Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Småkykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-24, 10:47
phoebe phoebe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Torna Hällestad
Inlägg: 15
Standard Finikas på Koufonissi

Hej!

Jag undrar lite över rumsstandarden på Finikas på Koufonissi. Förra året bode vi i rum nr 1, vilket inte var så jättebra. Jag har hört att det finns nya och gamla rum där och att standarden på de nya rummen är bättre. jag gissar att rum nr 1 tillhör ett av de gamla rummen, men skulle vilja veta hur det verkligen förhåller sig. Vi åker tillbaks dit till sommaren och vill boka ett något bättre rum om det finns...

Är det någon som vet något?

/Phoebe
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-04-24, 10:57
*Nicki* *Nicki* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 66
Standard Sv: Finikas på Koufonissi

Hej,
jag har svarat på ett av dina tidigare inlägg här där du ställde samma fråga. Som du ser var inte vi heller nöjda. vet dock inte om vi bodde i den äldre eller nyare delen. Du kan väl jämföra var vi bodde med var du själv bodde (hus alltså) så får vi se om det är på samma ställe eller om det skiljer sig åt. Vi bodde alltså längst ut till vänster om man har ryggen mot havet.
*Nicki*

Hej,
jag är också nyfiken på samma sak som du Phoebe. Även vi tillbringade några härliga dagar på Finikas förra sommaren och kan tänka oss att åka tillbaka igen i sommar.

Vi var dock ganska besvikna på rummet (4 bäddar) men främst på städningen (som gjordes mycket, mycket sparsamt och endast varannan dag). Vet inte vilket rumsnummer vi hade men vi bodde på bottenvåningen längst till vänster (om man står på stranden och tittar upp mot byggnaderna).

Finns det bättre rum och brukar det ingå städning varje dag (vi kanske hade otur??) eller är det vi upplevde vad man måste aceptera för att bo där?
*Nicki*
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-04-24, 21:18
phoebe phoebe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Torna Hällestad
Inlägg: 15
Standard Sv: Finikas på Koufonissi

Längst till vänster, längst ner. Då bodde ni i rum nr 1...
Tack för ännu ett svar! Jag har missat det förra...

Hoppas att någon kan ge oss svar... Jag läste om den diffrentierande standarden i Wilmaguiden. Där står att de äldsta rummen kostar ca 30 euro under lågsäsong, vilket är ungefär vad vi betalade. Så min gissning är alltså att det är ett av nr 1 är ett av de äldre rummen...

Phoebe
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-04-24, 22:12
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Finikas på Koufonissi

Inte bor man på Finikas för den fina standarden.

Smidigheten för barnfamiljer dvs. att man bor nära stranden är nog det argument som väger tyngst skulle jag tro.
// Helén
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-04-24, 22:35
*Nicki* *Nicki* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 66
Standard Sv: Finikas på Koufonissi

Hej Hellen,
jag kan acceptera standarden på rummet även om det inte var mycket att hurra för. Dock har jag svårt för att man måste betala 40 euro för ett rum som inte blir blir städat mer än varannnan dag och då, som sagt var, mycket mycket sparsamt. Vi bodde där 5 dagar och de städade 2 dagar av dessa. Städningen innebar att de 1) sopade golvet och 2) bytte hinken där man kastar toapapper. Slut på städningen! Med tanke på att det inte ens fanns en sopborste så man kunde sopa själv så blev det ett ju självklart ett väldigt sandigt rum redan efter en dag.

Min fråga är om detta är vad man ska acceptera på Finikas? Eller hade vi helt enkelt otur med dem som städade?

*Nicki*
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-04-24, 22:38
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Finikas på Koufonissi

Välj ett annat boende nästa gång om ni inte är nöjda. Dålig städning är ovanligt i Grekland och det är inget som man behöver acceptera. Klagade ni till ägaren? Vad blev reaktionerna i så fall?

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-04-24, 22:42
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Finikas på Koufonissi

Citat:
Ursprungligen postat av *Nicki* Visa inlägg
Min fråga är om detta är vad man ska acceptera på Finikas? Eller hade vi helt enkelt otur med dem som städade?

*Nicki*

Jag vet inte om du uppfattade något motsägelsefullt i mitt svar?
Min känsla är att de lever på sitt namn och läge, jag har bott där en gång, inget jag kommer att göra om.
Definitivt ett av det sjabbigaste boende vi haft i Grekland.

Att det är bekvämt att bo nära stranden spelar inte mig någon roll.
Jag traskar hellre en bit, men så har jag inga småbarn som man kanske vill gå upp på rummet med under dagen.
Hade jag haft småbarn, så hade jag nog kunnat tänka mig Finikas igen, trots städningen.
// Helén
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-04-24, 22:46
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Finikas på Koufonissi

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Dålig städning är ovanligt i Grekland och det är inget som man behöver acceptera.
Eva

Jag är imponerad av all den städning som sker på de allra flesta ställen, man skäms ju ibland för all sand, man visserligen ofrivilligt, drar med sig in.
// helén
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-04-24, 22:54
*Nicki* *Nicki* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 66
Standard Sv: Finikas på Koufonissi

Hej,
du har rätt, jag missförstod ditt svar helt och hållet Hellen. Men nu är jag med dig igen...

Nu inser jag att det inte bara är vi som tyckte att det var bedrövligt dåligt. Men vi hade svårt att veta om det skulle vara så eller om vi bara var "bortskämda" från vårt lilla pensionat i Agia Anna där ägaren och dennes fru tillsammans med sin personal (Nina) gjorde allt för att vi skulle trivas och må bra. Städningen där var som att komma till ett bättre lyxhotell .

*Nicki*
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-04-25, 08:58
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Finikas på Koufonissi

Vill bara instämma efter att ha haft liknande upplevelser där 05.
Vi bodde på bv "upp till höger" och njöt av läget och de sköna stämningen på tavernan, men kommer att välja ett annat ställe nästa gång vi åker till Kouf. pga standarden och fr.a. den minimalistiska, och sällsynt förekommande, städningen.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-04-26, 07:41
*Nicki* *Nicki* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 66
Standard Sv: Finikas på Koufonissi

Ni som tänker er tillbaka till Koufonissi men inte till Finikas, har ni några rekommendationer angående boende? Vi har två yngre barn (4 och 5 år) som inte orkar gå hur långt som helst för att komma till de fina stränderna.

*Nicki*
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-04-26, 16:18
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Finikas på Koufonissi

Nu har jag inte varit på Kouf på några år men: om jag minns rätt är Chondros Kavos nästa ställe när man går från Finikas in mot byn. Hörde väldigt gott om det av folk som varit där för ca 5 år sen. Fina lägenheter, underbara ägare. Städningen var säkert utmärkt, stället ser mycket välskött ut när man går förbi.

Jag skulle själv inte vilja bo där, tycker det ligger väldigt "utslängt" mitt i ingenting. Men det ser/såg väldigt fint ut.

Däremot: med så små barn skulle jag välja Finikas ändå. Läget är oslagbart. Städning är dock inte det absolut viktigaste för mig, därför skulle jag kunna stå ut med det om andra faktorer uppvägde.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-04-26, 18:51
jonasw jonasw är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Knivsta
Inlägg: 65
Standard Sv: Finikas på Koufonissi

För två år sen såg det ut som om man höll på att bygga ett nytt ställe precis bortanför Finikas. Det såg ut som om det skulle bli ett hotell. Någon här som vet vad det blev?

Jonas
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-09-05, 18:15
IngelaPling IngelaPling är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Inlägg: 4
Standard Sv: Finikas på Koufonissi

Hej Phoebe,

Vår familj var på Koufonissi i somras och bodde då på Finikas. Det enda jag kan säga är att vi aldrig, aldrig mer kommer att bo på detta hotellet. Vi fick ett litet rum som i och för sig hade jättebra utsikt men där var endast tre sängar och vi var fyra personer så barnen fick dela på en säng. Personalen var mycket otrevlig. Maten lagades på morgonen och satt sen ute hela dagen och fick värmas i mikrovågsugn när man beställde framåt kvällen. Vi träffade andra svenskar som bodde mycket bättre. Ett helt nytt lägenhetshotell har öppnats precis bredvid Finikas, förbi Finikas så att säga. Billigare och mycket bättre standard och en ännu finare strand. Tyvärr så har jag inte namnet på hotellet men jag är säker på att ni inte kan missa det när ni kommer dit. Gå bara förbi Finikas till nästa strand så är ni där. MVH IngelaPling

Senast redigerad av inkfish den 2007-09-05 klockan 18:21. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-09-05, 20:35
Alrutss avatar
Alruts Alruts är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 110
Standard Sv: Finikas på Koufonissi

Citat:
Ursprungligen postat av IngelaPling Visa inlägg
Ett helt nytt lägenhetshotell har öppnats precis bredvid Finikas, förbi Finikas så att säga. Billigare och mycket bättre standard och en ännu finare strand. Tyvärr så har jag inte namnet på hotellet
Det høres veldig interessant ut med dette nye stedet, spesielt hvis de har leiligheter. Vi er to voksne og to små barn, og er på leting etter en leilighet eller et stort studio på Koufonissi. Er det noen der ute som vet noe mer om det nye stedet bortenfor Finikas?
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-09-06, 08:39
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Finikas på Koufonissi

Citat:
Ursprungligen postat av IngelaPling Visa inlägg
Det enda jag kan säga är att vi aldrig, aldrig mer kommer att bo på detta hotellet. Personalen var mycket otrevlig.
MVH IngelaPling
Vad hände? Att personalen varit otrevlig där har jag aldrig råkat ut för, tråkigt att höra.
// Helén
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-09-06, 09:23
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Finikas på Koufonissi

Jag bodde där för sju år sedan och tyckte redan då att de var lite nonchalanta. Det tog liksom sina kunder för givna och verkade tycka att vi skulle skatta oss lyckliga som fick bo där.

Om de nu har fått konkurrens från nästa strand så lär de behöva skärpa till sig. Finns det förresten inte ett hotell vid Pori också sedan några år?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-09-06, 10:09
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Finikas på Koufonissi

Synd att ni upplevde Finikas så negativt, IngelaPling. Men angående antal sängar så är det ju upp till var och en om man accepterar ett 3-bäddsrum till 4 personer - eller hade ni förbokat till 4 och fick i alla fall bara 3 sängar? Kunde de inte ställa in en extrasäng till den minsta?

Vi har aldrig bott på Finikas, men vi har ätit där många gånger och alltid tyckt att det var världens godaste mat, så välsmakande och läckert. Att maten lagas om förmiddagen och sedan värms och serveras under dagen är helt vanligt i Grekland.

Personalen har alltid varit vänlig och mycket hjälpsam när vi har varit där. Inte för att jag tvivlar på att ni kan ha haft helt andra upplevelser, men mer för att säga att upplevelser och intryck kan vara stora motsättningar på samma plats. Nu är det 3-4 år sedan vi var på Koufonissi senast, men jag har svårt att tro att det har SÅ stor betydelse, däremot så tror jag att det betyder mycket om man kommer i låg- eller högsäsong!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT