Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-06-13, 12:18
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Lätt nostalgi

Jag städade lite och hittade en låda med gamla CD-skivor som var rätt så dammiga, men nu har jag börjat spela dem systematiskt, och det är rätt så kul.

Vartefter jag spelar stoppar jag skivorna längst bak igen, och jag får nog hålla på några dagar om jag ska höra alla .

Just nu rullar en gammal Tom Jones, och himmel så länge sen jag hörde de här sångerna...Färdiglyssnad är en gammal Frank Sinatra som jag inte minns när jag skaffade. Lite latinsk romantik med Marc Antony. Enya. Sarah Brightman. Lisa Nilsson. Shirley Bassey???När kom den in i lådan???

I Grekland skickade många tidningar med CD som söndagsbilaga, och jag inser att jag inte ens spelat alla.

Det här blir kul. Nu lägger jag på Zervakis med kretamusik och tar min kaffekopp och fatet med Astypaleaskorpor och flyttar bekväma stolen till skuggan. Det blir bra.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-06-13, 14:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Lätt nostalgi

Vilken salig blandning du har i din samling.

Vad är Astypaleaskorpor?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-06-13, 15:55
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Lätt nostalgi

Många lokala bagerier säljer sina produkter genom Super-Market och man skriver ju gärna ursprngsorten på förpackningen. Jag gillar att prova olika sorter. Det här var sockerskorpor med mandel, ganska små, men man kan ju ta många då. Jättegoda. Sen kan man prova sånt som bakas av stora bagerier och som fått namn efter sin treditionella hemort, som Chios eller Kythira och så vidare. Lite individuellt vad man gillar.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-06-13, 20:43
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Lätt nostalgi

Ja, visst är det lätt att bli nostalgisk, kanske beroende på ökad ålder och erfarenhet. När vi gjorde den senaste/sista städningen/rensningen, då vi bytte från hus till lägenhet, gav vi bort alla skivor och CD till en av sönerna. Han har åtskilliga längdmeter med div. musiksmak. Själv började jag vinylperioden med jazzskivor och slutade med Steve Wonder. Nu nöjer jag mig med att lyssna på grekisk och kretensisk musik, men kan lätt tänka tillbaka på stunder med mina gamla favoritlåtar. Jag är glad att sonen nu kan uppskatta jazz (efter att ha varit hårdrockare) och att sonsonen har startat lovande som ung pianist (som jag en gång i tiden).
/ Jannis
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-06-13, 22:27
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Lätt nostalgi

Vilken mysig dag och som vanligt underhållande läsning.
Monica
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-06-16, 15:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Lätt nostalgi

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Många lokala bagerier säljer sina produkter genom Super-Market och man skriver ju gärna ursprngsorten på förpackningen.
Aha. Tack för infon.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT