Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-12-13, 17:40
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Somrar på Peloponnesos 4.

Det var olika konstellationer av folk som kom för att bada.

På morgnarna var det mammor och jajor med barn, oftast nerskjutsade av någon som sen for till jobbet. Stora matsäckskorgar. En jaja som satt på sin filt och delade ut tiropites och drickor. Mammor som lärde småbarnen att simma. Ett liv och ett ropande: kom upp ur vattnet nu! Kom och ät! Akta dig! Inte så långt ut! Mamma, titta, jag bottnar! Jaja, titta, jag kan simma!

Ibland fick vi känslan att det var en sån där gnuhjord på stäppen som råmar efter sina kalvar hela tiden. Men vi fick många vänner som var intresserade av vårt boende, som behövde lite vatten, ett plåster, ett verktyg. Några fick en tur med båten. Aldrig ska jag glömma Vasilis, en vuxen man med Downs syndrom, som aldrig åkt båt förut. Han var överlycklig...hans åldrade mamma var panikslagen och stod på stranden och skrek...

Mitt på dagen blev det lugnt. Lokalbefolkningen åkte hem för att äta, sova middag eller titta på Bold and Beautiful- den såpan var mycket populär.

På kvällssidan kom en annan kategori badande: moppegäng, trötta fältarbetare, grupper av unga män som spelade beach volley och strandtennis, korvgrillare, par som höll sig för sig själva. Man fick inte elda på stranden, men många gjorde det ändå, grävde en grop och tände en liten eld. På natten såg man slocknande eldar både här och där.

Stjärnhimlen var oftast oerhört klar. Vi la oss på rygg för att spana efter satelliter och stjärnfall.

Havet hördes hela tiden. Vi behövde inte titta ut ur tältet för att se vilket väder det var, det berättade havet för oss , med smekande långsamma vågor eller våldsamma brak och fräsande, dånande vattenmassor. Några gånger varje sommar fick vi ge oss ut mitt i natten för att dra den egna båten högre upp, eller hjälpa grannarna med deras.

Vi hade en stor grill, en halv tvättmaskinstrumma på stativ, hembygge. Det blev åtskilliga bläckfiskar grillade på den. Andra fiskar också, direkt på grillgallren eller i en långpanna över glöden. I långpannan kunde man laga olika sorters mat, briam eller melitsanes med tomatsås. Vi samlade bränsle på stranden, vinddrivna grenar och allt möjligt brännbart.

Det fanns väldigt många duktiga harpunfiskare och eftersom vi hade båt blev det ofta ett sällskap på fyra-fem som åkte iväg tillsammans. Fisketurerna tog alltid många timmar och det gällde att passa på när vädret tillät, för om det började blåsa kunde det hålla på i flera dagar.Ingen god idé att sitta i en liten båt nära skarpa klippor om det blåser! På de bästa fiskeställena var det för djupt för att man skulle kunna ankra, och dessutom är det svårt, ibland omöjligt att dyka och harpunera fisk om det strömmar för mycket.

Under åren lärde jag mig mycket om dykning och harpunfiske, utan att för den skull ha fångat en enda fisk. Sonen, som var sju år första sommaren, lärde sig otroligt snabbt att dyka. Han hade en egen liten gummibåt ankrad med en sten så där tjugo meter ut från stranden. Han simmade ut till sin båt och höll sen på att dyka i timmar, hämtade upp snäckor och stenar. När han efter några år var stark nog att spänna en harpun fick han följa med männen på riktiga turer och blev verkligt bra på att dyka och harpunera.

Nu är han vegan och vägrar att fiska, men jag tror att de där somrarna var nyttiga för hans utveckling- både kroppsligen och själsligen. Ska fråga honom nån gång...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-12-13, 18:09
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 764
Standard Sv: Somrar på Peloponnesos 4.

Mer Monica, mer................
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-12-14, 06:51
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Somrar på Peloponnesos 4.

Monica! Tack för att du delar med dig av alla fina minnen - familjen, vännerna och den grekiska vardagen. Kan du inte berätta lite om hur julen firas? Svensk/grekisk ... Janssons frestelse och lammstek eller?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-12-14, 07:59
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Somrar på Peloponnesos 4.

Sjöborre! Eftersom vi knappt firar julen ( av skäl som inte är intressanta) kan du väl börja en egen tråd om det. Det finns ju hur mycket som helst att berätta eftersom alla har sina egna seder. Och vår sed är alltså lite antijul...men glögg gjorde jag i går .
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-12-14, 08:43
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Somrar på Peloponnesos 4.

Å vilken härlig berättelse! Man kan se den skräckslagna gamla moderns rädsla. Extra härligt att läsa nu när snön viner kring knutarna och det är -6 grader ute!

Lena
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-12-14, 10:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Somrar på Peloponnesos 4.

Helt underbar läsning! Det känns som om jag förflyttas till en annan tid - typ 50-tal.

Mer!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT