Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Saroniska öarna > Poros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-01-12, 16:22
Eva W Eva W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 3
Standard Poros & Aten juli 2009

Vår familj (2 vuxna och en 15- och en 13-åring) ska åka på vår första utlandsresa i sommar och då har vi valt Grekland, närmare bestämt Poros, som vårt mål. Vi kommer att flyga till Aten 18 juli och sen ta oss ut till Poros med båt (båttips - någon??) så snart som möjligt. Vi har bokat boende ute på Poros för 12 nätter och har även tänkt hinna besöka några närliggande öar (vilka bör vi satsa på?? ) på små dagsturer.

Sen var det då detta med Aten innan vi åker hem den 1 augusti. Vår plan är att lämna Poros under torsdagen 30 juli och sen tillbringa 2 nätter i Aten för att hinna se och uppleva något lite av det man "måste" se och uppleva när man är där (Någon van Aten-resenär som kan berätta vad vi inte får missa?? ). Vi vill boka in oss på något lämpligt boende som gärna får vara både bra och prisvärt (läs: billigt.....), samt förstås även ligga bra placerat i förhållande till de viktigaste sevärdheterna.

Detta är min absoluta debut på sånt här diskussionsforum och jag har verkligen finkammat inläggen för att hitta information om Poros och Aten. Hade önskat att det fanns mer - eller kan det helt enkelt vara så att jag letar för dåligt...??

Ser fram mot många intressanta tips från er som redan är Greklandsfrälsta!
Jag känner det nästan som att jag redan har varit där genom alla underbara bilder och berättelser!!

Eva
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-01-13, 09:30
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 392
Standard Sv: Poros & Aten juli 2009

Hej
Vi 2 vuxna ska ta samma flyg och ta oss till Poros. Buss eller taxi till Pireus.
Hydra är en underbar ö. Ett besök på fast landet korintkanalen, citronlundarna, varma källorna i Methana. Det finns några svenska sidor om Poros på google.
Hyr bil i Galatas 25 e/dag förra året.

Lolis
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-01-13, 10:33
Kaa Kaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hyltebruk
Inlägg: 111
Standard Sv: Poros & Aten juli 2009

Med reservation mot att det är lite vatten i juli månad så var vi i somras vid Devils bridge. Ligger på fastlandet vid Trizina. (nära Poros) En flod som har lite dammar o vattenfall, jättefint men svinkallt vatten att bada i. Vet inte hur man sätter in bilder hade kunnat visa annars.
Om ni ska längre bort så finns där ett fint vattenfall i Neda river. (det kan man söka på nätet o hitta om)
Och givetvis måste man ju till Nafplio....
/Cecilia

Senast redigerad av Kaa den 2009-01-13 klockan 10:34. Anledning: Glömde en viktig sak
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-01-16, 11:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Poros & Aten juli 2009

Hej och välkommen till Kalimera!

Grattis till bra val av ö. Ni kommer med all säkerhet få en härlig semester.

Det går många båtar till Poros dagligen. Du kan kolla båttiderna på den här sidan. Bli inte förskräckt om du inte hittar så många båtar, tidtabellerna är inte uppdaterade ännu. Framåt maj bör de vara fullt uppdaterade.

Jag tycker precis som Lolis att ni ska besöka Hydra, där finner ni en av övärldens vackraste städer, inte bara det: ön är bil- och mopedfri så där är otroligt tyst. Agistri är också trevligt att se över en dag, ön är så liten att ni hinner med hela ön.

När det gäller Aten så finns där hur mycket som helst att se. Marianne här på forumet har skrivit om man vad hinner – och bör se – om man har kort tid i Aten. Informationen har några år på nacken, men mycket stämmer fortfarande. Du kan läsa texten här...

Ett alternativ är att stanna på Poros hela semester och åka in till Aten över dagen.



När ni är på Poros får ni inte missa denna fantastiska taverna som ligger en bit upp i stan. Maten är suverän och utsikten över byn och över havet är formidabel.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-01-16, 13:18
Athinas avatar
Athina Athina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Landskrona
Inlägg: 163
Standard Sv: Poros & Aten juli 2009

Kan bara hålla med. Hydra är underbart! Bor många grekiska konstnärer där. Har bott några år i Athen och släpade alltid med mina besökare till Lykabettos, ett berg med linbana(tunnel) och fantastisk utsikt över hela stan och ett litet kapell högst upp. Lite magiskt tycker jag!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-01-16, 16:01
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 392
Standard Sv: Poros & Aten juli 2009

Bjuder på en vy från underbara Hydra. Det finns 3 st små lastbilar på ön.

Senast redigerad av lolis den 2009-01-16 klockan 16:04.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT