Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Småkykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-07-18, 18:06
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Iraklia, igen

Hur var det nu med hamn-stranden Eller är det enbart Livadi Beach, " på 15 minuters promenadsavstånd" som gäller. En promenad på 15 min gäller säkert "normalt gå-bara" personer och dit kan jag inte räkna mej numera
På bilderna på "Mera Kalimera" ser det ut att finnas en strand i byn/hamnen. Stämmer det månne och, i så fall, hurdan är den
Birgitta, ej längre "den glade vandraren" som beskrivs i en visa vi sjöng i skolan på 50-talet
P.S. Men åka, det ska jag D.S.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-07-18, 19:15
Meltemin Meltemin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 22
Standard Sv: Iraklia, igen

Hej Birgitta!

Hamnstranden på Iraklia är liten men bra. Fin sand uppe på land, men väl i vattnet får du hålla utkik efter de sjöborrar som sitter på några av stenarna. Förutom borrarna finns inget att invända mot. Vattnet är läckert turkosfärgat, mycket klart och bredvid stranden finns två tavernor, varav åtminstone den ena hade öppet hela dagen när vi var på Iraklia i mitten av juni i år. Stranden ligger direkt nedanför byn, så promenaden blir kort

/Meltemin
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-07-18, 23:28
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Sv: Iraklia, igen

Citat:
Ursprungligen postat av Meltemin
Hej Birgitta!

Hamnstranden på Iraklia är liten men bra. Stranden ligger direkt nedanför byn, så promenaden blir kort

/Meltemin
Tack! Det låter ju riktigt bra Trampat på "borre" har jag redan gjort för många år sedan och ska väl inte behöva göra det igen
Vad, exakt, menas med "nedanför byn"? Är det någon brant backe eller...........bara ett uttryck med tanke på riktingen gentemot byn.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-07-19, 08:50
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 320
Standard Sv: Iraklia, igen

Citat:
Ursprungligen postat av Brige
Vad, exakt, menas med "nedanför byn"? Är det någon brant backe eller...........bara ett uttryck med tanke på riktingen gentemot byn.
[/B]
Helt platt är det ju inte Backarna börjar tidigt i byn så du får vara noga med val av boende.

Min favorittaverna är den som ligger vid hamnen men dit är det lite trappor.

bosse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-07-19, 09:11
Meltemin Meltemin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 22
Standard Sv: Iraklia, igen

Precis som Bosse skriver så börjar uppförsbacken direkt när du anländer till Iraklia. Agios Georgios (hamnbyn) ligger i en bitvis ganska brant sluttning ner mot stranden. Många av pensionaten ligger också en bit upp i byn, så nästan var du än bor får du räkna med att gå uppför på väg hem från stranden och till och från tavernorna.

Jag har läst att du frågar även om Koufonissi, Birgitta. Och jag tror utan tvekan att den ön är ett bättre alternativ för dig. Där har du möjlighet att få ett bra boende väldigt nära den fina bystranden (finare än den på Iraklia, inga sjöborrar ) och både ön och byn är betydligt mindre kuperad, även om det finns små stigningar även där. Från hamnen kan du också åka badbåt till den fina sandstranden Pori.

Samtidigt tycker jag inte att du ska missa lugnet och de vänliga människorna på Iraklia... Men allt beror på hur svårt du har att ta dig fram, och det vet ju bara du.

/Meltemin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-07-19, 18:45
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Sv: Iraklia, igen

Vad göra utan rara, goa Kalimeravänner Tack Meltemin o bossew för tydliga svar o goda råd
/Birgitta
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT