Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Halkidiki

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-09-20, 09:19
Farmony Farmony är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2015
Ort: Nynäshamn
Inlägg: 697
Standard "En plats i solen"

Idag kl 14 på Tv4 är det äntligen från Grekland, Halkidiki (Kassandra-halvön)!
Har bara varit på Sithonia, så det ska bli intressant att se. Men jag tror att Kassandra är lite mer turistiskt.
/Ulla
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-09-20, 15:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: "En plats i solen"

Tack för tips! Har inte varit någonstans där.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-09-22, 08:34
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 650
Standard Sv: "En plats i solen"

Har varit på både Sithonia och Kassandra och gillade bägge ställena. Som du säger är Kassandra lite mer turistiskt, men det är en verkligt mysig ort.

Jag skulle mer än gärna åka tillbaks till Halkidiki

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-09-22, 10:06
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: "En plats i solen"

Själv så var jag på Kassandra-halvön 1:a gången i juli i mitten av 90-talet. Det var i byn Hanioti. Jättemysigt och trevligt. 17 år senare så reste jag tillbaka (juli månad även denna gången). Det var tyvärr en kraftig försämring. Totalt knökat på och runt torget. Nästan bara "fast food" "Hamburgers" och "Pizza". Mycket Östeuropeisk och rysk turism. Da, da överallt) Så småningom lyckades vi hitta en eller två riktiga grek-restauranger. De hävdade att det var turisterna från "Öst" som hade knuffat undan de inhemska restaurangerna, iom att de helst ville ha "fast food". Just den här restaurangen var oxå på fallrepet tyvärr.
I övrigt så var det lite skräpigt på en del stränder. Det hette att Grekerna inte ville städa efter turisterna kommandes från Makedonien (numera Nordmakedonien).
Men vi var ju på en del väldigt fina stränder när vi hyrde bil. Dels på västra sidan av halvön, därtill Nea Moudania, Saloniki samt en del av kuststräckan därvid.
Sithonia-halvön var vi oxå på och den delen av Halkidiki var lugnare och trevligare. Skulle vi mot all förmodan resa tillbaka till Halkidiki så skulle det bli till Sithonia.
Det fanns en ort på Kassandra-halvön som stack ut, och de var ju naturligtvis den fantastiska byn Afythos.

//Conny
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-09-23, 09:19
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: "En plats i solen"

Var där 2011. Mycket ryssar då. Ganska smala stränder minns jag. Torget kommer jag ihåg samt att det fanns flera spelhallar som jag aldrig sett i Grekland. Inte spel om pengar utan basketmaskiner, köra bil mm
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT