Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-03-08, 19:17
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Mange har spurt om å flytte til Hellas for å bo der.
Her er vår historie.
Den beste begynnelsen er å oversette en artikkel jeg skrev i lokalavisen ”Anatoli” i 2003.
Dette er en direkte oversettelse.

20. besøk i Agios Nikolaos.

En norsk kreters betraktninger.

En norsk venn, Sven Buchholz forteller oss hvordan han først kom til Agios Nikolaos og hvorfor han siden kommer tilbake to ganger i året gjennom mange år. I alle disse årene har han lært seg gresk og i dag skriver han sin beretning på gresk. La oss lese og dømme selv.
…………………………………………………………………………………………………………..

Flyet landet på Heraklion flyplass. Det var en ettermiddag i september. Mens vi stod der i ankomsthallen og ventet på bagasjen vår tenkte jeg: I sannhet, hvor mange ganger har vi besøkt Kreta? Etter at vi ble pensjonister kan vi knapt kalle det ferie lenger. Som pensjonister har vi all verdens tid og kan gjøre det vi vill. Likevel fortsatte vi å komme tilbake til samme sted.
På parkeringsplassen fant vi bilen på det stedet hvor utleiren hadde satt den. Nøklene lå som vanlig under gulvmatten. Det at vi var blitt kjent med så mange mennesker på øya var et faktum som talte til vår fordel. ”20 minutter senere befant vi oss på hovedveien mot Agios Nikolaos som var reisens mål, en tur på 50 minutter fra flyplassen i Heraklion
Denne veien kjente vi godt. Vi hadde kjørt den ofte. Vanligvis så vi ikke på den hverken som vakker eller interessant men denne gangen ble vi overasket fordi landskapet viste seg å være både var grønt og fullt av blomster slik som om våren. Dette fenomenet kunne bare skyldes en ting. Det måtte ha regnet denne sommeren. Det regner ikke ofte på Kreta, vi kunne faktisk ikke huske noen gang vi hadde sett landskapet så grønt på denne tiden.
De sier at Agios Nikolaos har Europas beste klima. I Heraklion kan det komme snø noen ganger på vinteren samtidig som det er høy fuktighet. Snø og fuktighet forekommer sjelden i Agios Nikolaos. Var de virkelig klimaet som virket så tiltrekkende på oss? Jeg tror ikke det. Vi hører ikke til de som tilbringer hele dagen på stranden. Heller ikke hører vi til dem som snakker om været hele tiden slik som Nordmenn og Engelskmenn. Vi må imidlertid erkjenne at vi noen ganger funderte over hvordan klimaet påvirker dagliglivets vaner.

Det var en gang, ………….. jeg var 14 år. Jeg innrømmer at jeg ofte sov i skoletimene. En dag våknet jeg plutselig midt i timen. Jeg husker ikke hvorfor. Kanskje hørte jeg noe som rørte meg ubevist? En myte fra en svunnet fortid. En god okse som bortførte en prinsesse fra Østerland. En slem okse som spiste mennesker i en labyrint. En mann ved navn Teseos som forlot den stakkars kvinnen som reddet ham på en øy, Ariadne…..Jeg fortsatte søvnen min men jeg glemte aldri denne myten.
Jeg har alltid hatt lyst til å besøke Kreta, men av ukjente årsaker ble min drøm aldri til virkelighet.
45 år senere på vinterstid så vi på TV 2 serier fra BBC, ”The Lotus Eaters og ”Who Pays the Ferryman” (Den siste har gått på svensk TV men ikke på norsk). Handlingen og opptakene til disse TV – seriene fant sted i Agios Nikolaos og Elounda. Etter over 20 episoder var vår nysgjerrighet så stor at det ble helt nødvendig for oss å besøke byen. Dette hendte f6r 10 år siden.
Om litt vil vi være fremme ved huset vårt. De første gangene bodde vi på hotell, men etter at vi ble pensjonister og fikk bedre tid ble oppholdet utvidet til 2 måneder om våren og 2 om høsten. Vi slumpet til å finne et lite hus som vi leiet. Vi snakket utelukkende gresk med eieren, Giorgos og familien hans. Dette hjalp oss til å lære språket. En dag skal vi klare det.
Om en time ville vi sitte på vår kjære taverna, ”Ofou to lo” på Kitroplateia. Vi vil drikke vår første Ouzo mens vi nyter utsikten over havet med fjellene i det fjerne. Senere skulle vi ta alle de vanlige bilturene våre, til fjellene, Lasithi Platået, Knossos og de arkeologiske utgravningene, Mochlos, Paleokastro og mange andre steder. Hva du enn kan komme på så hadde vi gjort det før, kanskje i fjor, kanskje i forfjor, kanskje i morgen eller til neste år?
I dette øyeblikk svingte jeg bilen inn på parkeringsplassen utenfor huset vårt. Jeg sier til meg selv: Nå er jeg her, i mitt andre hus, i mit andre fedreland, Kreta.


....................................................................................................


April 2004 ble vårt siste besøk på Kreta som turister. Saken var at vi begynte å lengte hjem med en gang vi satte foten på norsk jord.
2 september 2004 var en merkedag i vårt liv. Tidlig om morgenen gikk vi inn i charterflyet på Gardermoen. Våre 4 katter befant seg i 2 bur i bagasjerommet. Da vi så bakken forsvinne under oss viste vi begge at det var det siste vi noensinne ville få se av Norge. Vi hadde tatt skrittet fullt ut. Saken var at vi begynte å lengte hjem med en gang vi satte foten på norsk jord. Det er snart 4 år siden. Vi har ikke siden besøkt Norge heller aldri lengtet tilbake. Hele historien om flyttingen og byggingen av hus med alle praktiske detaljer kommer i denne tråden etter hvert.


Senast redigerad av sven.kriti den 2008-03-08 klockan 19:43.
  #2  
Gammal 2008-03-08, 19:27
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Om å flytte til Hellas....den greske orginalen til artikkel

Η 20η επίσκεψή μου στον Άγιο Νικόλαο.
Συλλογισμοί ενός Νορβηγόυ Κρητικόυ για τον τόπο μας.

Ένας Νορβηγός φίλος μας, Ο Sven Buchholz, διηγείται σήμερα πώς σκέφθηκε να έλθει κάποτε στον Άγιο Νικόλαο και πώς έρχεται και ξαναέρχεται δύο φορές το χρόνο τώρα και πολλά χρόνια. Όλα αυτά τα χρόνια έμαθε ελληνικά και σήμερα μας γράφει στα ελληνικά το άρθρο του. Ας το διαβάσουμε και άς βγάλουμε τα συμπεράσματα μας.
.......................................................................................................................................................

Το αεροπλάνο προσγειώθηκε στον αερολιμένα του Ηρακλείου . Ήταν ένα μεσημέρι στα τέλη του Σεπτεμβρίου. Περιμένοντας τις αποσκευές στην αίθουσα αφίξεων αναλογίστηκα, αλήθεια, πόσες φορές επισκεφτήκαμε την Κρήτη. Αφού γίναμε συνταξιούχοι δεν μπορούμε να το λέμε διακοπές πια. Οι συνταξιούχοι έχουν όλο τον καιρό του κόσμου. Έτσι μπορούμε να τον περνόυμε όπου θέλουμε Παρ’όλ’αυτά ξαναγυρίζομε επανειλημμένως στο ίδιο μέρος.
Στο πάρκινγκ βρήκαμε το αυτοκίνητο στο σημείο πουτο άφησε ο ενοικιαστής με το κλειδί κάτω από το χαλάκι. Το γεγονός ότι γνωρίζουμε τόσο πολύ κόσμο σ’ αυτο το νησί έχει και τα προνόμιά του.
10 λεπτά αργότερα βρισκόμασταν στη νέα εθνική οδό προς τον Άγιο Νικόλαο ,διαδρομή 50 λεπτών από το αεροδρόμιο του Ηρακλείου .Αυτός ηταν ο προορισμός μας. Την οδό αυτήτην γνώριζα καλά .Την κάναμε συχνά. Δεν είναι ούτε όμορφή ούτε ενδιαφέρουσα.. Αυτή τη φορά όμως ξαφνιαστήκαμε επειδή το τοπίο αποδείχτηκε πράσινο με πολλά λουλούδια, σαν να ήταν άνοιξη. Αυτό το φαινόμενο μπορούσε να οφείλεται σε μια αιτία μόνο. Πρέπει να έβρεχε συχνά αυτό το καλοκαίρι. Δεν βρέχει πολύ στην Κρήτη, τουλάχιστον όχι το καλοκαίρι. Μάλιστα δεν θυμόμασταν να είχαμε ξαναδεί ποτέ το τοπίο τόσο πράσινο τέτοια εποχή.
Λένε ότι το κλίμα του Αγίου Νικολάου είναι το καλύτερο της Ευρώπης. Στο Ηράκλειο μπορεί να χιονίζει μερικές μέρες το χειμώνα . Έχει και υγρασία. Στο Άγιο Νικόλαο βρίσκεις σπάνια χιόνια ή υγρασία. Αλήθεια ήταν το κλίμα που μας τραβούσε; Δεν νομίζω. Εμείς δεν είμαστε από αυτούς που περνάνε όλη τη μέρα στην παραλία. Ούτε είμαστε από αυτούς που μιλάνε συνέχεια για το καιρό όπως οι Νορβηγοί και οι Αγγλοί. Πρέπει να ομολογήσω όμως, ότι σκέφτομαι μερικές φορές πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος του κλίματος στις καθημερινές μας συνήθειες.
Ήταν μια φορά κι έναν καιρό . Ήμουν 14 χρονών. Ομολογώ ότι κοιμόμουν συχνά στο σχολείο. Ξύπνησα μέσα σ΄ενα μάθημα του σχολείο . Θεν θυμάμαι για τι. Ίσως άκουσα κατι που συγκίνησε το υποσυνείδητό μου. Ένα μύθο από ένα σβησμένο παρελθόν. Ένας καλός ταύρος που πήρε μια πριγκίπισσα από την ανατολή. Ένας κακός ταύρος που έτρωγε ανθρώπους σ΄ενα λαβύρινθο. Ο ήρωας, ο Θησέας που τον σκότωσε το ταύρο και την άφησε σ΄ένα νησί, την καημένη τη γυναίκα που τον έσωσε, την Αριάδνη.
Συνέχιζα τον ύπνό μου. Δεν ξέχνούσα όμως ποτέ το μύθο. Ήθελα συχνά να επισκέφτω την Κρήτη , αλλά για λόγο άγνωστο το όνειρό μου δεν έγινε πραγματικότητα.
45 χρόνια αργότερα , στο χειμώνα . Είδαμε τηλεόραση. Δυο αγγλικές σειρές,
¨Οι Λωτοφάγοι¨, και ¨Ποιός θα πληρώσει το Βαρκάρη¨ Η σκηνοθεσία των σεiρών γίνεται στο Άγιο Νικόλαο και Ελούντα. Αφού είδαμε 30 επεισόδια η περιέργια μας αυξήθηκε τοσο πολύ που έπρεπε να επισκεφτούμε αυτήν την πόλη. Aυτό συνέβη πριν από 10 χρόνια.
Σε λίγο θα φτάναμε στο σπίτι μας. Τις πρώτες φορές μείναμε στο ξενοδοχείο. Αφού γίναμε συνταξιούχοι όμως, είχαμε περισσότερο χρόνο να περνούμε στην Κρήτη. Γι ΄ αυτό αποφασίσαμε να μένουμε εκεί 4 εβδομάδες την άνοιξη και 4 εβδομάδες το φθινόπωρο .Ευτυχώς βρήκαμε ένα μικρό σπίτι που ενοικιαζόταν. Ο ιδιοκτήτης , ο Γιώργος και η οικογένειά του μιλάνε μαζί μας ελληνικά μόνο. Έτσι μας βοηθούν να μάθουμε Ελληνικά. Κάποια μέρα θα τα καταφέρουμε.
Σε μια ώρα θα καθόμασταν στην αγαπημένη μας ταβέρνα. Θα πίναμε και το πρώτο μας ούζο κοιτάζοντας τη θέα, τη θάλασσα και τα βουνά στο βάθος του ορίζοντα. Αργότερα θατα κάναμε όλα, τις βόλτες με το αυτοκίνητο στα βουνά, τις επισκέψεις στο οροπέδιο Λασιθίου, στην Κνωσσό, στις αρχαιολογικές ανασκαφές του Μόχλου, του Παλαίκαστρου ή αλλά διάφορα μέρη. Ότι και να μας έλεγε κανείς, θα το είχαμε κάνει παλιότερα. Ίσως πέρσι, ίσως προπέρσι, ή προχθες; Ίσως άυριο ή του χρόνου;
Αυτη τη στιγμή στρίβω το αυτοκίνητο στο παρκίνγκ απέναντι από το στίτι μας. Λέω στον εαυτό μου: Τώρα είμαι εδώ, στο δεύτερο μου σπίτι, στη δεύτερη μου πατρίδα, την Κρήτη.

Senast redigerad av sven.kriti den 2008-03-08 klockan 19:33. Anledning: feil
  #3  
Gammal 2008-03-08, 19:37
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Sven, nu har du sått ett frö. Jag vill också bo på Kreta! Dessvärre har jag ett bra tag till pension, men visst lever drömmen.

/Netwolf
  #4  
Gammal 2008-03-08, 20:45
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Jag fruktar intet
Jag hoppas inget
Jag är fri

Som det står på din tröja.
Och på hans gravsten i Heraklion.

Hur många tröjor/linne har du?

Lefteris
  #5  
Gammal 2008-03-08, 21:07
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenholm Visa inlägg
Jag fruktar intet
Jag hoppas inget
Jag är fri

Som det står på din tröja.
Och på hans gravsten i Heraklion.

Hur många tröjor/linne har du?

Lefteris
Bare 1, det rekker!
  #6  
Gammal 2008-03-08, 21:27
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Detta var en spännande början på er berättelse, jag hoppas vi får läsa mer...

Men tänk om denna längtan smittar av sig...
  #7  
Gammal 2008-03-09, 08:31
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Hvorfor ville vi flytte til Kreta?
Det var ikke bare klimaet som var avgjørende. Nivået for leveomkostninger i Norge var blitt det høyeste i Europa. Vi hører til de som hver uke gikk på ”polet” ”systemet” og kjøpte litt vin og konjakk, for ikke å forglemme Ouzo! En flaske bra vin i Norge koster 80 – 100 kr. En cognac over 300. Et regnestykke viste at for vårt beskjedne forbruk måtte vi betale kr 36 000 ! )90 % av dette gikk rett i den norske statskassen! I formynderstaten Norge har du alltid ”Big Brother” han ser deg alltid og han vet best hva som ER bra for deg og hva som IKKE er bra!
Maten koster vesentlig mer enn i Sverige, dette er årsaken til at det i alle grenseområder finnes enorme supermarkeder for nordmenn.

Nordmenn i landflyktighet.
Vi bodde i et rekkehus på Oslos vestkant, det var engang ”byens beste strøk”. Slik skulle det ikke bli! Kommunen bygget i et nærliggende område en stor høyblikk med ”sosialboliger.” Her ble det etter hvert boende ”litt av hvert”. Vi hadde 5 minutter til T – bane. Stasjonen lå i fredlige idylliske omgivelser, men de siste 5 årene hadde vi ikke villet ta T – banen dit. Store gjenger av ”våre nye landsmenn” sørget for å gjøre strøket utrygt. Vi måtte dra en stasjon lenger for så å gå 15 minutter i stedet for 5. I mørke var det ikke på tale å ta T – bane. Mange av våre venner bodde på en annen kant av byen. 18 km. Med taxi kostet 500 kr om kvelden. Da ble det til at vi kjørte bil og jeg fikk drikke vann! Etter hvert ble de nye landsmenn så plagsomme at gamle mennesker måtte ta drosje for å gå på supermarkedet ved høylys dag. Bedre ble det ikke da vi fikk en avrusningsanstalt bare 200 meter fra huset!

Jeg kunne lette ramse opp 2000 årsaker i denne kategorien, men det som egentlig fikk ”begeret til å flyte over” var november 2003.
Vi kom tilbake til Oslo, 7. november med snø tåke og bil på parkeringen med flatt batteri. Da begynte vi å lengte ”hjem” det vil si til Agios Nikolaos med en gang. Helt umerkelig var Agios Nikolaos blitt vårt 1 hjem og Oslo no. 2! Vi begynte nedtellingen! Huset ble satt ut for salg, gammelt inventar ble gitt til loppemarkedet.
Ikke noe norsk flyttebyrå flytter til Hellas, men heldigvis fantes det et svensk som hadde en filial i Oslo. En container, 10 kubikk, pris NOK 40 000 fa dør til dør, men da kom de og pakket alt i kasser. Det ble bare de mest personlige tingene som får plass i 10 kubikk!
De 2 månedene vi var på Kreta i april og mai brukte vi til å finne en tomt, og en litt større leilighet hvor vi kunne bo inntil huset var ferdig.

Tomten.

Det en stor fordel at Agios Nikolaos er en liten by, 10 000 i selve byen. Vi hadde fått flere venner her enn i Oslo. Vi fant at en og same byggmester, Giorgos Gounalakis hadde bygget hus for 4 i vår bekjentskapskrets. Alle hadde bare gode ting å si om ham. Jeg inspiserte et av husene som han hadde bygget 5 år tidligere. En av vennene avtalte straks et møte på vår yndlings - taverna Ofoutolo. Alt gikk 100 %, Giorgos sendte meg til en eiendomsmegler som hadde hele landskapet på computeren. 2 dager etter det første møtet ringte han for å avtale visning. Vi begynte med 2 tomter nede i byen som vi ikke likte. Så kom vi hit.







Tomten ligger høyt over byen med 270 grader panoramautsikt over byen og Mirabellabukten. Jeg brukte ca 12 sekunder på å bestemme meg selv om den var dyr. Du må ha minimum 4000 kvadratmeter for å bygge her! Tomten var på 4600.
Formalitetene ble ordnet ved at vi gikk til en velrenommert advokat, ekspert på slike transaksjoner. Han fikk fullmakt som ble tinglyst av notar. Vi hadde også skaffet oss en skatterevisor og regnskapsfører.
Vi skal nå følge hele prosessen til huset står ferdig! Jeg tok flere bilder hver uke.

Neste kapittel: Byggmester, arkitekt, byggekontrakt.
  #8  
Gammal 2008-03-09, 10:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Förstår att ni har det bra men för mig låter det så sorgligt att inte besöka sitt hemland eller känna längtan efter gamla vänner och trakter. Även om många säkert reser till er förstår jag inte att det är så lätt att kapa banden till sitt hemland. Jag skulle längta efter så mycket allt från naturupplevelser, dofter, mina nära och kära i vardagen, att se barnbarnen växa upp och många andra saker. Det här visar verkligen hur olika vi människor är innerst inne.

Eva
  #9  
Gammal 2008-03-09, 11:18
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Förstår att ni har det bra men för mig låter det så sorgligt att inte besöka sitt hemland eller känna längtan efter gamla vänner och trakter. Även om många säkert reser till er förstår jag inte att det är så lätt att kapa banden till sitt hemland. Jag skulle längta efter så mycket allt från naturupplevelser, dofter, mina nära och kära i vardagen, att se barnbarnen växa upp och många andra saker. Det här visar verkligen hur olika vi människor är innerst inne.

Eva
Vi har aldri sett mer av våre gamle venner enn etter at vi flyttet hit!
Vi må sette opp bookingliste selv om vi har 2 gjesterom med 4 senger. Det er ofte noen må ligge på hotel! Programmet er fult fra mars til juni, stille i juli, så går det i et til november. Om vinteren kommer det stadig flere norske som bor her bare fra Jul til april. Vi er 18 Skandinavere her.
Jeg har aldri følt meg hjemme i Norge, det gjorde jeg her fra første stund.

Senast redigerad av sven.kriti den 2008-03-09 klockan 11:21.
  #10  
Gammal 2008-03-09, 17:14
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus. Byggmester etc

Byggmester, byggetilatelse, arkitekt, byggekontrakt.

Mange av våre norske venner toet sine hender over oss som skulle våge å bygge i Hellas! Som utlendinger ville vi bare bli snytt, tape alle våre penger slik at alt ville bli elendighet. Disse redselshistoriene stammer fra Spania. Det er IKKE Hellas!
Jeg svarte at jeg hadde full tillit til mine greske venner som betraktet meg som Greker, ikke som utlending. Den mest forstokkede av dem svarte da: Husk det Sven du vil ALLTID være utlending i Hellas!
2. september reiste vi fra Norge. Andre greske venner hadde i mellomtiden skaffet oss et perfekt sted vi kunne bo til huset var ferdig. Det lå ved den gamle Kritsa veien 1 km fra det store veikrysset. På grunne av de 4 kattene våre måtte vi ha et sted uten for meget trafikk. Området heter Glymata. Huset var moderne, bare 10 år gammelt.



Nå begynte arbeidet! I det første møtet med Giorgos, byggmesteren forklarte han at om jeg ville kunne jeg få et hus i norsk stil! Nei, fy for tusan, jeg er gresk nå! Så kom det greske skisser på bordet. Jeg ga uttrykk for at jeg ønsket et hus i minoisk stil! Intet var umulig for Giorgos! Dagen etter møtte jeg arkitekten som uttrykte stor entusiasme over min interesse for minoisk stil! Intet skulle glede ham mer. Han hadde funnet en skisse av en rekonstruert Minoisk villa. Den var gravet frem på 30 talet og rekonstruert av en italiensk arkitekt! Arkitekten og jeg utvekslet ideer en ukes tid før vi kom frem til dette resultatet. Det er moderne gresk arkitektur samtidig som det utvendig klart avspeiler linjene i den minoiske villaen. Arkitekten var helt inneforstått med at huset måtte ble verdig til å bære navnet ”Villa Ariadne”.








Så var det prisen. Det var ganske enkelt. Grunneflaten er på 80 kvadratmeter i hvert plan, 2 etg. . Hertil kommer en stor terrasse i annen etasje og tilsvarende nede. Takterasse 80 kvm .Svømmebasseng på 10 x 3 meter, dybde 1,70 Til sammen 300 kvm. Flislagt terrasse nede.
Med svømmebasseng og alt tilbehør, sentralfyring, alt maskineri i poolen og solvarmeanlegg på taket,
223 000 Euro.
Svømmebasseng er dyrt i Hellas, det utgjør 30.000 Euro fordi det er rigorøse byggingsforskrifter på grunn av jordskjelvsfaren, noe som forlanger tykkere vegger og mer stål i betongen. Prisen inkluderte tegninger og byggetillatelse. Denne var ventet å ta 2 måneder. Dette var 10 oktober.
Pengene skulle betales i følgende rater:
Byggetillatelse og tegning.
Gravearbeider.
Betong.
Murstensarbeider.
Murpuss.
Rør og el-instalasjon.
Fliser og utvendig stenarbeide.
Vinduer dører og ferdigstilling.

Hust skulle stå ferdig 1. september 2005

Vi betalte forskuddsvis et og et byggetrin.

1 november la jeg pengene på bordet for første trin.

Dette var hva vi fikk se på tomten 9. november.



To store gravemaskiner hadde startet graving samme morgen!
Giorgos forklarte at det var ok å grave før byggetillatelsen kom. Dessuten hadde han fått det hele ”til å gå fortere enn vanlig”

Neste gang : Byggning av fundamenter som tåler jordskjelv - jordbevning.

Senast redigerad av sven.kriti den 2008-03-09 klockan 17:30.
  #11  
Gammal 2008-03-10, 08:13
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Nå lå vi godt ann! Arbeidet hadde startet 9 november, bare en uke etter at vi undertegnet kontrakten. Den 13 november var tomten utgravet.






På bildet ser vi Giorgos sammen med gravemaskin - entreprenøren. I løpet av en uke var betongfundamentet påbegynt. Dette bruker jeg mange bilder på å vise fordi det er viktig i et land hvor det kan forekomme jordskjelv. Byggetillatelsen var i mellomtiden kommet, 1 måned før tiden. Arbeidet startet omgående.



23.november.



24. november


30. november



1. desember
Det som kan se ut som kjeller er fundament. Fundamentet er delt opp i flere rom som tilslutt blir fylt opp med sten og grus. Bærepilarene er de samme som senere skal bære resten av konstruksjonen over marken.

12. desember 2004.
Nå er vi kommet over marken!




Senast redigerad av sven.kriti den 2008-03-10 klockan 08:25.
  #12  
Gammal 2008-03-10, 08:47
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Intressant läsning och fina bilder. Tack Sven för att du delar med dig av era erfarenheter och upplevelser av att flytta till Grekland!

Ann-Kristin
  #13  
Gammal 2008-03-11, 11:06
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

12 desember var vi altså kommet ”over jorden”. For meg var det en overraskelse og se hvor meget arbeide som ble lagt i fundamentet, det ble gravet over 2 m. ned til fast grunn. Så ble det lagt en såle av betong. Deretter ble det bygget noe som så ut som en kjeller, bare at den ble fylt med sten og grus før det ble lagt et betonglokk på. Stålstengene fra bærepilarene ble fortsatt over marken ved at de ble bunnet sammen med stålet som skulle fortsette de samme pilarene opp i høyden. Giorgos forklarte at denne konstruksjonen var utviklet etter de mest moderne prinsipper for ar huset skulle kunne motstå et jordskjelv – jordbevning. (Det fikk stå sin prøve desember 2005 de et kraftig jordskjelv rystet Kreta. Vi satt og så på TV og merket ingen ting!)



20. desember.







Nå nærmet Julen seg så vi pyntet de første juletrærne våre på Kreta. En norsk importert edelgran og en et gresk ”parasolltre” Begge på rot med tanke på å plante dem ut på tomten. Den lille norske edelgranen kostet 50 Euro! Den overlevet ikke den varme sommeren. Garteren som hadde 4 igjen etter Jul plantet dem på sitt forsøksfelt, Katharåplatået, 1100 meters høyde, ovenfor Kritsa. De står der og er blitt kjempestore 3 år etter!
Nå gikk det fort fremover datoene viser fremgangen.



Våre døtre kom til Jul, her fotografert i 2. etasje som skulle bli deres rum.



Vi feiret vår første Jul på Kreta. Bilde fra frokosten 25 desember, 1. Juledag.
Det ble bygget for fult i Julen.






28 desember så det slik ut.



Siste bilde fra 29 desember 2004.



Vi feiret våt første Nyttår på Kreta 2004 - 2005

Senast redigerad av sven.kriti den 2008-03-11 klockan 11:32.
  #14  
Gammal 2008-03-12, 15:20
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Vi skiver 2005.
Spørsmål om formaliteter i forbindelse med flyttingen har jeg lagt i egen tråd.
På under 2 måneder hadde vi fått gjort meget.
En av ”trickene” er å betale byggmesteren regelmessig. Grekerne har en egen måte å bygge på. De bygger litt hver gang de har penger. Dette gjør det ikke lett for byggmesteren som aldri vet når pengene tar slutt. Det gjør det vanskelig å planlegge. Jeg tok Giorgos med i banken, lot han se at pengene fantes på plass. Så laget jeg en betalingsavtale hvor banken skulle utbetale pengene for de ulike byggetrinnene hver gang jeg gav klarsignal. Da jeg så hvor bra det gikk, sørget jeg for at Giorgos fikk pengene 1 – 2 dager FØR arbeidet var ferdig. Dette akselererte byggeprosessen.
I Hellas bygger de i Julen, men de tar en skikkelig nyttårsferie. Det skjedde ikke mer før 5. januar.



Da ble det støping av poolen.





Interiør, 5 januar.



Trappen er kommet på plass.



9. Januar er råbygget ferdig, murerarbeidene kan begyne.



19 januar er murerarbeidet godt i gang. Den lille toppen er "maskinrommet" Her er sentralvarmen.
  #15  
Gammal 2008-03-14, 17:52
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Murerarbeidet gikk fort.
Det er dobbelt lag murstein med isolasjon i mellom

Bilder viser bedre enn ord.
Bilder fra 24. januar.






Tomten som til nå har sett ut som en slagmark blir planert.







10 februar



15 februar



16. februar



19. februar



22. februar

Muringen er snart ferdig.
Bygging har vært i gang ca. 3 måneder.
  #16  
Gammal 2008-03-14, 18:09
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Trevligt att se dina fina bilder!
  #17  
Gammal 2008-03-15, 00:47
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Citat:
Ursprungligen postat av sven.kriti Visa inlägg
Murerarbeidet gikk fort.
Det er dobbelt lag murstein med isolasjon i mellom
Den intressantaste tråden på länge.
Jag blev bara lite fundersam på min dåliga norska och ville ha ett litet förtydligande.
Betyder ovanstående att man kör tegel på insidan och utsidan och har någon typ av isolering mellan dessa tegel? Vad isolerar man med i så fall? Det syns ingenstans isoleringsmaterial så därför blir jag fundersam, jag har också fått uppfattningen att inte grekiska hus är isolerade på det sätt vi pratar om här.

Mvh Janérik
  #18  
Gammal 2008-03-15, 08:37
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

xx
Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Den intressantaste tråden på länge.
Jag blev bara lite fundersam på min dåliga norska och ville ha ett litet förtydligande.

Betyder ovanstående att man kör tegel på insidan och utsidan och har någon typ av isolering mellan dessa tegel? Vad isolerar man med i så fall?

Ja, dette er helt riktig! Presis så gjør mann! Det er et moderne plast, porøst isolerings materiale. Det syns ikke da de legger det ned mellom lagene etter hvert som de bygger.

Det syns ingenstans isoleringsmaterial så därför blir jag fundersam, jag har också fått uppfattningen att inte grekiska hus är isolerade på det sätt vi pratar om här.

På 90 tallet fikk Hellas samme bygningsforskrifter som EU. Nå må de bygge like godt isolert som i Sverige! Desuten sterkere på grunn av jordskjelvsfaren.

Mvh Janérik
  #19  
Gammal 2008-03-15, 11:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Intressant att läsa och se dina bilder men gör gärna bilderna lite mindre i kommande inlägg så blir det enklare att se.

Eva
  #20  
Gammal 2008-03-15, 12:30
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus.

Citat:
Ursprungligen postat av sven.kriti Visa inlägg
xx
Viktig!
Byggeforskrifter i Hellas.
Om du vet det som jeg vet om hus i Hellas: Kjøp ikke ferdig hus, bygg selv, det er også billigere! Om huset er mer enn 10 år gammelt kan du ikke vite om det er bygget etter nye forskrifter! Om de ikke er isolert blir de kalde og fuktige om vinteren, det har jeg nokk av eksempler på! Disse husene kan også lett få skader eller falle sammen i jordbevning!
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT