Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-08-19, 19:32
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Finns det något gott pulverkaffe?

Och då talar jag inte om att göra kaffe frappe (som jag gjort både på pulver och kallnat bryggkaffe och det har blivit gott) utan vanligt varmt kaffe. Vi har gratis kaffe på jobbet, men det är så fruktansvärt vedervärdigt att jag hellre dricker te. Men ibland är man sugen på kaffe och jag kan inte köpa en dyr kaffe latte rakt över gatan varje dag...

Jag tycker om starkt kaffe, men inte mörkrost. Det ska vara så gott att man inte måste ha mjölk i (vilket gäller gratiskaffet).

Mottager tacksamt tips.
Aina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-08-19, 20:17
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Finns det något gott pulverkaffe?

För min egen del så gillar jag Nescafé bäst. Därefter kommer Gevalias pulverkaffe. Men min man han gillar det allra billigaste på Coop som jag nu inte kommer ihåg vad det heter. Det avskyr jag.

Så det är inte lätt att säga vad som är gott/bäst då vi alla har olika smak.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-08-19, 20:42
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Finns det något gott pulverkaffe?

Nej, det är inte lätt. En arbetskamrat sa att "Välj något som det står LYX på", men jag är inte alls säker på att det dyraste är det godaste. Jag provar mig fram. Värre än vårt gratisgift kan det inte vara!

Aina
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-08-19, 21:36
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Finns det något gott pulverkaffe?

Om du har kaffe med mjölk så är Nescafe Red Cup oslagbar...

Camilla
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-08-19, 22:20
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Finns det något gott pulverkaffe?

Neskaffe, fy !
Vi hade det på jobbet ett tag. Kaffe måste man ju ha och det måste också vara gott. Då tog jag med mig kaffe på termos.
Jag vill ha mitt kaffe som du, tror jag, starkt (ej mörkrost) o gott, jag har aldrig mjölk i. Något som jag ändå faktiskt tyckte var ganska gott, var neskaffe cappucini. Ett helt ok alternativ till neskaffe, tycker jag. Nu har vi i alla fall kaffebryggare på jobbet som tur är.
Någon enstaka gång får det ändå duga ändå med neskaffe tex när vi reser o det inte finns kaffebryggare då köper jag också något med "lyx".

Det finns ju sådana där, vad heter de nu?... där man kokar vatten och pressar ner kaffet, för en eller två koppar, kanske det är något för dig? Det är i alla fall godare än neskaffe.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-08-19, 22:22
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Finns det något gott pulverkaffe?

Jag tycker att ekologiskt kaffe är godare än vanligt kaffe. Jag brukar ofta köpa Änglamark. Senast köpte jag Gevalias ekologiska, och det är också jättegott. Det finns faktiskt ekologiskt kaffe till rimligt pris, om man letar.

Oj, du ville ha tips på pulverkaffe. Det var inte det jag skrev om, men testa ekologiskt där också!

Senast redigerad av Titti den 2009-08-19 klockan 22:23. Anledning: läste inte tillräckligt noga
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-08-19, 22:26
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Finns det något gott pulverkaffe?

Citat:
Ursprungligen postat av Titti Visa inlägg
Jag tycker att ekologiskt kaffe är godare än vanligt kaffe. Jag brukar ofta köpa Änglamark. Senast köpte jag Gevalias ekologiska, och det är också jättegott.
Ja, det håller jag med om!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-08-19, 23:47
Ikaros2s avatar
Ikaros2 Ikaros2 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Inlägg: 39
Standard Sv: Finns det något gott pulverkaffe?

Gevalia Eko !!!!!!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-08-20, 08:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Finns det något gott pulverkaffe?

Jag köper bara kaffe ute på lokal och när jag väntar gäster. Då går jag numera till en butik som maler mitt kaffe av bönor och jag väljer då Rättvisemärkt och ekologiskt som finns i olika rostningsgrader. Gå till en specialbutik så kan de säkert hjälpa dig. Nymalet kaffe är färskvara så det är inget för långtidsförvaring men ack så gott. Normalt dricker jag rött eller grönt lösvikts te.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-08-20, 08:59
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Finns det något gott pulverkaffe?

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Vi har gratis kaffe på jobbet, men det är så fruktansvärt vedervärdigt att jag hellre dricker te.
Aina
Undrar om du jobbar på samma ställe som jag...

Citat:
Ursprungligen postat av Vilma Visa inlägg
Det finns ju sådana där, vad heter de nu?... där man kokar vatten och pressar ner kaffet, för en eller två koppar, kanske det är något för dig? Det är i alla fall godare än neskaffe.
En sån har jag!
Presso heter systemet, min modell är en Bodum. Tvåkoppars!
Perfekt eftersom den rymmer precis lagom mycket till min mugg, och den går precis in i kaffe-(vatten-)automaten.
Det finns Pressokaffe att köpa i butikerna som är lite grövre malet för att sumpen inte skall slinka igenom metallfiltret. Men det funkar faktiskt med vanligt bryggmalet också!

När kaffet tar slut (som det gjort idag!!) dricker jag hällre automatens néscafé än bryggkaffet i densamma. Det är vedervärdigt!

Sven
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-08-22, 16:31
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Finns det något gott pulverkaffe?

Vad roligt med detta engagemang för mat och dryck! Tänker också på stekpannediskussionen i Kafé Kalimera.

Pressokaffekokare har en arbetskompis till mig. Har ibland blivit bjuden - jättegott! Men nu blir det pulverkaffe, funkar även på arbetsrummet. Det blev Nescafe Red Cup - råkade vara rea på det i affären. Har inte hunnit provdricka än. Någon som använde det till kaffe frappe. Provar kanske i helgen om solen fortsätter. Regnade ymnigt i morse.

I personalrummet, där den vedervärdiga kaffemaskinen står (det är inte ens pulverkaffe, det är kartonger med en kaffesörja som blandas med hett vatten) får det bli kaffe spetsat med en sked pulver. Det funkar till nöds.

Annars är te en utmärkt och uppfriskande dryck som också funkar bra ljummen och kall. Kaffet vill jag ha varmt, om det inte är en kall frappe förstås!

Tack för visat intresse!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-09-02, 21:15
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Finns det något gott pulverkaffe?

Kaffet införskaffat. Nu har vattenkokaren lagt av. Arbetslaget ska köpa en ny. Jag har lovat att utföra uppdraget. Då måste jag ha en rekvisition, men får vi handla där man säljer vattenkokare...?! Nja, måste ta upp frågan med min chef.

Suck! Min ursprungliga idé, att vi skramlar till en vattenkokare, tycks faktiskt både snabbare och smidigare.

Aina utan kaffe och te för tillfället
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT