Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med funktionsnedsättning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-01-24, 17:56
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Om hjälpmedel vid funktionsnedsättning

Det finns en svensk kvinna i Volos, Anna Hjort-Matheopoulos, som importerar diverse gånghjälpmedel och annat till Grekland. Hennes www-adress är
www.swedishcare.gr
Tel 0030-24210 43578

Sortimentet av till exempel gånghjälpmedel är tämligen magert i Grekland, här på Kalymnos begränsat tilll Betastöd " Pi" , kryckkäppar och vanliga käppar.
Om man känner någon som är i behov av rollator kan det vara bra att ha denna adress.

Det slog mig vid ett besök i Sverige att "rollatorstanterna" finns precis överallt, och det är alldeles utmärkt att man med hjälp av denna trevliga lilla vagn kan sköta sina inköp, ta sig fram med säkerhet och självförtroende och ha sin sittplats med sig på samma gång. Modellsortimenten har utökats betydligt sedan start. Jag minns att jag och kompisen Walter i Vadstena lätt gubbarna på maskinavdelninge montera rörliga hjul på en gammaldags kromad rollator, men vi hade ingen broms eller sits på den. Sen kom alla dessa andra modeller på marknaden.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-01-24, 18:31
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Om hjälpmedel vid funktionsnedsättning

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Det finns en svensk kvinna i Volos, Anna Hjort-Matheopoulos, som importerar diverse gånghjälpmedel och annat till Grekland. Hennes www-adress är
www.swedishcare.gr
Tel 0030-24210 43578

Sortimentet av till exempel gånghjälpmedel är tämligen magert i Grekland, här på Kalymnos begränsat tilll Betastöd " Pi" , kryckkäppar och vanliga käppar.
Om man känner någon som är i behov av rollator kan det vara bra att ha denna adress.
Monica, jag läser allt du skriver, men är kanske lite sämre på att svara, men jag tycker du skriver så bra...och om så bra saker! Jag har sett många "Pi" i Rethymno och konstaterar att en bra rollator skulle göra det lättare för många här.
Det finns bl.a. en tant här som använder käppar med stor möda, hon bor 2 portar från ett gubbfik, men ta mig tusan om inte tanten stapplar dit då och då, ibland med vad jag tror är sitt barnbarn (tjej) eller om det är någon slags hemhjälp. Den tanten skulle behöva en rollator. Men det som jag reagerat mest av är att hon går till ett...gubbfik!!! Förändringar sker här minsann, hon är ändå gammal o jag har aldrig sett gamla grekiska tanter gå ensamma till ett gubbfik förut!

Yanna
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT