Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-06-02, 09:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Det genuina Grekland

Jag antar att vi är många som söker efter "det genuina Grekland". Men vad betyder det egentligen? Tja, det beror på vem man frågar. Frågar ni mig kan det betyda många olika saker. Det kan till exempel betyda att en by eller strand inte är exploaterad eller att massturismen lyser med sin frånvaro.

Men vad är det genuina Grekland egentligen? Svartklädda gummor som sitter och broderar utanför sina små slitna hus? Åsnegubbar med tillhörande åsnor som skiljer agnarna från vetet? Eller är det stränder där man inte kan hyra solstolar eller parasoll, där närmsta taverna ligger fyra kilometer bort, och dit inga vägar bär? Jag listan kan göras lång.

Eller kan det genuina Grekland vara en by dit inga vägar går? Där det bara finns en enda gata? Där det varken finns tavernor eller rum att hyra? Där man möter fler katter än människor. Där det finns fler ruinerade hus än nybyggda hus? Där tiden VERKLIGEN har stått still. Där man möter greker som inte kan engelska, men som ändå gör att man får minnen för livet, och där man bjuder på det lilla man har? Plus en hel del annat.

Ordet genuint kan exempelvis betyda något som är äkta eller autentiskt. Som allt var förr tiden. En plats där tiden har stått still. Men vad betyder det i vår globaliserade nätuppkopplade galna värld? Vad är genuint i Sverige? Är Hjoggböle en genuin by? Kanske?

Hur som helst så håller jag på att skriva om en genuin by i Grekland som har stannat i tiden. Något som bilden nedan, från just den byn, får symbolisera.



Vad är det genuina Grekland för dig?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-06-02, 10:03
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Det genuina Grekland

Det är det som är så underbart med Grekland. Man kan se en bild från 50-talet, och det enda som gör att man kan tidsbestämma är - bilmodellerna.

I övrigt ser allt likadant ut, då som nu

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT