Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-01-21, 21:40
Abelone Abelone är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 5
Standard Reise rundt på Kreta

Hei!
Vi er en familie på fem som skal reise rundt på Kreta i juni/juli. Vi ønsker oss små steder med litt av det genuine kretiske intakt, med tavernaer og hyggelige mennesker. Lander i Heraklion men har ennå ikke bestemt om turen går østover eller vestover. Syd vil vi uansett. Jeg har lest om steder som Loutro og Kato Zalo og vil gjerne ta i mot tips fra andre som er kjent på Kreta og fra folk som har vært på disse stedene. Vi tenker å reise litt med buss, leie bil og evt. ta båt. Barna er 11, 7 og 3.

Takk og takk for innspill...
Abelone.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-01-22, 02:11
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Reise rundt på Kreta

Hej!

Kreta har så mycket att erbjuda så det är svårt att tipsa om allt!

Jag hade valt att resa västerut först.
Chaniá är en stor stad men gamla stan är väldigt mysig och stadsparken är fin. Hamnpromenaden är förstås väldigt turistig men jag tycker ändå att Chaniá är värt ett besök.

Mycket mer genuint och mycket mer vardag får ni om ni åker till den lilla staden Kastélli/Kíssamos.
Fin hamnpromenad och mysigt litet torg, men inte alls mycket turister.
I Kastelli är det kretenskt vardagsliv.

Från Kastelli är det inte särskilt långt att med bil ta sig till den vackra sandstranden Falassarna. Inte mycket turister och minst lika vacker som den tätbefolkade Elafonissi.

Sedan kan ni köra en bit tillbaka mot Rethymno och därifrån köra av mot Spíli.
En trevlig bergsby!
Från Spíli kan man sedan lätt köra vidare mot Agia Galíni, Mátala m.m. på sydkusten.

Från Spíli kan ni också ta er till Amári-området, som ibland kallas Kretas Toscana.
Jag drömmer om att åka dit och hade tänkt så nu i somras...men jag tog en väg som inte gick så snabbt så när jag kom till Spíli så var det mörkt! Så det blev inte tid för Amári tyvärr...
Jag åkte från Agia Pelagia och körde upp i bergen till Anógia.
Fantastisk by med underbart läge högt upp i bergen.
Jag åkte sedan vidare upp i bergen och hade tänkt komma ner ungefär vid Zarós...vilket jag också gjorde efter en minst sagt äventyrlig jeepfärd över Psiloritisbergen. Vackert, enastående landskap där uppe men vägen är svårkörd även om man har jeep.
Inte en människa såg jag på ett par timmar, bara rovfåglar, berg och getter.
När jag efter flera timmars körning kom ner till slut så låg det flera mysiga små byar och där fanns det nog inte många turister för folk var väldigt hjälpsamma och ville visa mig vägen.
Eller så såg jag lätt förvirrad ut efter den avancerade jeepturen...

Det här var lite tips från mig, det finns som sagt så mycket på Kreta!

Mvh. Stina
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-01-22, 09:08
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Reise rundt på Kreta

När ni reser med bil, se till att ha en med verkligheten överensstämmande karta. när vi i somras körde från Chora Sfakia till Amaridalen var det inte så. Vägar på kartan fanns inte och vägar som fanns var inte med på kartan. också fel om det var asfalt eller grus. Men, annars är det kul att köra bil på Kreta, ute på vägarna är trafiken lugn och inte höga hastigheter. Du undrar om Loutro. Det är ett mycket litet ställe, nästan enbart hotell med ett fåtal bofasta. Enligt vår värd bor 8 personer där året runt. Då byn ligger i en djup vik och båttrafiken är intensiv, ligger en hinna av bensin på vattnet, vattnet är det sämsta jag stött på på Kreta. Vi kom dit på en söndag, det var full med folk överallt. Men när sista färjan lämnat byn var det nästan tomt. Loutro är poulärt för kretensare över helgen. Finns inte mycket att göra, vandra kan man göra men terrängen är ganska otillgänglig.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-01-22, 18:32
Soldyrkarens avatar
Soldyrkaren Soldyrkaren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 146
Standard Sv: Reise rundt på Kreta

Så var vi där igen, det var värst vad olika man kan tycka!

Loutro får man inte missa. Mycket charmigt är det och med fina stränder på lagom vandringsavstånd. Möjligen kan det vara lite väl långt för en treåring. Har skrivit mer i denna tråd:
http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=7218

Området kring Chania är nerlusat av turister överallt. Gamla stan är visserligen rätt charmig, men om ni inte måste besöka Chania av flygpraktiska skäl (vilket ni väl inte måste - fick intrycket att ni reser både till och från Heraklion) så hoppa över den delen av ön.

Kreta är stort och det finns mycket att se. Gapa inte över för mycket, utan fokusera på att ordentligt uppleva det bästa. Och enligt vårt tycke är det södra Kreta som är bäst. Ramses har dock rätt om karta vs. verklighet, det kan vara klurigt ibland just på södra Kreta.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-01-23, 08:36
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Reise rundt på Kreta

Ja, Soldyrkarna, vi tycker också bäst om södra Kreta. "Ramses har dock rätt om" osv. vad det som inte innefattar dock vet jag inte. När det gäller uppfattning om vad man tycker om och inte är jag inte så mycket för rätt eller fel. Tycker att Loutro är värt ett besök, men man ska inte har för högt ställda förväntningar på "liten pittoresk by" eller så. Svarade en familj med små barn, jag skulle inte själv vilja få en kallsup av vattnet i Loutro, som jag hävdar är det sämsta badvatten jag stött på i Grekland.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-01-23, 19:32
Soldyrkarens avatar
Soldyrkaren Soldyrkaren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 146
Standard Sv: Reise rundt på Kreta

"Dock" syftade som du själv noterade på din sågning av Loutro, inte på södra Kreta. Beklagar otydligheten. Dessutom skulle docket förstås vara försett med glimten i ögat, för visst kan (och ska) man tycka olika.
Men vill ändå bemöta några av sakfrågorna:

Citat:
terrängen är ganska otillgänglig
Man kan köpa boken "Walks in Loutro", som innehåller ett flertal vandringar (minns inte hur många, men ett flertal) av både lättare och svårare art.

Citat:
nästan enbart hotell
Tror bara det är en eller max två av de ganska småskaliga rumsuthyrarna som kallar sig hotell.

Citat:
det sämsta badvatten jag stött på i Grekland
Håller inte alls med om det. Snorklade med framgång från den mindre stranden i utkanten av byn.

Citat:
man ska inte har för högt ställda förväntningar på "liten pittoresk by" eller så
Inte en liten pittoresk bondby, nej. Men en småskalig, mysig, och ja, pittoresk by för turister (grekiska och andra) är det allt.

Bra att du håller med om att den är värd ett besök, då är vi överens om det i alla fall
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-01-24, 15:54
Sofie.Ks avatar
Sofie.K Sofie.K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 33
Standard Sv: Reise rundt på Kreta

Vågar man köra bil på Kreta, tyckte trafiken var helt vansinnig
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-02-03, 16:35
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Reise rundt på Kreta

Om du är en hyfsad bilförare och desstom gillar att köra bil är det inga problem. Att köra inne i städerna är förstås annat än att hålla sig till resten av Kreta. Skulle inte tycka det vore kul att hamna i tät stadstrafik. ute på vägarna, de större och ner till de små tycker jag att trafiken är helt OK. De flesta kör ganska lugnt, det som kan ställa till det är som tidigare sagt dåliga kartor och vägskyltar som kanske inte alla gånger är så lättydda. Men, om du kan hyra på nån mindre ort, och då slippa den värsta stadstrafiken och tar god tid på dig , tveka inte. man får se sånt som annars är lätt att missa. Om man kör på mindre, ofta krokiga vägar, så kan man inte räkna i kilometer, man får tänka tid.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-02-05, 17:42
liselotti
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Reise rundt på Kreta

Visst är det svårt att ge rekommendationer när alla tycker så olika.
Så här tycker jag om Loutro.
En helt fantastisk liten by. Men då är våra intressen att vandra och snorkla. Vi var där i 5 dagar.
Vandrade till Finix (Phoenix) där vi badade. Lätt promenad.
Vi gick till Sweet Water Beach, som är jättevacker, tog båt tillbaka. Där finns en liten taverna på pålar ute i vattnet. Ganska lätt promenad men lite längre.
En dag tog vi båt till en strand bortom Finix. Där fanns också en taverna. Sedan vandrade vi tillbaka. Just där var det i mitt tycke lite för, kuperat, jobbigt och varmt - vi var där i mitten av juni.

I övrigt sitter man på balkongen och tittar på den fantastiska utsikten. Många har kikare med sig. Kul att titta på getter, får, åsnor och vandrare som tar sig upp och ner för den lilla zigzag stigen på berget.
När färjan kommer blir det full fart på alla dragkärror som ska hämta varor.

På vårt hotell bodde en barnfamilj. Dom hade hyrt en liten båt för att åka till dom olika stränderna med. Vet ej om den möjligheten finns nu. Detta var för 4 år sedan.

Enda negativa med Loutro är väl att vattnet var kallare än på norra kusten. Vi hade inga problem med diesel på vattnet däremot.

Vi hade gärna stannat några dagar till - fast 2 veckor hade kanske varit för länge!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-02-05, 23:19
Soldyrkarens avatar
Soldyrkaren Soldyrkaren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 146
Standard Sv: Reise rundt på Kreta

Vi var i Loutro 3 dagar. 5 dagar låter lagom, sen tröttnar man nog.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-02-06, 17:43
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Reise rundt på Kreta

För att fortsätta på temat Loutro: Soldyrkaren, vår "hur många dagar kvar till Grekresan bild" är faktiskt tagen i Loutro. Värre skada tog jag inte av att vara i Loutro
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-04-13, 21:14
Jorgen Jorgen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 40
Standard Sv: Reise rundt på Kreta

Buss är ett bra alternativ, brukar ofta ta bussen
då kommer man närmare det vanliga livet i Grekland
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-04-21, 15:32
Tina Jacobsen Tina Jacobsen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 6
Standard Re: Reise rundt på Kreta

Hej!!

Jeg kan varmt anbefale at I besøger Karen Hellested i Maroulás,det er en lille by tæt på Rethymnon.
Det kan kun anbefales!!

God fornøjelse!

Tina Jacobsen

Senast redigerad av inkfish den 2007-04-21 klockan 16:50. Anledning: länk borttagen (se reglerna i FAQ)
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT