Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-05-16, 18:34
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Komplicerade lojaliteter

Här har vi ett exempel på en olöslig ekvation.

Massor, massor av ungdomar i Grekland ska i morgon och många dagar framåt skriva allgrekiska prov för att få behörighet att gå vidare till högre studier.

Det tas på största allvar och på vår ö stoppar polisen trafiken kring gymnasieskolan för att inget ska distrahera ungdomarna. De unga som sen får en plats på universitet och annan högre utbildning brukar firas och omnämnas i lokala media, man är stolt över sina duktiga ungdomar på Kalymnos! En läkare och en advokat från varje familj, minst!!!

Att de sen inte får jobb i rätt branch är en dyster sanning, men i alla fall...

Bevakningen under provperioden ska skötas av lärare förstås, så att ingen fuskar.

Nu är det så, att lärarna är bittra för lönesänkningar, krav på fler undervisningstimmar och planer på sammanförande av skolor och förflyttning av lärare av alla sorter, en reform av skolsystemet är på gång.

Man har alltså aviserat strejk, och för att det skulle ta bra skulle man strejka just vid proven.

Det tog hus i helsike, ursäkta, men strider har blossat upp på fackföreningsnivåer och utbildningsdepartement och TV-kanaler och skolor.

Staten har nu med abrupta medel tvingat lärarna att inte strejka, man utfärdar "epistratevsi" som jag inte vet vad det heter på svenska, alltså, om någon ändå strejkar blir man av med jobbet direkt.

Tuffa tag? Samma användes mot transportarbetare och hamnarbetare tidigare.

För det är verkligen inte enkla förhållanden. ALLA andra har ju också fått sänkt lön. ALLA riskerar avsked. Många tycker att lärarna lever lyxliv, jobbar för lite, har för lång ledighet (känns det igen) , så två timmar mer i veckan är väl inget att tjafsa om...

Komplicerade lojaliteter med andra ord. Även lärare har barn i provskrivningsåldern.

Nu blir det i allafall normala prov under onormal press, och sen får vi se hur det går i fortsättningen.

Andra fackföreningar aviserade sympatiåtgärder idag, så kunde jag exempelvis inte uträtta några bankärenden. Alla satt i lokalen, det var öppet, men ingen ville ha mina pengar. Nåja.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-05-17, 08:21
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Komplicerade lojaliteter

Fint beskrivelse

Det som forbauser meg er at det fremdeles er grupper i Hellas som tror det er noe poeng i å streike. De siste årene er det vel ikke en eneste streik som har ført til at de streikende har fått medhold i noen av sine krav. Myndighetene slår stadig sterkere ned på de streikende, og sender helt tydelig budskapet: vi vil aldri gi etter for noe krav.

Jeg skjønner jo fortvilelsen til de som føler streik er siste utvei, mange har jo allerede fått lønnskutt som svir skikkelig, mens de rikeste i landet ikke i noen vesentlig grad har mistet inntekter eller privilegier.

Og nå, for å spore litt av, ser jeg at de steinrike klosterne på Mount Athos ikke vil betale skatt - noensinne! Det kalles kristen nestekjærlighet, eller?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-05-17, 09:15
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Komplicerade lojaliteter

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Andra fackföreningar aviserade sympatiåtgärder idag, så kunde jag exempelvis inte uträtta några bankärenden. Alla satt i lokalen, det var öppet, men ingen ville ha mina pengar. Nåja.
Det drabbar ju alla bankrånare med, när de får höra att det är strejk på banken. "Attans, nu blir det till att planera om!".

Nä, skämt åsido. Vadå banklokal? Det finns ju internet!

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-05-17, 13:01
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Komplicerade lojaliteter

Wolfen, du har missat nåt. Här går vi till banken för att !) Få sitta och vila lite i en luftkonditionerad lokal 2) Få prata lite med bekanta 3) SLIPPA internet. 4) Fundera varför folk har så konstig klädsmak. 5) Hinna kolla inköpslistan och pricka av sånt man redan gjort. 6) Uträtta bankärendena.

Förresten skulle jag inte betala, utan hämta ut från en check, och det känns så trevligt när damen i kassan räknar upp alla slantarna.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-05-17, 13:12
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Komplicerade lojaliteter

Håller med Monica, visst är det trevligare med den personliga kontakten, vi sitter mer och mer framför datorer och annat istället för att mötas ute i verkliga livet, när jag är ute och reser tex försöker jag vara inne på internet så lite som möjligt, har aldrig min laptop med mig.
Kan springa in på ett internetcafé och kika lite på mina mejl och skicka några, det räcker för mig och där träffar man dessutom folk.

Sunny..
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-05-17, 15:01
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Komplicerade lojaliteter

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Wolfen, du har missat nåt. Här går vi till banken för att !) Få sitta och vila lite i en luftkonditionerad lokal 2) Få prata lite med bekanta 3) SLIPPA internet. 4) Fundera varför folk har så konstig klädsmak. 5) Hinna kolla inköpslistan och pricka av sånt man redan gjort. 6) Uträtta bankärendena.

Förresten skulle jag inte betala, utan hämta ut från en check, och det känns så trevligt när damen i kassan räknar upp alla slantarna.
Jamen 1) Har man på kontoret, 2) Skype, 3) Varför?, 4) Googla bilder, 5) Evernote, 6) Valfri nätbank

Sen använder man väl inte kontanter nuförtiden?



/Wolfen
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-05-17, 19:59
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Komplicerade lojaliteter

Jodå, jodå. Kontanter är toppen. Full koll.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-05-18, 00:04
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Komplicerade lojaliteter

Monica , du skriver om svårigheter , du skriver om glädjeämnen , du skriver om livet och du skriver vackert ... Livet i Grekland kommer nära , Tack !
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT