Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Småkykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-06-04, 17:26
Kajode Kajode är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Nacka
Inlägg: 55
Standard Svårt att välja vilken ö i småkykladerna!!!

Snart bär det av och alla dess underbara men svåra val som man står inför om valet av ö. Vi är en familj med två barn, 10 & 13, som funderar på att åka till småkykladerna men hinner förmodligen bara med en av öarna. Vi har tidigare varit på Kofounissi som var en fin ö med härliga stränder, men vill testa en ny ö. Valet står mellan Iraklia - Shinoussa - Donoussa, vilken ska man välja om man vill ha fina stränder, mysig by med trevliga tavernor och sist men inte minst en ö som barnen uppskattar (= andra semestrande barn)???

Charmen med ö-luffandet är ju förstås att man kan bestämma sig väl på plats var man ska bege sig, men det vore kul att höra vad andra barnfamiljer med barn i våra åldrar tycker om småkykladerna.

....bara två veckor kvar....

/Karin
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-06-04, 21:29
essons avatar
esson esson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 6
Standard Re: Svårt att välja vilken ö i småkykladerna!!!

Hej! jag och min familj besökte Iraklia & schinossa förra året, barnen 10 & 12 gillade schinossa bäst. En trevlig liten ö med snälla människor. Man fick gå en liten bit för att komma till stranden. Iraklia var väldigt tyst och lungt inte många barn familjer när vi var där i slutet av juni. själv gillar jag båda öarna men om jag skulle välja skulle jag välja schinossa. Hoppas du blir lite hjälpt av detta.mvh Camilla
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-06-05, 20:21
Matte Matte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 81
Standard Sv: Svårt att välja vilken ö i småkykladerna!!!

Jag tror inte ni kan räkna med så mycket barn på någon av öarna. På Schinoussa är det lite längre till stranden, vilket gör att många barnfamiljer inte stannar där så länge. Men där finns mycket annat som är trevligt!
På Iraklia är det ungefär samma sak. Era barn är ju lite äldre, så avståndet till stranden bör inte vara några problem.
Jag skulle nog gissa att det finns flest barn på Donoussa, i alla fall var det så när vi var där för ett antal lår sedan. Där finns bland annat en strand mitt i byn.
Jämför inte dessa öar med Kofounissi, de är helt annorlunda när det gäller turistandet.
Vår absoluta favorit i hela grekiska övärlden är Schinoussa, även vår nu 10-åriga dotter älskar ön.

//Matte
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-06-05, 20:48
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Svårt att välja vilken ö i småkykladerna!!!

Var pa bade Iraklia och Schinoussa forra aret, och jag skulle nog valja schinoussa igen. Iraklia var nasta FOR dott. Aven schinoussa ar ganska lugnt, blev lite rastlos efter 3 dagar. Internet tex finns inte...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-06-07, 08:01
Kajode Kajode är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Nacka
Inlägg: 55
Standard Sv: Svårt att välja vilken ö i småkykladerna!!!

Tack för svaren, en fråga till Matte: Var bodde ni på Schinoussa och har ni alltid bott på samma ställe? Jag har läst på lite och det verkar som att man kan bo både nära Tsigouristranden eller i byn mitt på ön. Jag föredrar nog byn och sedan får man promenera till stränderna. Vilken strand föredrar ni? Tycks finnas rätt många att välja emellan. Andra tips, t.ex. bra matställen?

Det lutar nu att vi först tar Donoussa, sedan Amorgos, Schinoussa och sist Naxos. Känns skönt med inte så långa resvägar öarna emellan.

Lääängtan börjar bli enorm, snart så bara en vecka kvar.....

/Karin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-06-07, 13:02
desjan desjan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 29
Standard Sv: Svårt att välja vilken ö i småkykladerna!!!

Schinoussa är också vår favoritö, liksom våra barns, (10 och 13 år). Boende finns en hel del att välja på men bäst är att bo i byn varifrån man kan gå till flera olika stränder. Det finns också gott om tavernor i byn. Kanske inte så mycket barn, alltid, men vill ändå rekommendera ett besök. Själva åker vi dit om några veckor.
/Anneli
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-06-07, 14:25
Kajode Kajode är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Nacka
Inlägg: 55
Standard Sv: Svårt att välja vilken ö i småkykladerna!!!

Hej Anneli! Kul att höra att era barn uppskattar Schinoussa då de är i samma ålder som mina grabbar. Vi kanske ses då vi kommer förmodligen att befinna oss på ön i slutet av juni, om allt går enligt planerna?

Känns som man nästan är i Grekland, rena medelhavsvärmen här! //Karin
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-06-09, 16:35
Matte Matte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 81
Standard Sv: Svårt att välja vilken ö i småkykladerna!!!

Vi bor alltid på Galini, ett litet ställe och drivs av Stefanos och Joanna. Galini ligger som "sista hus" i byn sett från hamnen. Galini har dock bara fyra rum, två med kylskåp och två som också har kokmöjligheter. Det finns nog bara ett rum där ni får plats alla fyra (nr 2), men det blir nog lite trångt även där. Ibland hyr han även ut ett rum i källaren (utan fönster), inte för att jag skulle vilja bo där men det är ju i alla fall svalt där.
Vi tycker absolut att man ska bo i byn, det blir annars långt att gå i mörkret när man ska käka middag. Middag ja, vår favoritrestaurang är Pothiti, eller "kattrestaurangen" som vår dotter kallat den i alla år eftersom hon gillar att kolla och mata katterna som finns där. Pothiti har även rum som de hyr ut.

//Matte
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-06-12, 12:56
desjan desjan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 29
Standard Sv: Svårt att välja vilken ö i småkykladerna!!!

hej karin

Vi är på Schinoussa i slutet av juni så vi lär säkert synas, ön är inte större. Det finns flera bra boenden i byn, själva bor vi alltid på Iliovasilema. Det finns kyl men inga kokmöjligheter. Överhuvudtaget är det mest rum och inte studios, i alla fall inte så många uppe i byn, och där är det absolut trevligast at bo. Det är värt promenaden till stranden.

/Anneli
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-06-12, 16:52
Kajode Kajode är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Nacka
Inlägg: 55
Standard Sv: Svårt att välja vilken ö i småkykladerna!!!

Tack för boendetipset, Anneli! Hur mkt brukar det kosta för ett rum för fyra i juni på Iliovasilema? Finns det vattenkokare på rummen? Det vore ju gott att kunna få en kopp kaffe/te på morgonen!
Resrutten har blivit lite ändrad, det blir Schinoussa direkt efter Donoussa förmodligen och vi kommer nog dit på midsommar, drar sedan vidare till Amorgos efter 3-4 dagar. Åh vad det ska bli härligt!!!

6 dagar kvar.....
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-06-13, 23:21
Kjetil Kjetil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Stavanger
Inlägg: 15
Standard Sv: Svårt att välja vilken ö i småkykladerna!!!

Schinoussa er også en av våres favoritter. Vi bodde på Hotel Sunset, hvis jeg husker navnet riktig. Det ligger på høyde med utsikt til havnen og Iraklia. Bra hotell, og prisen var også fornuftig den gang, slutten av juni -02.
Vi vet ikke helt hvilke øyer vi skal til i år, men nå fikk jeg lyst til å besøke Schinoussa igjen
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-06-14, 13:19
desjan desjan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 29
Standard Sv: Svårt att välja vilken ö i småkykladerna!!!

Hej

Iliovasilema och hotel Sunset är samma ställe och har en fantastisk utsikt. Vattenkokare finns inte på rummen. Vi kommer först efter midsommar så då lär vi nog missa varandra, Karin, när ni lagt om er resrutt. Ha en trevlig semester och hoppas att ni kommer att gilla Schinoussa, vi har varit där i många år nu...

Anneli
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT