Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Småkykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-06-27, 10:04
hellvig hellvig är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 5
Standard Info om Koufonissi

Resa runt: Till fots - står det lite lakoniskt, eftersom man inte åker buss, hyr moppe eller hyr bil på ön. Det finns dock en cykeluthyrning, och trampa cykel kan vara ett bra sätt att komma till Pori eller titta på öns västkust och inre delar. Dessutom finns badbåt till Pori ibland, vilket är en form av resa. Badbåten går också varje dag kl 11 till Kato Koufonissa, en fantastisk vandringsö med en fantastisk taverna! Vilket ställe!
Vi hade med oss gamla utskrifter från Kalimera på resan, där Sofia Soultanis höjdes till skyarna, så vi traskade med henne hem från hamnen. Hon var så pratsam och trevlig. Hon ville ha 30 euro för ett rum mot bakgatan (och ännu mer för rum på havssidan som inte fanns ledigt), men vi ville bo med havsutsikt. Vi gick då till den trevlige farbrorn i huset bredvid Sofias (Maria's rooms), och han hade ett precis lika fint rum med balkong mot havet för 25 euro (i mitten av juni). När vi inte tog Sofias rum blev hon sur som ättika och hälsade sedan inte på oss.
Jag vet inte vad det står om logi i den nya sjusidiga guiden, men jag hoppas att Sofia inte längre rekommenderas lika kraftigt.
Hittade också detta i ett av Kalimeras resebrev om Koufonissa, vilket bekräftar vår bild av henne:
"Varje gång vi såg Soultani kvinnan blängde hon surt på oss eller ignorerade oss totalt, inte särskilt trevligt med tanke på att alla andra vi tackat nej till hälsade och vinkade glatt mot oss." (Alexandra)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-06-27, 11:51
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Info om Koufonissi

Ja vilken kvinna, det känns ju bra att veta att det inte är oss det är fel på då när vi inte är ensamma

/Alexandra
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-06-27, 12:04
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Info om Koufonissi

Rekommendationerna på Kalimera är Jannes personliga, han skriver hur HAN, ingen annan, uppfattar ett ställe.

Eftersom uppfattningar om hyresvärdar och andra personer man möter i Grekland är högst subjektiva brukar jag aldrig någonsin skriva ner personer offentligt. Men nu ska jag göra ett undantag. Jag har upplevt nästan exakt detsamma som hellvig - men det var från familjen med Marias rooms. Det är rent löjligt när nån vägrar hälsa och istället blänger surt, bara för att man inte bor hos dem. I synnerhet som man ett par månader tidigare tillbringat 10 dagar hos dem, suttit och ätit i deras kök, pratat uteslutande grekiska med familjen - då brukar man bli igenkänd. Men det blev man inte, när man kom tillbaka och valde att bo nån annanstans.

Så där ser man hur olika det kan vara.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-07-10, 21:15
Soleil2 Soleil2 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 12
Standard Sv: Info om Koufonissi

Jag fick vänligt bemötande av Sofia per telefon i förrförra veckan. Dock hade hon inga rum lediga, och hennes rum åt havssidan kostade 55 Euro för 3 så vi valde annat boende. Hon hänvisade till sin syster Irini och så gav hon oss ett annat telnr till en väninna. Jag hade ställt in mig på Sofias rum pga rekommendationerna här, där någon (Janne, tror jag) att allt man hörde var vågornas kluckande 5 m från hotellet... När det nu var fullt beslöt vi att leta annat boende. Marias room hade bara rum åt gatsidan och vi ville ha havsutsikt. Det slutade faktiskt med det fina hotellet Atlantida, ett stort fräscht 3-bäddsrum med balkong mot hamnen och Town Beach för 35 E (slutet av juni, priserna var precis på väg upp). Vi hamnade där via en liten lustig omväg: Traskade gatan bort och blev sugna på det nya poolhotellet, Paradise, som ännu inte är helt klart. Blev visade ett rum där, för 40 E, med havsutsikt och pool. Dock tyckte vi det var tråkigt utan växtlighet och det kändes lite som en byggarbetsplats. Istället blev det alltså Atlantida som ägs av samma familj. Vi fick använda Paradise's pool, och vi var de enda gästerna där! (Finns bara ett till poolhotell på ön, tror jag). Atlantida kan således rekommenderas, och Paradise blir nog jättefint till nästa år när de fått dit några växter och fått helt klart.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-07-10, 22:44
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Info om Koufonissi

Citat:
Ursprungligen postat av hellvig
vi ville bo med havsutsikt. Vi gick då till den trevlige farbrorn i huset bredvid Sofias (Maria's rooms), och han hade ett precis lika fint rum med balkong mot havet för 25 euro (i mitten av juni).(Alexandra)
Det här var intressant läsning! Vi hade förbokat på Maria´s rooms i midsommarhelgen eftersom vi hade hört att det kan vara svårt att få rum på Koufonissi. 35 euro för ett dubbelrum (och ni fick ge 25, man lär så länge man lever). Var vi där samtidigt kanske? En mycket trevlig dotter hämtade oss i hamnen som överenskommet var. Hon gav oss ett kanonfint, stort dubbelrum mot havet. Vi var helnöjda! Packad upp rubbet och duschade snabbt eftersom klockan var halv tio på midsommaraftons kväll. När vi skulle gå ut fanns det ingen nyckel i dörren. Jag gick och sade till, det blev världens turbulens. Dottern for iväg en stund, kom tillbaka och sade att nyckeln tyvärr kommit bort. Hon sade lite kort att vi helt enkelt fick byta rum och öppnade dörren till rummet bredvid. Det var bara hälften så stort och inte alls lika fint. Va??? sa vi. Hon sprang och hämtade pappan (den snälle farbrorn). Han bad tusen gånger om ursäkt och förklarade på knackig engelska att förra gästerna tyvärr åkt iväg med nyckeln. I morgon skulle han byta lås så skulle vi få rummet tillbaka. Vi fick rafsa ihop alla våra saker och byta rum. Nästa morgon såg vi att en man var och bytte lås. Vi väntade oss att någon skulle komma och säga att vi kunde byta tillbaka. Inget hände. När vi gick ner till ägaren hade han plötsligt en ny version:" Nej, nej. Det rummet kan ni inte få tillbaka. Det är bortlovat sedan en månad tillbaka. De som kommer ikväll har redan betalat förskott via banken och önskat just det rummet. . Vad gör man???
Vi var skitsura och hade bara lust att ta vårt pick och pack därifrån. Samtidigt orkar man inte lägga för mycket energi på sånt här. Vi skulle endast stanna tre dagar, så vi lät det hela vara. Nästa dag insåg han att vi var sura, då sökte han upp oss och förklarade storsint att han gjorde 5 euros avdrag för en av nätterna. Det ni!!! Vad säger man?
Dottern som varit så tillmötesgående från början undvek oss under hela vistelsen. När vi skulle hem såg vi henne nere i hamnen. Hon låtsades inte att hon såg oss. Så....trots ett rent och fräscht hotell med kanonläge så bor inte vi där fler gånger. Jag håller med Inkfish; var och ens upplevelser är högst personliga.

Carina - som trots detta älskade Koufonissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-07-11, 02:21
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Info om Koufonissi

Kanske råkade man bara ha otur, så är det ju ibland...
Och som sagts tidigare så upplever vi saker olika.

Hur som helst så läste jag om det nya hotellet och blev lite nyfiken. Jag såg ett hotell förra året när jag var där som ligger några hundra meter rakt bakom hamnstranden. Ett ganska stort komplex såg det ut att vara. Hade tänkt att titta på det, men eftersom vi blev sjuka så blev det aldrig av. Någon som vet vad det är för ett ställe?

/Alexandra
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT