Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Tinos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-04-01, 21:45
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Boende Tinos?

Hej,

En fråga till er Tinos-kännare!

Jag har surfat lite efter Tinos-sajter och kollat lite trådar här på Kalimera om Tinos-boende. Det ligger i farans riktning att vi besöker Tinos 23/5 ------??? + en tur till Egina efter det. Har förstått på er Tinos-fantaster att risken är stor att vi inte kommer till Egina överhuvudtaget pga att vi kommer att bli helsålda på Tinos. Det återstår att se. Men.......... en viktig del av trivseln oavsett resmål är ett boende som passar.

Våra preferenser inför Tinos är.
- hyfsat bra centralt i Chora,
- inte boende i markplan utan helst 1-3 våningar upp och balkong med utsikt över stan, hamnen eller havet,
- gärna 2-rumslägenhet om det är möjligt eftersom vi sover bäst i separata rum.

Jag har noterat dialoger kring det på Kalimera mycket populära Nikoleta, som verkar fint men som väl inte riktigt stämmer på våra önskemål, samt Athos och Anna????

Tacksam för tips!

Har också noterat att det från och till tycks vara benägenhet att vara fullbokat i boende på Tinos bl a pga helgbesökande greker. Men eftersom vi ankommer söndag den 23 maj, tror det är c:a 17.30 med snabbåten, så bör det väl inte vara något större problem att åka obokat och kolla in när vi kommer dit, eller ......?

Mats
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-04-01, 22:32
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Boende Tinos?

Hej Masse!
Maj är ju lågsäsong, men värt att veta är att den 23 maj är pingstdagen, så det KAN bli svårt med boende. Jag har inte varit på Tinos utan det är en generell bedömning, men Tinos är, vad jag kan förstå, en ö dit grekerna åker.

Yanna
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-04-01, 22:42
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Boende Tinos?

Hej Yanna,

Jo jag har ju läst om trycket från helgfirande greker på Tinos. Men jag tänkte som så, att på en söndag borde rimligtvis en del vara på väg hem igen eftersom helgen går mot sitt slut, även om det är pingsthelg. Av den anledningen är det kanske rimligt att tro att det är hyfsat lätt att få tag på boende.

Mats
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-04-01, 23:08
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Boende Tinos?

Jeg ville booket på forhånd om jeg skulle reiste til TINOS 1. pinsedag!
Pinsen er en stor høytid, veldig mange har fri 2 pinsedag.

Vi skal bo på Athos nå i slutten av april og kan gi en tilbakemelding her i forumet 2.mai
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-04-01, 23:13
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Boende Tinos?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
på en söndag borde rimligtvis en del vara på väg hem igen
Förvisso, men pingsthelgen tar inte slut förrän på annandag pingst, dvs måndagen. Det är bara vi sekulariserade svenskar som har tagit bort den helgdagen och bytt den mot 6 juni...

Karin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-04-01, 23:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Boende Tinos?

Huruvida det finns rum eller inte vet jag inte den tiden, men Nikoleta har en större lägenhet på andra våningen med en balkong mot gatan och en takterass med utsikt. Det finns 4 bäddar vet jag, men om det är 2 rum minns jag inte riktigt...
Centralt är det i alla fall....

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-04-02, 09:30
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Boende Tinos?

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Jeg ville booket på forhånd om jeg skulle reiste til TINOS 1. pinsedag!
Pinsen er en stor høytid, veldig mange har fri 2 pinsedag.

Vi skal bo på Athos nå i slutten av april og kan gi en tilbakemelding her i forumet 2.mai
Det skulle ju vara jättesnällt om du hör av dig här när ni kommer hem. Om jag då inte har bokat något innan dess så kanske Athos kan vara ett bra alternativ. Trevlig resa!

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Förvisso, men pingsthelgen tar inte slut förrän på annandag pingst, dvs måndagen. Det är bara vi sekulariserade svenskar som har tagit bort den helgdagen och bytt den mot 6 juni...

Karin
Jo så är det ju. Det är kanske bäst att boka i förväg. Och med den fina supporten som finns här på Kalimera så går det säkert att hitta ett bra alternativ. Och har vi förbokat boende så kan vi ju välja den senare färjan som ankommer vid 21-tiden, och därmed spara ett antal euro som kan användas till god grekmat istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Huruvida det finns rum eller inte vet jag inte den tiden, men Nikoleta har en större lägenhet på andra våningen med en balkong mot gatan och en takterass med utsikt. Det finns 4 bäddar vet jag, men om det är 2 rum minns jag inte riktigt...
Centralt är det i alla fall....

Lissi
Lissi, det låter ju intressant.

Hur är gatan? Tror du det skulle kännas vettigt att sitta och gona sig på balkongen där eller är det väldigt stökigt?

Takterass också??? Som tillhör lägenheten eller är den gemensam för alla boende?

Jag har ju förstått på dig att du gillar Nikoletas ställe, och det är ju centralt och bra, så det kanske kan vara något för oss också.



Tack till er allesammans för era svar. Har fått lite kalla fötter med tanke på det ni skriver angående pingsthelgen. Man är ju i Grekland liksom i de flesta medelhavsländerna duktiga på att ta vara på alla möjligheter till firande, så det kanske är så att det redan nu är hög tid att boka in sig om man vill ha något boende den 23 maj.

Mats

Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-04-02, 11:42
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Boende Tinos?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Lissi, det låter ju intressant.
Hur är gatan? Tror du det skulle kännas vettigt att sitta och gona sig på balkongen där eller är det väldigt stökigt?
Takterass också??? Som tillhör lägenheten eller är den gemensam för alla boende?
Jag har ju förstått på dig att du gillar Nikoletas ställe, och det är ju centralt och bra, så det kanske kan vara något för oss också.
Mats
Den gata som Nikoleta bor på leder till början av Ag. Fokias stranden (Man ska gå till andra änden om man vill ha sandstrand) och är lugn. På gatan finns en supermarket i kvarteret innan Nikoletas och där finns i början på gatan ett bageri med jättegott bröd. Det tar 5 min att gå ner till början av hamnen.

Både balkongen och terassen är privat till den lägenheten. Balkongen är mot gatan, inte så stor men man kan sitta där. Jag har bott granne med den lägenheten flera ggr och vad jag förstår så är den mysiga terassen ytterligare en halvtrappa upp. Där finns bra möjlighet till skugga och man ser över taken ner mot havet.
Så finns sen den helt inbyggda gården men många bord som man kan använda. Några av dem är dock till lägenheterna som har ingång från gården. På gården är jättemysigt också. Ett gammalt gemensamt kök finns också och det kan alla använda, även de med eget pentry. Till den stora lägenheten finns eget pentry, men till "mitt" rum finns bara kylskåp och dusch/toa så jag älskar det gamla gårdsköket där man alltid träffar så trevliga gäster.

Jag kan ju bara yttra mig om Nikoletas därför att jag alltid bott där och ska göra så även i september, men det finns SJÄLVKLART hur många mysiga boenden som helst..det har jag sett på mina många promenader i byn.
Lycka till och ta det säkra för det osäkra och boka innan. Tinos är en fantastisk ö!

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-04-02, 14:51
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Boende Tinos?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Lycka till och ta det säkra för det osäkra och boka innan. Tinos är en fantastisk ö! Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-04-02, 19:03
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Boende Tinos?

Hej igen Lissi,

Jag tycker att lägenheten som du beskriver hos Nikoleta verkar vara något som kan stämma på det vi söker. Vi har tänkt oss att stanna på Tinos 23 - 28 maj. Jag har hittat Nikoletas hemsida på nätet så jag tror jag kör iväg en bokningsförfrågan till henne. Även om hon inte är fullbokad på ett tag ännu så är ju risken att just den lägenheten blir upptagen.

Minns jag rätt att jag har läst någonstans när du skrivit om henne att hon är svensktalande eller ....? Annars kör jag på engelska om det är lättare för henne. Är det OK om jag skriver att det är du som har rekommenderat henne?

Mats
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-04-02, 19:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Boende Tinos?

Nikoleta är helt svensktalande och bodde 16 år i Sverige, men har bott på Tinos ca 25 år nu. Svenska skriver jag alltid på.

Jag skickar en annan e-adress till Dig i din in-box. Den funkar bättre.
Skriv då att Du fått adressen av mig. Det har vi kommit överes om. Så läs PM.
Jag tror ni kommer att trivas jättebra där!

Lissi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-04-02, 19:12
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Boende Tinos?

Jag såg att du var inne just nu och hängde kvar ett tag. Och visst, jag gissade rätt, du är en snabb rackare att svara.

Jättebussigt av dig. Det ska bli trevligt att göra bekanskap med Tinos.

Tack för hjälpen.
Mats
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-04-06, 21:36
Martina E Martina E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Ort: Borås
Inlägg: 60
Standard Sv: Boende Tinos?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Nikoleta är helt svensktalande och bodde 16 år i Sverige, men har bott på Tinos ca 25 år nu. Svenska skriver jag alltid på.

Jag skickar en annan e-adress till Dig i din in-box. Den funkar bättre.
Skriv då att Du fått adressen av mig. Det har vi kommit överes om. Så läs PM.
Jag tror ni kommer att trivas jättebra där!

Lissi
Hej igen Lissi..
Nu fattar jag nog också hur det hänger ihop..jag ställde frågan i en annan tråd om vem din vännina va som hade rum på Tinos
Vi är två familjer som nog anländer till Tinod den 13 juni...tror du att även jag kan få Nikoletas mailadress för att se om hon har något som passar oss?

//Martina
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-04-06, 22:34
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Boende Tinos?

Citat:
Ursprungligen postat av Martina E Visa inlägg
Hej igen Lissi..
Nu fattar jag nog också hur det hänger ihop..jag ställde frågan i en annan tråd om vem din vännina va som hade rum på Tinos
Vi är två familjer som nog anländer till Tinod den 13 juni...tror du att även jag kan få Nikoletas mailadress för att se om hon har något som passar oss?
//Martina
Ett litet förtydligande, Nikoleta har jag blivit vän med som trogen gäst. Jag kände henne alltså inte innan jag bodde där första gången

Jag har nog missat det inlägget där Du frågade.

Jag ska skicka mailadress i din inbox.

Lissi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-04-12, 13:05
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Boende Tinos?

NU ÄR DET KLART!

Vi har bokat in oss hos Nikoleta. Hon hade visserligen inte någon 2-rumslägenhet att erbjuda, men vi kunde få en 1-rumsstudio som inte låg i bottenplanet och som hade både balkong och terrass. Och Nikoleta´s har ju ett centralt läge, vilket vi också önskade. Två önskemål uppfyllda av tre möjliga är ju inte så tokigt.

Nu längtar vi till 23 maj!

Tack Lissi för hjälpen med kontakten!

Mats
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-04-12, 19:16
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Boende Tinos?

Så kul att ni fått rum! Den studion är stor och terassen är jättefin....Så finns ju hela trädgården också där man alltid träffar så trevliga människor. Det är ett enkelt men oerhört charmigt boende och bageri och supermarket på samma gata.
Ni kommer att trivas! Ge Nikoleta en jättekram från mig!

Lissi
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-04-12, 23:08
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Boende Tinos?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ge Nikoleta en jättekram från mig!

Lissi
Det ska bli.
Mats
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT