Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-10-19, 13:35
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Blindtest av mat och dryck

Vid inlägg i en annan tråd kom jag att nämna blindtest. Det inspirerade mig till att starta denna tråd.

Blindtest av diverse mat och dryck tycker jag är en väldigt kul grej. Kan ofta vara ett trevligt inslag när man ibland träffar goda vänner. Det blir ofta en kul grej som leder till många livliga diskussioner. Ofta uppstår en del aha-upplevelser och nya tankar.

Vi har genom åren upplevt många olika blindtester med våra vänner. Vi har testat kaffe, bordsmargarin, öl, whisky mm mm. Ibland har en test tillkommit genom att någon yttrat sig ganska kategoriskt. T ex "Att breda något annat på mackan än XXXX bordsmargarin är för mig uteslutet". Eller "Ska jag dricka öl så ska det vara XXXXX, annars kan det vara!"

Sådana uttalanden har lockat till att med en blindtest undersöka hållbarheten i påståendet. Ofta har det resulterat i stor ödmjukhet och insikt om förutfattade meningar.

Hur är det med er? Är det flera som gjort trevliga blindtester?

Masse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-10-19, 14:20
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Blindtest av mat och dryck

Nä, inte direkt. Vid dylika tillställningar så brukar vi göra upp reglerna i förväg. Jag brukar säga att det är jätteviktigt att alla är helt införstådda med att jag har rätt...

Så det brukar sällan bli nåt.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-10-19, 16:33
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Blindtest av mat och dryck

Jag har planerat att testa mina vanners sakkunskap om dricksvtten! Har pa Kalymnos har vi ganska salt kranvatten, inget man garna dricker, men det finns alternativ: A: kopa storpack med vatten fran diverse beromda kallor. B: hamta i de 21 "water kiosks" som finns utspridda over on. C: hamtvatten fran kommunens kranar, finns nagra stallen. D: kopa av vattenforsaljare som kor till ens port med sma tankbilar . E: cisternregnvatten, knappast att rekommendera men det var vad man hade forr i varlden. Mina vanner har totalt olika ideer om vilker som ar godast, sa ett test skulle vara kul att genomfora.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-10-19, 18:21
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Blindtest av mat och dryck

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Nä, inte direkt. Vid dylika tillställningar så brukar vi göra upp reglerna i förväg. Jag brukar säga att det är jätteviktigt att alla är helt införstådda med att jag har rätt...

Så det brukar sällan bli nåt.

/Netwolf
Såklart, då återstår ju inga tvivel om vad som är godast, och därmed ingen anledning till blindtest.

Masse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-10-20, 11:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Blindtest av mat och dryck

Vi har aldrig gjort några blindtester, men det låter hur roligt som helst. Så det måste vi prova någon gång, när man kan träffa folk igen.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-10-20, 12:15
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Blindtest av mat och dryck

Jag och min fru har sedan 50 år tillbaka ett par som är våra bästa vänner. Vi har genom åren umgåtts med våra familjer. Vännerna har tre söner och vi två döttrar och en son. Våra barn är jämngamla med kompisarnas och de är dessutom ganska tätt i ålder.

När våra respektive äldsta barn var i övre tonåren och deras syskon strax under hände det ibland att de smakade på lite öl. Från de båda äldsta fick vi några gånger höra att "det ska ju vara starköl, annars är det ju inget att ha", när de skulle försöka vara lite kaxiga och imponera. Det fick min kompis och mig att bestämma att nästa gång vi ses med familjerna så är det lite öl till maten och då gör vi före måltiden en liten blindtest i "fostrande syfte".

Sagt och gjort. Vi förberedde 6 st identiska glas med öl i. Två av glasen innehöll lättöl, två av glasen innehöll mellanöl och två glas innehöll starköl. Samtliga var lika tempererade.

Nu fick de två äldsta kaxiga ungdomarna och deras yngre syskon i uppgift att var för sig fastställa vilka glas som innehöll lättöl, mellanöl respektive starköl, samt att ange vilket av glasen som innehöll den godaste ölen. Resultatet skulle var och en notera på en lapp.

Vid den efterföljande genomgången av svaren kunde våra ungdomar konstatera att det blivit mycket klent med rätt svar. Bäst hade kompisens yngste son (som ju hade mycket begränsad erfarenhet av öl) lyckats. Han hade två rätt. De övriga fem hade sämre resultat. Bl a hade kompisens äldste son (en av de kaxiga) noll (0!) rätt! Och det glas som han ansåg innehöll det godaste ölet, ja det var ett glas med Kavaljer Lättöl.

Både han och de övriga var i fortsättningen betydligt försiktigare med sina uttalanden angående öl, och när han senare tog studenten fanns vi såklart på plats på skolgården och förärande honom en butelj med hans favoritöl, Kavaljer Lättöl, till att fira med.

Det var ett av många kul blindtestminnen.

Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-10-20, 12:18
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Blindtest av mat och dryck

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Jag har planerat att testa mina vanners sakkunskap om dricksvtten! Har pa Kalymnos har vi ganska salt kranvatten, inget man garna dricker, men det finns alternativ: A: kopa storpack med vatten fran diverse beromda kallor. B: hamta i de 21 "water kiosks" som finns utspridda over on. C: hamtvatten fran kommunens kranar, finns nagra stallen. D: kopa av vattenforsaljare som kor till ens port med sma tankbilar . E: cisternregnvatten, knappast att rekommendera men det var vad man hade forr i varlden. Mina vanner har totalt olika ideer om vilker som ar godast, sa ett test skulle vara kul att genomfora.
Monica! Det låter ju som ett dröm-case för en blindtest! Hoppas att du genomför det och berättar här för oss om hur det gick!

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-10-20, 12:20
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Blindtest av mat och dryck

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vi har aldrig gjort några blindtester, men det låter hur roligt som helst. Så det måste vi prova någon gång, när man kan träffa folk igen.
Hoppas att det blir så och att du i så fall låter oss veta.

Masse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-10-21, 12:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Blindtest av mat och dryck

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Det var ett av många kul blindtestminnen.
Tack för den storyn.

Kom nu på att vi har gjort en blindtest en gång och det var ett glas med konjak och ett glas med whisky (ej rökig) och jag tror att vi alla gissade fel.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2020-10-21, 13:57
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Blindtest av mat och dryck

Apropå lekar. Har ni testat finsk kurragömma? Det går till så att tre personer sätter sig med varsitt helrör Koskenkorva.

När sen alla druckit ur, så går en och gömmer sig i en garderob.

Sen är det upp till de andra två att gissa vem som sitter i garderoben...

/Netwolf
Svara med citat
  #11  
Gammal 2020-10-21, 16:10
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Blindtest av mat och dryck

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Apropå lekar. Har ni testat finsk kurragömma? Det går till så att tre personer sätter sig med varsitt helrör Koskenkorva.

När sen alla druckit ur, så går en och gömmer sig i en garderob.

Sen är det upp till de andra två att gissa vem som sitter i garderoben...

/Netwolf


Ha ha ha! Tack för den Wolfen!!!! Du är bara helt otrolig!

Masse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2020-10-21, 16:48
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Blindtest av mat och dryck

Vad gäller alkohol kan jag berätta om en annan typ av blindtest som vi gör tillsammans med våra ovan nämnda bästa vänner.

För många år sedan kom vi överens om att det skulle vara kul att lära lite mera om viner. Ambitionen är inte att bli experter eller konnässörer på något sätt. Men lite kul att vara lite mera hyfsat kunnig när man nån gång sitter med en vinlista i handeln och ska välja ett vin till maten, eller för den delen när man vill bjuda på ett till maten passande vin hemma.

Vi valde ut de sex blå druvor som vi ansåg vanligast i röda viner. Sen kom vi överens om att några gånger per år växelvis träffas hemma hos varann. Då skulle vi genomföra en en vinprovning, som för tre av oss är "blind", och som alltid är baserad på 1 - 4 av dessa sex druvor. Den fjärde personen har i uppdrag att inhandla och kamoflera 4 st buteljer rött vin. Vinerna ska vara s k "singel-viner", dvs producerade av enbart en enda druvsort. Flertalet viner på Systembolaget är gjorda av en blandning av flera druvsorter.

Inför de första gångerna vi träffades fick var och en också i uppdrag att efter bästa förmåga söka info och läsa på om de sex druvsorterna. Materialet togs med och användes som hjälp vid provningarna, och används fortfarande efter många års provande.

Provningen går till så att den som för tillfället är "arrangör" dukar upp till var och en av oss 4 st glas märkta 1-4 och serverar ur de med motsvarande nummer märkta och kamoflerade buteljerna. Det är endast våra sex utvalda druvor som ska förekomma och samma druva kan finnas i flera glas.

Alla ägnar sedan en god stund till att bedöma utseende, doft, smak och strävhet på vinerna och att sedan med hjälp av det infomaterial vi skaffat försöka fastställa vilken druva som är representerad i respektive glas. När alla funderat färdigt så går vi igenom och jämför våra noteringar och svar och kollar av med den som arrangerar vilka som eventuellt har lyckats identifiera rätt druva.

Efter provningen äter vi en enkel måltid som den arrangerande deltagaren har valt och förberett och som hen bedömer kan passa bra till de provade vinerna, vilka då får utgöra måltidsdryck.

Vi fyra vänner har nu gjort det här i ganska många år. Det har framför allt varit ett trevligt sätt att träffas och umgås. Ingen har ännu, trots många provningar, lyckats pricka in rätt druva i alla fyra glasen. Men tre rätt har det blivit då och då, och det känns ju kul. Vi tycker också att vi vet lite mera om vad vi kan förvänta oss om vi väljer ett vin av en viss druvsort till måltiden.

Masse
Svara med citat
  #13  
Gammal 2020-10-21, 23:25
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 739
Standard Sv: Blindtest av mat och dryck

Det där gillar jag verkligen, Masse! Vi brukade ha gorme'kvällar där vi turades om med trerätters, namngav och betygsatte helheten. Mycket trevligt och synd att det ebbade ut.

Det här med blindtest får mig att vilja berätta om en oförglömlig kväll med ölprovning.
Jobbade då på ett företag som hade..utan att nämna namn.. ett visst ölbryggeri som distributör. Detta framgångsrika företag inbjöd oss på en öltestning i en vinkällare i vår stad. Alla åkte dit.Detta var på 80- talet. Då tog man alla chanser😆

En av ägarbröderna 🍺..hmm..försökte hålla ett föredrag om hur "öl blir till".
Det pratades om jäst o vete etc. Vi kvinnor börjar fnissa och ju mer vi smakar desto värre blev det! Han fick nästan inte en syl vädret..stackarn!
Där sitter vi ungdomar med 6-7 stora gratisöl framför oss. Hur tänkte han?
Kommer ihåg att han bjöd oss hela gänget på krogen efteråt så han kanske fick nåt utbyte av den kvällen åxå😅
/Kajja
Svara med citat
  #14  
Gammal 2020-10-23, 16:17
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Blindtest av mat och dryck

Är det möjligen någon av er som nån gång har upplevt en rejäl blindtest på Ouzo?

Det skulle varat kul att vara med om. Det finns ju en sån otrolig mängd olika märken, d v s i Grekland! Tänk er en Kalimeraträff på Lesbos med blindtest av ouzo!!! Här i Sverige är ju tillgången mera begränsad.

Skulle vara riktigt kul att prova nåt sånt nästa gång vi kommer ner till Grekland. Men när det kan bli står ju skrivet i stjärnorna. Tills dess får man möjligen försöka med en miniblindtest här hemma.

Men de enda sorterna som man då kan testa är ju de som finns på Systembolaget, d v s "12" och "Plomari", och de båda ska man väl rimligen kunna klara att identifiera i en test.

Vill man ha en variant till i testen så kan man ju komplettera med den turkiska "Yeni Raki". Den är faktiskt inte dum alls! (Kanske som att svära i kyrkan att skriva så här i forumet!) Den smakar som ouzo med ganska bra sting. Köpte den en gång när inte grekisk ouzo fanns tillgänglig.

Masse
Svara med citat
  #15  
Gammal 2020-10-23, 17:45
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Blindtest av mat och dryck

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Är det möjligen någon av er som nån gång har upplevt en rejäl blindtest på Ouzo?
Nej, men de första åren som jag var med Riitta i Aten på jullovet köpte jag på mig alla olika slags små ouzoflaskor jag hittade. Du vet, de där som innehåller runt fem centiliter. När jag kom hem smakade jag av dem en efter en (inte samma dag!) och gjorde ett protokoll över de olika sorterna, hur de smakade och vad jag tyckte om dem. Så nu har jag bra koll över vilka jag gillar och vilka jag undviker.

Karin
som gärna provar nya sorter som kommer i min väg ...

För övrigt är mina tre favoriter Brettos, Plomariou och Makedonikos.

Senast redigerad av karinafp den 2020-10-23 klockan 17:51.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2020-10-23, 22:25
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Blindtest av mat och dryck

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
För övrigt är mina tre favoriter Brettos, Plomariou och Makedonikos.
Kan tänka mig att det var kul att botanisera i sortimentet.
Jag noterar dina tre favoriter för kommande avsmakning när möjlighet ges.

Masse
Svara med citat
  #17  
Gammal 2020-10-23, 23:29
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Blindtest av mat och dryck

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Apropå lekar. Har ni testat finsk kurragömma? Det går till så att tre personer sätter sig med varsitt helrör Koskenkorva.

När sen alla druckit ur, så går en och gömmer sig i en garderob.

Sen är det upp till de andra två att gissa vem som sitter i garderoben...

/Netwolf
Nä men den leken heter ju - SKRUBBLEKEN- och den lekte kompisarna i Gammtjärn på 80 .- tidigt 90 tal....
Kommer inte ihåg vad gubben med "Sibboratorn" osv hette nu, denna för mig sena timme en fredagskväll. Hjälp någon mer måste ju minnas denna kul radio gubbe!!

//Faestis
Svara med citat
  #18  
Gammal 2020-10-24, 10:35
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 325
Standard Sv: Blindtest av mat och dryck

Amos Persson=Henning Lundström

Pia
Svara med citat
  #19  
Gammal 2020-10-24, 11:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Blindtest av mat och dryck

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Är det möjligen någon av er som nån gång har upplevt en rejäl blindtest på Ouzo?
Nej, det har jag inte gjort, men borde göras. Ouzo smakar olika, men kanske inte vid en blindtest.



Min favorit är den näst längst till vänster i bild. All ouzo på bilden är från Lesbos.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2020-10-25, 12:18
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Blindtest av mat och dryck

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Min favorit är den näst längst till vänster i bild. All ouzo på bilden är från Lesbos.
Ser inte riktigt, men är det den blå Barbayannis? Själv föredrar jag den gröna. Diskuterade detta med en man som ägde en specialbutik för alkohol i Pigadia, och han sa att det var typiskt tjejer att föredra den gröna framför den blå ...

Karin
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT