Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-01-05, 01:18
Eureka Eureka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 84
Standard Familievennlig overnattingstips Athen

Hei,

og Godt Nyttår til alle Kalimera-brukere! Herlig at forumet er åpent igjen

Vi gleder oss nå til sommerens ferietur og korter ventetida med planlegging.

Lurer på om noen av dere har innspill på overnatting i Athen for to familier på tilsammen 7 personer i begynnelsen av august?

Vi vurderer evt. å tilbringe den siste natta i Athen før hjemreise, og hvis mulig kunne vi tenke oss en snarvisitt oppom Akropolis. Ser flere snakke varmt om Hotell Adonis; hva tror dere vi ville måtte betale for leie pr rom m. plass for 3-4 stk?

Har også vært inne og sett på hjemmesiden til den svenske kyrkan i Pireus. Noen som har vært der og kan si litt om beliggenheten; både i fht. trygt strøk, avstand fra havna når vi ankommer med båt, og likeledes for muligheter til en tur til Akropolis?

Takknemlig for alle svar!

Eureka
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-01-05, 09:18
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: Familievennlig overnattingstips Athen

Gott Nytt Ar!

Det finns flera ekonomihotell for famljer i Pireus nara hamnen och tagstationen. Jag har bott nagan natt i ett mindre rum pa ett av hotellen men jag kan tanka mej att de har rum med manga sangar och att priset ar bra. Augusti ar ju annars en ganska "dyr" manad nar alla greker har semester och det blir ont om hotellrum.

Lycka till!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-01-05, 09:41
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Familievennlig overnattingstips Athen

Bäst upplevelse tror jag att ni får av Aten om ni bor nära sevärdheterna. Jag tror inte att augusti har högre pris än juli för det är högsäsong hela den här perioden och många flyr ju Aten i augusti. Adonis brukar ha priserna på hemsidan annars tycker jag att ni ska ringa och fråga. Har bott där en gång och personalen är vänlig och hjälpsam. Finns flera hotell med motsvarande standard och priserna brukar ligga ganska nära varandra. Vi betalade 70 eller 80 euro för ett rum på Adonis som låg högst upp och hade sängar för tre personer.

Eva

Senast redigerad av Kalimera den 2006-01-05 klockan 09:44. Anledning: Lång citering
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-01-05, 16:03
YsterSysters avatar
YsterSyster YsterSyster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Hofors
Inlägg: 156
Standard Sv: Familievennlig overnattingstips Athen

Skandinaviska kyrkan i Pireus ligger i ett lugnare område. Lugnare jämfört med centrala Pireus i varje fall. När vi vigde oss där och bodde centralt i Pireus
(20 minuters promenad till hamnen) tog vi taxi från/till hotellet. En resa som tog ca 5-10 minuter beroende på trafikmängden. Promenadsvstånd kan ju vara relativa. Men jag skulle inte vilja säga att det är promenadavstånd från hamnen till kyrkan. På deras hemsida finns en bra beskrivning på bussar man kan ta från hamnen. Normalt brukar vi åka kommunalt men det passande inte riktigt denna gång.

Om ni bara har en natt och vill se Aten så skulle jag rekommendera att bo där istället. Pireus är inte det tryggaste och lugnaste stället i Grekland, om jag diplomatiskt säger så. Även om just Afrodites vik där kyrkan ligger är mysig och lugn.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-01-05, 16:35
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Familievennlig overnattingstips Athen

Det finnes läckert billiga Hotell i Athens, bara man söker lite!!!! ALMA Hotel Moschato C 42 210-481.2336 DELFINI Hotel Moschato C 45 210-941.5364 MARY Hotel Moschato C 33 210-941.1845 MIAMI Hotel Moschato C 32 210-941.0825 PLATON Hotel Moschato C 39 210-942.3460 SARONICOS Hotel Moschato C 40 210-940.2921 LAKIS Hotel Moschato D 210-482.4032 C=€!!! Lägg därtill att den som enkom önska en eller två övernattningar i Pireus inför avgång eller ankomst till Pireus, denne kunna med fördel kontakta den Skandinaviska Sjömanskyrkan i Pireus!!! Billigare än där kunna man ej sig härbärge taga!!! Länk http://skut.svenskakyrkan.se/atenpireus/ Där finna man härbärge från 5€ per natt och bädd!!! Väl bekomme!!! Arne arne@kalimera.nu


--------------------------------------------------------------------------------

Sist endret: 03.01.06.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-01-06, 16:17
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Familievennlig overnattingstips Athen

Om ni har planer om att se Akropolis, bör ni nog lägga in två nätter i Aten.
Ganska visst öppnar de tidigt, men tiden rinner lätt iväg när man är i Aten och man hinner inte upp om morgonen om man ska flyga hem omkring lunchtid.
Ofta kommer man in med färjan mitt på eftermiddagen och är först på hotellet vid 16-tiden, kanske 17 - hungrig och lite trött, varmt är det också, - man ska verkligen ha energi för att strax bege sig upp på Akropolis. Rekommenderar varmt ett tidigt besök innan alla de andra turisterna kommer dit.

Men många upplever det också som negativt att komma in till stan efter sköna dagar på öarna. Man måste vara mycket positivt inställd till att Aten är något helt annat än öarna, för att inte bli besviken på att det känns jobbigt (jobbigt att semestern är nästan slut också ).

Men är man nyfiken och vill ge Aten en chans, så välj gärna ett par nätter så att man har en hel dag och inte blir stressad. Annars är Aten väl värd en vår- eller höstresa för sig själv.

Ang. hotell, så är läget rätt viktigt, tycker jag. Viktigare än om standarden lever upp till vad man varit van vid på öarna - för priserna i Aten gör att det blir en helt annan standard för de flesta av oss.
Adonis har ett bra läge, men det finns massor av andra hotell också med lika bra läge i centrala Aten. Adonis har inte 4-bäddsrum, men dock några 3-bädds. Från 1/5 2006 kommer priserna på Adonis att ligga på 86 euro för ett dubbelrum (82 om man stannar mer än 2 nätter). 3-bäddsrum kostade förra sommaren 108 (102 om man stannar mer än 2 nätter), priset för i år har jag inte men lägg till ca. 5%.

Marianne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-01-06, 17:56
*Nicki* *Nicki* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 66
Standard Sv: Familievennlig overnattingstips Athen

Hej Marianne,
tog del av din superinformaton om Adonis. Tack!
Eftersom vi själva hade planer på att bor på Adonis blev jag lite ställd när du skrev att de bara hade 3-bäddsrum. Vi är fyra i vår familj, 2 vuxna och 2 barn på 3 respektive 5 år. Vet du om det finns möjligheter att boka en extrasäng som gör att vi ändå kan bo på hotellet?
*Nicki*
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-01-07, 17:42
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Familievennlig overnattingstips Athen

Citat:
Ursprungligen postat av *Nicki*
Vi är fyra i vår familj, 2 vuxna och 2 barn på 3 respektive 5 år. Vet du om det finns möjligheter att boka en extrasäng som gör att vi ändå kan bo på hotellet?
*Nicki*
Jag vet inte om de har extrasängar, tyvärr. Men jag har hört att de har något de kallar för "the suite", som jag tror är två dubbelrum med dörr emellan, men jag är inte helt säker - har inte sett detta själv.

Ring gärna ner och fråga om de har en extrasäng de kan ställa in till ett litet barn - de pratar bra engelska!

Men om ett par så små barn sover gott kan de kanske dela en säng om det bara gäller en natt? Men det är inte enorma sängar de har på vissa rum - vi bodde på ett 3-bäddsrum en gång = en dubbelsäng (inte allt för stor) och en enkelsäng (heller inte någon lyx), alltså bara OK för barnen att dela om de har bra sovhjärta.

Vi har haft väldigt sköna sängar när vi bett om dubbelrum. Det finns rum med både dubbelsäng och två enkelsängar.

Marianne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-01-07, 17:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Familievennlig overnattingstips Athen

Det rummet vi hade på Acropolis House i Plaka, mitt emot Adonis på samma gata var JÄTTESTORT med 3 sängar och där går det in extrasängar! (nr 106) En familj med 2 barn som också bodde där samtidigt som oss hade familjerum där med samma pris som vi!

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT