såklart jätteglada, men var fundersamma över att de inte frågat om sjukförsäkring eller försörjning. Att fixa personnummer på skatteverket var mest en formalitet trodde jag. Men ack så fel jag hade. Nu behövde de tydligen intyg på sjukförsäkring. Blir väl till att åka till grekland och fixa en svindyr privat sjukförsäkring antar jag...jippi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-03-14, 18:45
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Grekisk medborgare som flyttar till Sverige

Som arbetsgivare har jag ganska nyligen varit i kontakt med både Migrationsverket och Skatteverket i ett ärende som gäller en av våra anställda, en EU-medborgare som vill bosätta sig i Sverige.

Till Migrationsverket fick vi skicka in bevis på anställning och lön och från Skatteverkets sida så kräver man antingen anställning, fullskalig sjukförsäkring eller att man kan bevisa att man har ekonomiska resurser att klara sig 1 år. Hur reglerna gäller för studerande har jag ingen kännedom om.

Lycka till!

//Zanét
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-03-21, 11:17
araval araval är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 13
Standard Sv: Grekisk medborgare som flyttar till Sverige

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét Visa inlägg
Som arbetsgivare har jag ganska nyligen varit i kontakt med både Migrationsverket och Skatteverket i ett ärende som gäller en av våra anställda, en EU-medborgare som vill bosätta sig i Sverige.

Till Migrationsverket fick vi skicka in bevis på anställning och lön och från Skatteverkets sida så kräver man antingen anställning, fullskalig sjukförsäkring eller att man kan bevisa att man har ekonomiska resurser att klara sig 1 år. Hur reglerna gäller för studerande har jag ingen kännedom om.

Lycka till!

//Zanét
Så vitt jag förstod det så behövde de både bevis för ekonomiska resurser, samt sjukförsäkring. Lite konstigt dock att de beviljar uppehållstillstånd i två år utan att kontrollera sådant först. Någon som har en aning om vilka typer av sjukförsäkringar som är giltiga(tänker på olika typer av privata) samt exakt hur systemet med statlig sjukförsäkring fungerar i grekland?
Tack
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-03-21, 20:14
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Grekisk medborgare som flyttar till Sverige

Citat:
Ursprungligen postat av araval Visa inlägg
Så vitt jag förstod det så behövde de både bevis för ekonomiska resurser, samt sjukförsäkring. Lite konstigt dock att de beviljar uppehållstillstånd i två år utan att kontrollera sådant först.
Tyvärr är det så att Skatteverket och Migrationsverket inte samkör sina register och inte är skyldiga att kontrollera annat än sitt eget arbetsområde. Har påtalat dessa brister för båda myndigheterna och fick medhåll och att man skulle föra detta vidare uppåt men i nuläget samkör man inte alls.

//Zanét
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT