Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Kos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-02-12, 22:58
reslusts avatar
reslust reslust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 135
Standard Vilken hamn?

Från vilken hamn går båten/båtarna från Kos till Patmos?
Nån som kan tipsa.
Går det busasar från flygplatsen?
Är taxi dyrt?

Tacksam för hjälp...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-02-12, 23:29
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 744
Standard Sv: Vilken hamn?

Hej reslust!
Du/ni får ta er till Kos stad. Tidigare (juni) har det varit dagliga avgångar med Dolpine och vissa dagar med katamaran. Sommarens tidtabeller är sannolikt bara på planeringsstadiet, dvs. inte tillgängliga. Vi har lyckats med konststycket att "komma med" Dolpine på eftermiddagskanten i riktning Patmos.
Taxi-kostnad; räkna med lägst 30 euro. Någon annan kanske har en mer exakt uppgift. Om ni är två - ragga några att samåka med!
Hälsningar
Anders
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-02-14, 19:20
aris4s avatar
aris4 aris4 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 200
Standard Sv: Vilken hamn?

Hej!

Jag tror faktist att ni kan åka med Blue Star Ferries oxå. Det är oxå från Kos stad.
www.bluestarferries.com

Hoppas att jag inte har fel.
Lycka till
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-02-14, 19:31
aris4s avatar
aris4 aris4 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 200
Standard Sv: Vilken hamn?

Hej igen!

Har kollat lite själv. Det beror ju på när ni ska åka.
Men det tar bara ca 2 1/2tim emellan och ska ni ha en billig biljett utan kabin så kostar det mellan 15-17€ per person.
Du kan boka direkt på internet och sen hämta biljetterna på Kos i hamnen. Jag tror att du kan välja var du vill hämta dem. Så gjorde jag när jag flög till Rhodos o sen tog den färjan över till Kos.
Hoppas du fått lite hjälp nu.

Sanna
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-02-14, 23:50
reslusts avatar
reslust reslust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 135
Standard Sv: Vilken hamn?

toppen. det ska jag genast kolla upp.
men går det inte båtar från den andra hamnen, närmare flygplatsen, också? Eller det kanske bara är till Kalymnos? Monica P hade en lång lista på båttider dit förra året i forumet, det såg ju väldigt lovande ut för hemfärden som blir via Kalymnos.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-02-15, 08:15
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Vilken hamn?

Båtarna från Mastihari går bara till Kalymnos, det är modell "lite mindre" båtar som går där. Det går bra att bo i Mastihari men förra året då vi åkte så bodde vi i Kefalos som också var en trevlig liten by. Dagtid går det buss emellan men då vi kom till flygplatsen mitt i natten så fick vi betala €23 för taxin. Vi hade preliminärbokat ett rum men hon hade inte orkat vänta på oss då vi var några timmar försenade. Som tur var fick vi tag på ett annat rum i stället, hade känts lite tungt att ta första natten med en 1,5-åring på stranden.
Tydligen är det lite ovanligt att man har AC på rummen i Kefalos men eftersom de är byggda för att vara utan AC är det inget större problem.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-02-15, 12:28
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 744
Standard Sv: Vilken hamn?

Hej igen!
Joviss går det att lösa genom att ta sig från flygplatsen till Mastihari, därefter med båt till Kalymnos och där byta till "annan" (Dolpine) till Patmos under samma dag. MEN detta under förutsättning att planet landar relativt tidigt på dagen, att färjan från Mastihari angör Kalymnos åtminstone 30, men säkrast 45 minuter (du måste fixa biljetter), innan Dolpines avgångstid från Kalymnos.
Jag ser ingen ekonomisk "vinst" med detta arrangemang, jämfört med att ta en taxi till Kos stad, stiga ombord och njuta av resan utan stressande "mellanlandningar".

Är man på hemresa från Kalymnos och skall flyga från Kos så är färja till Mastihari det absolut bästa bästa alternativet. I Mastihari finns direktbuss (Olympics) direkt till flygplatsen. Väljer man taxi bör man vara ute i god tid. Alla öns taxibilar blir upptagna när ett flertal plan landar eller lyfter inom en kortare tidsrymnd.

Vid ett tillfälle lyckades vi sent en natt få tag i en taxi 45 minuter innan planet skulle lyfta. Incheckningen var givetvis stängd vid ankomsten till flygplatsen, men vi lyckades trixa förbi både bagage och oss själva till planet. Det var smått ofattbart att från flygplansfönstret spana in bl.a. den restaurang som vi lämnade för så kort tid sedan. Därefter har marginalerna breddats......

/Anders
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-02-15, 15:29
reslusts avatar
reslust reslust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 135
Standard Sv: Vilken hamn?

Tack för upplysningar!
Det där med taxibilarna ska jag komma ihåg.
Har bara inte lyckats hitta någon annan båt än den som går 21.15 på kvällen från Kos stad. Känns väldigt sent när vi landar redan före sex på morgonen....
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-02-15, 22:59
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 744
Standard Sv: Vilken hamn?

Reslust!
Om det är så att du/ni kommer att göra er resa någon gång efter den 15 maj, då kan du just nu endast luta dig tillbaka och konstatera att det just nu inte finns några säkra uppgifter att hämta om båttider fr.o.m. nämnda datum och framöver. Du dessutom njuta av att ha ett förträffligt utgångsläge med en landningstidpunkt i arla morgonstund. För på ort och ställe upptäcker man snart, att det finns fler förbindelser än de som "ploppar" upp när vi hemmavid gör sökningar via nätet.

Om jag suttit på din "stol" - ja, då hade sitsen varit hård - en "guldsits"! Så bra är utgångsläget!!

Trevlig helg

/Anders
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-02-15, 23:04
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Vilken hamn?

Citat:
Ursprungligen postat av reslust Visa inlägg
Tack för upplysningar!
Det där med taxibilarna ska jag komma ihåg.
Har bara inte lyckats hitta någon annan båt än den som går 21.15 på kvällen från Kos stad. Känns väldigt sent när vi landar redan före sex på morgonen....
Om jag hade kommit vid den tiden så hade jag valt att eventuellt ta ett dopp i Mastihari (fin sandstrand om jag inte minns fel), sedan hade jag käkat en god lunch för att sedan åka med båt till Pothia där jag skulle ha njutit lite av allt det trevliga med att vara i Grekland, sedan hade jag hoppat på samma båt som går från Kos 21.15 för jag antar att de flesta båtar även tar en sväng in till Pothia. Naturligtvis skulle jag först kolla så att allt verkar fungera rent praktiskt också men det borde det göra.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-02-15, 23:59
reslusts avatar
reslust reslust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 135
Standard Sv: Vilken hamn?

OK, jag lutar mig tillbaka och inväntar maj. Det tycks ju som att det ska ordna sig. Vore liksom skönt att bara få lämna Kos och dimpa ner på till synes mysiga Patmos Garden och börja utforskningen av ön. Till saken hör ju att vi åker strax före midnatt så kanske både jag och sönerna (11+14) kommer att vara lite möra... I sånt läge känns det skönt att bara få komma fram - innan man börjar njuta av Grekland som Janerik så trivsamt föreslår. Det hade jag nog gärna gjort på egen hand eller i sällskap m andra vuxnaTack alla för goda tips
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT