Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-07-24, 20:05
Åsa T Åsa T är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Ort: Rhodos
Inlägg: 10
Standard Bränder på Rhodos

Det har brunnit flera dagar på Rhodos men nu är det riktigt allvarligt. Min "brandman" ringde precis och sa att flera byar är förstörda och nu håller de på att evakuera i byar i närheten av Lindos.

Flera hundra brandmän är på väg från hela Grekland för att hjälpa till med släckningsarbetet.

Han lät riktigt upprörd och de vissste inte riktigt vad de ska ta sig till....det lät som kaos i bakgrunden när vi pratade.

Han lovade höra av sig under kvällen, antar att det inte lär bli mycket sömn för mig inatt.....

Åsa
  #2  
Gammal 2008-07-24, 20:22
Kreta<3s avatar
Kreta<3 Kreta<3 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 25
Standard Sv: Bränder på Rhodos

När jag va på en resturang i går på kreta så va sa dom på tv att det brann i nästan hela grekland. Nästan hela fastlandet och lite på kreta vid chania men vi märkte inte av nån panik eller nåt sånt. Men det va en liten brand vid chania flyglats som va släkt när vi kom dit...
  #3  
Gammal 2008-07-24, 23:37
Perniki Perniki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 24
Standard Sv: Bränder på Rhodos

Nyss hemkommen från Rhodos. Vi märkte bränderna i och med att det blev lite "grummligt" på himmelen och sen så såg vi hur det var i full fart med släckningsarbetet på flygplatsen (lastade helikoptrar med vatten). Vi bodde i Afandou en liten bit från Lindos. Pratade en hel del med grekerna i Afandou, de sa att branden var ganska liten. Detta var några dagar sedan men den skall tydligen ha blivit värre och man evakuerad några små byar. Tragiskt med bränderna i Grekland. Nu precis som förra året spekulerade några av de jag pratade med om att dessa bränder eventuellt är anlagda för att ägarna skall kunna bruka marken vilket de tydligen inte får när det står skog på den. Vem vet!? I övrigt var de jag talade med ganska "lugna" över branden. Tydligen skall det ha varit en ännu större brand där för några år sedan, vilken var katastrofal så denna "lilla" brand var inget att "bry sig i"
Hemskt tråkigt i alla fall.
  #4  
Gammal 2008-07-25, 11:21
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Bränder på Rhodos

För 4e dagen brinner det och tyvärr avtar inte blåsten utan har idag bara ökat. Röken ligger tjock och flygplanen kan då knappt flyga men man försöker! 2 Plan från Italien och 2 st från Frankrike är på väg för att hjälpa till med att släcka bränderna.


Camilla
  #5  
Gammal 2008-07-25, 12:12
cesilia cesilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 11
Standard Sv: Bränder på Rhodos

Vi åker ner till rhodos stad på lördag natt. Börjar bli orolig nu.. Hade tänkt att hyra bil för att få se lite mer av ön denna gången. Har letat info på nätet men knappt hittat nåt om branden. Är det någon som har lite mer aktuella uppgifter?
  #6  
Gammal 2008-07-25, 13:09
met met är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Växjö
Inlägg: 81
Standard Sv: Bränder på Rhodos

vi åker på onsdag och börjar också fundera på våra bilutflykter, konstigt att det inte står ngt i tidningarna om bränderna.. Det kanske inte är så illa då?!
  #7  
Gammal 2008-07-25, 13:50
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Bränder på Rhodos

Vi åker till Rodos, Pefkos, imorgon. Har inte hört något i finska nyheter..underligt.
Pefkos är ju nära till Lindos, men det gäller kanske andra byar lite längre fr. havet. Inte så trevligt i alla fall.
  #8  
Gammal 2008-07-25, 14:16
frubrink frubrink är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Upplands Väsby
Inlägg: 81
Standard Sv: Bränder på Rhodos

Jag hittade den här artikeln på nätet stod i går i Helsingborgsbladet.

Aten (TT-AFP). Semesterön Rhodos härjas av en skogsbrand som hittills i veckan har förstört tiotals hektar tallskog. En 61-årig man greps i onsdags misstänkt för att ha anlagt den. Borgmästaren på Rhodos, Hatzis Hatziefthymiou, sade på torsdagen i ett uttalande att några turistområden inte är hotade.
För närvarande pågår 66 skogsbränder runt om i Grekland till följd av, höga temperaturer, starka vindar och lite regn. I fjol dog 77 personer i bränder i landet.
  #9  
Gammal 2008-07-25, 15:50
Åsa T Åsa T är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Ort: Rhodos
Inlägg: 10
Standard Sv: Bränder på Rhodos

Har precis pratat med min brandman igen men tyvärr fick jag inte mycket information det var väldigt svårt att höra vad han sa.

Det blåser väldigt mycket där nere och det försvårar släckningen.Det har kommit mer brandman och bilar från Thessaloniki idag som ska hjälpa till. Flera byar och mycket skog är helt förstörda.

Tror inte att Rhodos stad är i farosonen utan branden är i skogen utanför Lindos.

Det är bara att hålla tummarna att det slutar blåsa och att det kommer mer brandmän som kan hjälpa till att släcka.

Han lovade ringa igen och får jag lite bättre information ska jag framföra det.

Det är sannerligen inte roligt att sitta i Sverige och oroa halvt ihjäl sig, förra veckan så här dax låg vi på stranden och solade och badade....
  #10  
Gammal 2008-07-25, 15:52
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Bränder på Rhodos

Jag har idag varit kontakt med min väninna som är fast boende på Rhodos o hon sa att det brinner fortfarande o det är ifrån Lindos ner mot Lardos som det brinner o blåsten är det värsta. För när vinden vänder så blåsar det upp igen. Jag tror inte det är någon fara o åka till Rhodos eftersom ingen av tidningarna här hemma eller nyhetskanalerna tagit upp det.

Hon sa oxå att dom misstänker någon har anlagt branden där nere pga något politiskt..

Det har ju varit rejält varmt där nere länge o blåst mycket o häromdagen hade dom 95% luftfuktighet där på kvällen..
  #11  
Gammal 2008-07-25, 15:59
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Umeå/Sthlm,Kopani/Ioannina
Inlägg: 206
Standard Sv: Bränder på Rhodos

Är det BARA Rhodos det brinner på? Eller gäller det hela Grekland i år oxå?
Min grek som sitter på västra fastlandet var som ett stort ? när jag frågade om
det brann där....
  #12  
Gammal 2008-07-25, 17:08
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Bränder på Rhodos

I går såg jag en uppgift om att det brinner på 66 platser i Grekland. I dag har jag däremot inte sett något.
  #13  
Gammal 2008-07-25, 19:52
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Bränder på Rhodos

Enligt nyheter på finska TV:n brinner det i byarna Lardos o. Laerma.
Pefkos är inte långt fr. Pefkos, 5 km till själva byn. Mycket tallskog omkring...det känns inte något vidare att åka dit imorgon. Det tycka blåsa mycket där ännu.
  #14  
Gammal 2008-07-25, 21:32
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Bränder på Rhodos

Finns en artikel om branden på Rhodos inne på expressen nu o är enda tidningen som skriver om det.. Polisen skall flytta 2000 turister till säkrare ställen mot norra delen av ön.

Apollo hade nio gäster där som skulle flyttas men nu säger apollo att faran inte är så stor längre.. Men jag litar inte på Apollo tror man skall lita mer på myndigheterna..
  #15  
Gammal 2008-07-25, 21:42
kos44s avatar
kos44 kos44 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: GÖTEBORG
Inlägg: 285
Standard Sv: Bränder på Rhodos

Här finns en artikel om branden på Rhodos www.dagbladet.no/nyhet...41792.html
mvh.ulf
  #16  
Gammal 2008-07-25, 22:13
Åsa T Åsa T är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Ort: Rhodos
Inlägg: 10
Standard Sv: Bränder på Rhodos

Jag har tidigare i kväll pratat med min brandman igen. Läget var då lite bättre i området runt Lindos och det är utom fara men nya stora bränder i Lardos o Laerma. Fortfarande blåser det kraftigt.

1000 brandmän har kommit till Rhodos från hela landet då det har lugnat ner sig på många andra ställen i Grekland, samt 4 till helikoptrar från Aten. Jag hörde dessa köra i skyttetrafik medan vi pratade. Problemet är att de inte kan flyga när det är mörkt.

Själv har han inte varit hemma sedan i tisdags och det var senaste gången han duschade......

Åsa
  #17  
Gammal 2008-07-25, 22:39
Peter å Stina Peter å Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Västerås
Inlägg: 77
Standard Sv: Bränder på Rhodos

Finns även en artikel på Aftonbladets websida.
Nyheterna på TV4 sände ett reportage om branden på Rhodos.

Vi håller tummarna på att branden "lugnar ner sig" snart.
  #18  
Gammal 2008-07-25, 22:42
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Umeå/Sthlm,Kopani/Ioannina
Inlägg: 206
Standard Sv: Bränder på Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av Åsa T Visa inlägg
Jag har tidigare i kväll pratat med min brandman igen. Läget var då lite bättre i området runt Lindos och det är utom fara men nya stora bränder i Lardos o Laerma. Fortfarande blåser det kraftigt.
1000 brandmän har kommit till Rhodos från hela landet då det har lugnat ner sig på många andra ställen i Grekland, samt 4 till helikoptrar från Aten. Jag hörde dessa köra i skyttetrafik medan vi pratade. Problemet är att de inte kan flyga när det är mörkt.
Själv har han inte varit hemma sedan i tisdags och det var senaste gången han duschade......
Åsa
Vilket jobb dom gör,brandmännen!!! Otroligt!! Hedervärt arbete...all ros till dom!....sen får man hoppas att det finns rikligt med tvål när det lugnat sig...
  #19  
Gammal 2008-07-25, 23:10
moelvs avatar
moelv moelv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Moelv, Norge
Inlägg: 286
Standard Sv: Bränder på Rhodos

VG har også en artikkel om brannen:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=197110
  #20  
Gammal 2008-07-25, 23:35
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Bränder på Rhodos

Först jordskalv, sedan bränder. Vart ska det sluta?

Senast redigerad av IRSA den 2008-07-25 klockan 23:36. Anledning: felstavning
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT