Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Tasiovasilis hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-05-29, 08:26
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Det här med vädret

Jag förstår verkligen er som är i Grekland just nu.

I lördags morse åkte vi till Arkitsa, jag gubben och min dotter.
Vi har väldigt goda vänner som har ett sommarhus precis vid havet.
Hon är svenska och hennes man grek, deras dotter är lika gammal som min, så alla hade en varsin att umgås med.

Lördag spenderade vi på stranden, sedan gick vi upp och tog lite sill och svensk nubbe och öl, jodå båda gubbarna gillar sill och nubbe, då båda två har blivit vana sedan tiden de bodde i Sverige. Efter lite vila, gick vi ner till stranden för att ta ett kvällsdopp. Kvällen spenderade vi på altan där vi grillade fisk. En helt ljuvlig kväll, ingen ville gå och lägga sig.
Inga mygg och 25 grader varmt till kl 2 på natten.

Nästa dag har vi tänkt ska bli lika fin, inte kan det väl ändra sig när natten varit så härlig. Vi ska bada och sola och grilla kött innan vi tar oss hem till Menidi igen.

Vi vaknar upp och ingen kan tro sina ögon, full storm, regn
kolsvart himmel, vilken besvikelse

Det var bara att packa ihop och ta sig hem, så jag förstår er som blir besvikna på vädret och kanske bara har en vecka.
Det börjar bli som i Sverige, man vågar inte bestämma något för man vet ju aldrig hur vädret blir.

Monica
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-05-29, 08:43
Themis från Finland Themis från Finland är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 10
Standard Sv: Det här med vädret

Oj! Jag packar just nu, och tänkte ta bara en varmare skjorta, alla andra är mer eller mindre strandkläder... Hmmmm..
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-05-29, 08:55
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Det här med vädret

Ja, vädret är ju som det är. Det är klart att man vill ha fint väder när man är på semester. Man (i alla fall vi) har ju inte direkt någon plan B, utan man räknar med att sola och bada. Det är inte lätt att roa tonåringar som bara vill bada, om regnet öser ner. I år verkar vädret vara lite upp och ner. Förra året hade vi regn, åska, hagel och strålande sol under våra två veckor på Thassos. Mycket kortspelande blev det....

/Ulrika, som hoppas på sol i hela Grekland
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-05-29, 16:28
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 243
Standard Sv: Det här med vädret

Jaiá sás!

Tack Monica för att du förstår min besvikelse.
En vecka på Thassos med sol och bad trodde vi. 2 1/2 dag sol, resten åska, regn, blåst.
Ångrade att jag inte bokat Kreta i stället, men en liten tröst, är att det regnade även där samt på solsäkra Cypern (enl. vänner som var där).
Men det gäller att tänka possitivt, en dag med regn gör ingenting, grekerna behöver vatten det är så torrt i marken, tänkte vi.
Andra dagen med regn var vi inte lika uppåt. Det är då, man får göra det bästa av situationen, så vi svepte vi in oss i morgonrockar och badlakan, satte oss runt det lilla bordet, tände små värme ljus, tog fram lite guda dryck, samt en kortlek. Så precis som Ulrika skrev, mycket kortspel blev det. ( glöm inte att packa ner kortleken).

Mvh. lilla sjöborren.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-05-29, 20:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Det här med vädret

Visst är vädret skumt. Jag minns förr när ett vanligt talesätt i Grekland var - "det kommer inte en droppe regn mellan maj och september". Stämde ganska bra förut, men nu är talesättet ett minne blott.

Senast redigerad av Kalimera den 2007-05-29 klockan 20:13.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-05-29, 20:12
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Det här med vädret

Det är tydligt att man får se över packningen en gg till innan avresa. Har mest haft sol i åtanke, så...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT