Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-07-25, 23:37
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Bränder på Rhodos

man följer ju vad som händer nere på Rhodos eftersom man själv skall åka ner om 22 dgr men vi skall bo i Rhodosstad o precis ute på spetsen när till havet.

Hoppas verkligen dom kan släcka branden så allt får åter gå till sin ordning där nere o han dom har tagit säger varför han stratade branden..

Mycket bra artikel som var i den norska tidningen o läsa...
  #22  
Gammal 2008-07-26, 10:07
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Bränder på Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av rhodosfanast Visa inlägg
Mycket bra artikel som var i den norska tidningen o läsa...
Håller med.. mycket bra artikel. Otäckt med dessa bränder. Hoppas de kan få bukt med det snart. Brandmännen är otroligt duktiga och modiga.

Kan tänka mig att det här tystas ner en del av resebolagen. De vill inte att folk ska skrämmas bort från Rhodos. Det gäller ju mycket pengar för dom.

//Monica
  #23  
Gammal 2008-07-26, 10:15
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Bränder på Rhodos

Jag är inte rädd för att åka ner den 17 aug till Rhodos o bor i Rhodos stad.

Ja bränder är hemskt det går så snabbt när den farliga lågan får sin rejäla fart o blåsten gör ju allt svårare o släka elden.
  #24  
Gammal 2008-07-26, 13:03
cesilia cesilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 11
Standard Sv: Bränder på Rhodos

[quote=Åsa T;140079]Jag har tidigare i kväll pratat med min brandman igen. Läget var då lite bättre i området runt Lindos och det är utom fara men nya stora bränder i Lardos o Laerma. Fortfarande blåser det kraftigt.

Nu är det bara timmar kvar tills vi ska resa ner.. Får ont i magen av att se bilderna från rhodos.
Tusen tack Åsa för att du uppdaterar oss!

Vi får väl helt enkelt vänta och se vad som sägs när vi är på plats.
  #25  
Gammal 2008-07-26, 13:46
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Bränder på Rhodos

Hoppas dom får släckt elden snart nu och det blir en bra resa för dig och andra som åker dit nu i dagarna
Riitta
  #26  
Gammal 2008-07-26, 17:51
sahars avatar
sahar sahar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Bränder på Rhodos

Vi är på Rhodos, Kallithea just nu. Har inte märkt något men vi fick precis SMS från Ving att det inte var någon fara i Kallithea. Hörde också att det har brunnit i makrigialos bland annat.
  #27  
Gammal 2008-07-26, 19:21
Åsa T Åsa T är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Ort: Rhodos
Inlägg: 10
Standard Sv: Bränder på Rhodos

Runt middag idag ringde min brandman och sa att läget var bättre men nya bränder hade uppstått vid flygplatsen och i Lindos.

Vid 3 ringde han igen och var i Lindos de höll precis på att evakuera ett hotell från turister......om det var i eller utanför Lindos vet jag inte.

Det såg då allvarligt ut igen.....och vinden var mycket stark.

Han var helt slut efter endast några timmars sömn sedan i tisdags, enda pausen under arbetet är för mat och dryck, han beskriver hetan som fruktansvärd.

Jag kan endast föreställa mig senariot genom allt kaos jag hör genom telefonen från vinden, helikoptrar och alla människor som skriker runt omkring.

Han lovade ringa om de finns tillfälle senare ikväll, om det är något nytt skriver jag.

Tyvärr är uppgifterna jag får knapphändiga men det är inte läge för några längre samtal, jag blir lika glad varje gång han ringer för då vet jag att han i alla fall är på fötterna.

Åsa
  #28  
Gammal 2008-07-26, 21:23
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Bränder på Rhodos

Usch då. Min systerdotter med sambo ska åka till Rhodos imorgon kl. 7 från Landvetter, det låter inte bra. Hoppa allt ordnar sig.

Irene
  #29  
Gammal 2008-07-26, 21:45
Natalia Natalia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 1
Standard Sv: Bränder på Rhodos

Det brinner fortfarande här på ön , snart har vi ingen skog kvar. Rådjuren och alla andra vilda djur som har överlevt vandrar omkring och letar efter mat. Vi har hört att snälla människor från byarna är ute i markerna och hjälper. Igår evakuerades 2,500 människor från Kiotari och Lardos, idag har de flyttat tillbaka så sen delen av ön ska völ vara ok men det blåser jättemycket och vinden vänder sig hela tiden så ingenting är säkert. Idag är det den femte dagen som det brinner okontrollerat och alla undrar hur detta är möjligt. Håll tummarna för oss.
Natalie
  #30  
Gammal 2008-07-26, 22:13
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Bränder på Rhodos

Hur är det upp mot Rhodos stad då?

Irene
  #31  
Gammal 2008-07-26, 23:22
nobopete nobopete är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 1
Standard Sv: Bränder på Rhodos

Hej och tack för all information. Jag och min fästmö ska enligt plan åka ner imorgon eftermiddag. Eftersom vårt hotell ligger i Ixios så har vi inte varit särskilt oroliga, men eftersom vi nu läste att det uppstått nya bränder nära flygplatsen så borde vi kanske vara det trots allt.

Kan komma att bli en spännande semester det här haha...

/Peter
  #32  
Gammal 2008-07-27, 10:43
RhodosStad RhodosStad är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Visby
Inlägg: 120
Standard Sv: Bränder på Rhodos

Citat:
"Nu precis som förra året spekulerade några av de jag pratade med om att dessa bränder eventuellt är anlagda för att ägarna skall kunna bruka marken vilket de tydligen inte får när det står skog på den. Vem vet!?"


Det sägs som sagt att det är så, och då kan man ju undra varför dom inte tar bort sådana lagar då bränder borde förstöra mer än vad en borttagen skog skulle göra??
Tokiga politiker där som här
  #33  
Gammal 2008-07-27, 10:58
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Bränder på Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av RhodosStad Visa inlägg
Tokiga politiker där som här
Jo fi sakran du, sorkspital hele bunten!
  #34  
Gammal 2008-07-27, 12:12
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bränder på Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av RhodosStad Visa inlägg
Citat:
"Nu precis som förra året spekulerade några av de jag pratade med om att dessa bränder eventuellt är anlagda för att ägarna skall kunna bruka marken vilket de tydligen inte får när det står skog på den. Vem vet!?"


Det sägs som sagt att det är så, och då kan man ju undra varför dom inte tar bort sådana lagar då bränder borde förstöra mer än vad en borttagen skog skulle göra??
Tokiga politiker där som här
Försöker du provocera oss eller är du bara okunnig? Är det det senare finns mycket kunskap att hämta om både varför det finns lagar och varför skogen bör finnas kvar.

Eva
  #35  
Gammal 2008-07-27, 12:18
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Bränder på Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av Natalia Visa inlägg
Det brinner fortfarande här på ön , snart har vi ingen skog kvar. Rådjuren och alla andra vilda djur som har överlevt vandrar omkring och letar efter mat.

------

Idag är det den femte dagen som det brinner okontrollerat och alla undrar hur detta är möjligt. Håll tummarna för oss.
Natalie

Tack för rapporten, Natalie, det låter fruktansvärt.

I tråden låter det lite som om många bara är bekymrade för sin egen Rhodosresa - men jag tror nog att alla håller tummarna för er och för Rhodos. Stora bränder är ju naturkatastrofer.
  #36  
Gammal 2008-07-27, 12:40
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Bränder på Rhodos

Det är en by innan Lindos där branden närmar sig Kalathos där de var storbrand 87.

Detta fick jag visa sms ifrån en fastboende nere på Rhodos nu...

Stackars alla som bor o livnär sig runt på ön när det brinner på detta viset. Egentligen skulle han som satt fyr hjälpa till o släka branden oxå...
  #37  
Gammal 2008-07-27, 16:19
RhodosStad RhodosStad är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Visby
Inlägg: 120
Standard Sv: Bränder på Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Försöker du provocera oss eller är du bara okunnig? Är det det senare finns mycket kunskap att hämta om både varför det finns lagar och varför skogen bör finnas kvar.

Eva
Inte alls, provocera, vilket är provokationen??
om man ska välja mellan att ha skog kvar och halva Grekland brinna upp så fattar jag inte, o ja jag är okunnig angående deras bestämmelser, jag skulle nog föredra att ta bort skog och bruka den hellre än att hela byar brinner upp, folk dör, mister sina hus .....men det är bara jag det...
men
Idiotiska politiker där som här, och det står jag för...
  #38  
Gammal 2008-07-27, 16:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bränder på Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av RhodosStad Visa inlägg
Inte alls, provocera, vilket är provokationen??
om man ska välja mellan att ha skog kvar och halva Grekland brinna upp så fattar jag inte, o ja jag är okunnig angående deras bestämmelser, jag skulle nog föredra att ta bort skog och bruka den hellre än att hela byar brinner upp, folk dör, mister sina hus .....men det är bara jag det...
men
Idiotiska politiker där som här, och det står jag för...
Utan skog dör vi alla. Visserligen är Grekland redan skövlat men allt måste ändå göras för att bevara den skog som finns kvar. Oavsett varför skogen brinner är ditt förslag att avverka skogen så att det inte kan brinna bland det mest enfaldiga inlägg jag hört i en debatt. Här kan du lära dig lite mer om varför skogen behövs och varför även den grekiska skogen måste bevaras. http://www.wwf.se/vrt-arbete/skog/1130605-skog

Tas all skog bort är det som att ta bort lungorna på en människa.

Eva
  #39  
Gammal 2008-07-27, 17:41
RhodosStad RhodosStad är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Visby
Inlägg: 120
Standard Sv: Bränder på Rhodos

Trampade nog på en öm tå,,,,,
Enfaldig? Tack för det, på gränsen till ärekränkning...
Ja ha, men då får väl landet brinna upp då
  #40  
Gammal 2008-07-27, 18:51
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Bränder på Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av RhodosStad Visa inlägg
Ja ha, men då får väl landet brinna upp då
ALDRIG!!! skogen skall bevaras vi som bor uppe på Pendeli i Athen som var Athens sista lunga... säger bara en större katastrof än när det brinner finns inte ok jordbävningar mm MEN det är förödande. När en skog brunnit 3 ggr kan den biten inte återhämta sig själv. Branden på Rhodos är en av alla bränder som härjar varje sommar som Inkfish skrev stämmer helt en dag hade Grekland bränder på 89 ställen. Branden på Rhodos startade av att en man skulle bränna gräs på sin åker...dumt dumt detta är vanligt att man gör efter man skördat, MEN måste då ske under ordnade former, han sitter nu anhållen. För övrigt sitter det just nu i förvar 59 personer som är häktade pga av anlagda bränder, en del har tuttat eld medvetet andra som ovan. Helt rätt att där skog finns får man ej bygga och staten äger mest av all mark. Det som händer är att vid upprepade bränder på ett ställe är att oärliga människor planterar olivträd eller dylikt man sätter upp staket och vips har man mark. Inte lätt att kontrollera överallt.men mycket arbete görs av frivilliga. Vi har själva varit med i sommar och planterat träd på Dionysos berget, frivilliga går vakt om nätter och dagar. Och föreningar har bildats för att värna om skogen. Så att säga att landet får vell brinna upp då är att ge upp och ett hån mot alla som kämpar för Greklands skog!

Camilla
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT